Review + WINACTIE! : Vlees is dood, lang leve groente (gesloten)

2 december 2015

Een paar weken terug werd ik benaderd door Robin Schaper, over zijn boek 'Vlees is dood, lang leve groente' en dat hij mij een exemplaar wilde geven. Wauw, super tof! En in dit blogbericht wil ik vertellen wat ik van het boek vind en kun jij een boek winnen! :)

Om gewoon op een hele makkelijke en goeie manier te laten zien waar het boek Vlees is dood, lang leve groente over gaat, laat ik hier de video zien van Robin waarin hij verteld wat er in zijn boek te vinden is.

Het boek is dus geschreven speciaal om de mensen die nog vlees eten, te overtuigen om plantaardig te gaan eten. Ik zelf eet al jaren geen vlees meer en overwegend plantaardig, dus ik ben niet per se de doelgroep van het boek. Maar ik heb wel gemerkt dat ik het erg fijn vind om te lezen en er graag vertel over de feitjes in het boek aan bijvoorbeeld mijn vriend (die geen vegetariër is, maar wel als hij met mij eet! Liefje hè.).

Ohja: ik wil gelijk even duidelijk maken dat ik nooit iets zou zeggen op mijn blog wat ik niet meen! Het boek was een cadeau en Robin hoefde er niks voor terug. Zoals je misschien merkt ben ik wel vaker heel enthousiast over producten of eten, en dat is altijd omdat ik ze gewoon echt fijn vind en ze graag wil delen met jullie.

Review

Maarja.. ik ben echt super enthousiast over dit boek! Het boek is deels informatief en deels gevuld met recepten. Ik vond het heel chill aan dit boek dat het verder doorgaat op onderwerpen dan ik zou verwachten. De feiten worden heel duidelijk uitgelegd en onderbouwd. Eigenlijk staat alle informatie die vegetariërs en veganisten nodig hebben erin naar mijn mening. Er wordt antwoord gegeven op allerlei vragen die mensen zich stellen (en op vragen die nog niet gesteld zijn!). Ik heb niet het idee dat er iets overgeslagen wordt en dat de belangrijke onderwerpen besproken worden.
Ook vind ik het knap en tof dat met het standpunt van de vleeseter rekening wordt gehouden. Ik denk dat dit juist heel prettig leest voor iemand die vlees eet en wellicht wil stoppen daarmee.

Als mensen echt open staan voor verandering en voor wat er in dit boek staat, dan denk ik echt dat de vleeseter die graag wil overstappen naar vegetarisme of veganisme heel veel heeft aan dit boek. Het kan hem of haar helpen om een keuze te maken. En voor de persoon die al vegetariër of veganist is laat het alleen maar zien dat dat een topkeuze is! (vind ik!)

En dan over de recepten. Aan het einde van het boek vind je 30 plantaardige recepten, met hun oorsprong over de hele wereld. Over veganistisch koken dacht ik vaak dat dat heel lastig was (ik vond het ook lastig toen ik veganistisch at). Ik vond het (en vind nog steeds!) wel altijd een ontzettend leuk uitstapje om naar Gimsel of Ekoplaza te fietsen en daar m'n boodschapjes te doen als plantaardige melk en yoghurt en vleesvervangers en er producten te kopen zonder gekke toevoegingen. Ik kan het me ook zo voorstellen dat iemand die van vlees eten naar vegetarisme gaat, geen zin heeft om naar verschillende supermarkten te gaan. En als je mij al eventjes kent en soms wat receptjes van me hebt gelezen, dan weet je dat ik van makkelijk en snel houd :) niet te veel poespas, maar wel heel lekker!
Nou, de recepten in dit boek zijn super goed te doen. Vrijwel alles komt uit de gewone supermarkt en ik, als arme student, vind het ook erg betaalbaar allemaal. De recepten vind ik toegankelijk en zeer divers, leuk! Ik denk dat hierdoor de stap om een plantaardig recept uit te proberen heel klein wordt gemaakt, omdat er gewoon een grote kans is dat er later een lekkere maaltijd op tafel staat.
Ohja, en ik vind de foto's mooi. Vind ik fijn. Van boven gemaakt enzo. :)

Wat het boek over het algemeen heel prettig maakte om te lezen, is dat het een Nederlands geschreven boek is. Dat maakte het voor mij ook nog meer toepasbaar op mezelf en dat vond ik fijn. Ook vormt het boek een plek waarin alle informatie verzameld is - de info die ik had over veganisme en vegetarisme kwam van verschillende (internationale) websites en blogs en hoewel dat ook heel erg leuk is, omdat ik op die manier meer blogs en websites en visies leerde kennen, vind ik dit eigenlijk wel prettiger. Alles is verzameld en makkelijk terug te vinden. En ik heb dus ook nog echt heel veel geleerd, super fijn. Natuurlijk wist ik wel wat dingetjes, maar zeker nog niet zo compleet.

Winactie!

Het leek me tof om via m'n blog een boek weg te geven!
En omdat het leuk is als meerdere mensen kans maken, mag ik wel 3 boeken weggeven!

Dus, ben je geïnteresseerd in een exemplaar van Vlees is dood, lang leve groente? Laat dan een berichtje achter op dit blogbericht, waarin je vertelt dat je 'm wil winnen. Dan doe je al mee! Ik vind het niet nodig dat je allemaal dingen moet doen om kans te maken, maar ik zou het wel tof vinden om te lezen waarom je dit boek graag wil winnen. Gewoon, omdat ik benieuwd ben ;).
Tot en met woensdag 9 december, 12 uur 's nachts, kun je meedoen met de winactie!

Benieuwd naar nog meer? Op bol.com kun je het boek Vlees is dood, lang leve groente bestellen. Ook kun je de Facebookpagina bekijken, liken en er wat meer informatie op vinden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en heb nu al zin om de winnaars bekend te gaan maken, haha ;).
Liefs!

22 gedachten:

1. Wow, wat een pakkende titel zeg. Wat goed! Leuk ook dat er een filmpje gemaakt is over het boek. Ik eet nog wel vlees, maar probeer dat zo min mogelijk te doen. Eigenlijk zou ik ook wel willen stoppen, maar ik moet zeggen dat ik het lastig vind om die stap écht te maken. Ik doe dus mee :)!

BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heel erg interessant! Mijn situatie is een beetje het zelfde als die van jou, zelf eet ik al jaren geen vlees, maar mijn vriend wel af en toe, al eet hij zonder te klagen al mijn vega voedsel wat ik s' avonds op tafel zet haha. Ik zou graag kans maken op het boek om meer feitjes te weten te komen rondom wel/geen vlees eten. Ik ben toen ik 13 jaar was gestopt met vleeseten, gewoon omdat ik het zielig vond voor de diertjes, er verder niet heel veel over nagedacht, maar de laatste tijd ben ik me toch meer aan het verdiepen in alle gevolgen rondom het vleeseten. Vind het fijn om met gedegen feiten te kunnen komen wanneer mensen me vragen waarom ik geen vlees eet en "of ik nou echt denk dat dat effect heeft".

BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is precies het boek wat ik nodig heb. Alle feitjes bij elkaar en dan ook nog fijne recepten die goed te doen zijn. Ik ben een soort nep vegetariër en wil heel graag een echte plantaardige eter worden. En daarbij pas ik twee dagen in de week op drie kindertjes die alleen plantaardig mogen eten. 's Avonds moet ik voor ze koken en ik vind het dan heel lastig om een goede voedzame maaltijd op tafel te zetten. Ik laat vooral veel ingrediënten weg en weet niet zo goed wat voor vervangers ik kan toevoegen. Eigenlijk komt het erop neer dat ik nog niet veel af weet van plantaardig eten waardoor ik me nog niet thuis voel in deze 'nieuwe keuken'. Ik kook graag op gevoel, maar het gevoel ontbreekt nog. Ik heb een zetje in m'n rug nodig en ik hoop dat dit boek een eyeopener kan zijn. Ik eet nu nog af en toe (biologisch) vlees, maar durf de stap om een echte vegetariër te worden nog niet te maken.

BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk Sanne!
    Ik hou zo veel van groente en eet bijna geen vlees meer, af en toe nog kip. Waarom eigenlijk? Ik heb het niet nodig, maar ik heb nog wat motivatie nodig om vegetariër te worden. Ook ben ik ben op zoek naar leuke receptjes en dit boek zou mij daar zeker mee kunnen helpen!

xo Charlotte - aliceroxy

BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, tof! Ik eet zelf al geen vlees meer maar zou graag meer mensen willen overtuigen en misschien kan dit boek me er bij helpen? Ik ben zo eenzaam soms :) Nieman durft me nog te eten vragen en van die dingen....:)

BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet wel vlees. Een aantal dagen in de week niet, maarja... Dat kan beter. Ik ben een dierenvriend en wil ook graag wat milieu-bewuster worden. Op internet las ik al het een en ander over vegatarisch eten. Maar dit kookboek lijkt me ook heel erg handig.
    Ik kan namelijk nog wel wat inspiratie gebruiken, wat eten betreft..
    Fingers crossed!

BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou het boek graag willen winnen, want met het kerstdiner ben ik verantwoordelijk voor de groentes. Dan is dit natuurlijk het uitgelezen boek om daar goede inspiratie voor op te doen. En natuurlijk ook om in het nieuwe jaar wat meer te kunnen variëren met vegetarische gerechten met veel vitamientjes!

BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej! Ik zou graag mee doen om dezelfde reden als waarom jij het boek zo leuk vindt, ik ben zelf vegetarier. De receptjes zien er heerlijk uit- maar ons papa en familie begrijpen mijn keuze niet altijd, dit boek zou hen kunnen overtuigen om toch af en toe vlees te laten en zo draag ik bij aan mijn ecologische voetafdruk, maar ook aan die van mijn vrienden en familie. Ik dwing ze niet graag om te stoppen, maar soms een beetje minder zou ook fijn zijn ;) Een boek is suggestief, niet verplichtend ;)

BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou dit boek wel willen winnen, omdat ik op twee vriendinnen na, de enige vegetariër in mijn omgeving ben! Niemand in mijn familie, of in andere vriendengroepen is vegetariër. Dat respecteer ik uiteraard, want wel of niet vlees eten, is een heel persoonlijke keuze. Maaarrrrrrr, mijn plan met dit boek zou zijn, om het casual te laten liggen in de woonkamer als ze langs komen. En zo ze stiekem toch eens te leren waarom minder/geen vlees eten zo goed is voor jezelf, en voor de wereld (a)
    Is dat gemeen? Nee, dat is lief voor de diertjes :3 hihi
    (Oh en, waarom ben ik nog nooit eerder op je blog geweest?!? Brb alles lezen yissssss <3)

BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke actie. Ik eet weinig vlees,maar krijg mijn vriend niet echt mee. Ik maak graag kans op het boek misschien helpt dat om mijn vriend ook over te halen,en ik ben erg benieuwd naar de recepten!
    Groetjes Anna italieganger@gmail.com

BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe graag mee aan deze actie. Altijd leuk om meer groente te eten en het vlees een dagje over te slaan. Denk dat het een inspirerend boek is.