leuke dag + espresso + grappig boek + lekkere wijn + WINNAARS WINACTIE

11 december 2015

STEK!

Donderdagavond

Het is donderdagavond 3 december en ik heb nog heel eventjes vakantie. Morgen moet ik wel even naar school, voor een uurtje ofzo, en daarna geniet ik van mijn laatste vakantiedag. Ik heb echt een heerlijke week gehad en vooral gisteren en vandaag een heerlijke dag. Gisteren zijn Lucas en ik naar het geweldige Loods 5 geweest - ben je op zoek naar accessoires voor in huis, zoek niet verder maar ga naar Loods 5. Voor iedereen wat wils en ik had echt te weinig geld bij me om alles mee te nemen wat ik wilde. Ik had een bon voor Loods 5 gehad voor mijn verjaardag en daarvan ging ik gisteren dus shoppen en ohhh wat was het een super leuke ontspannende gelukkige dag. Mooie spullen gezien en mee naar huis genomen. lekker geluncht. Koffie gedronken (een belangrijke factor voor mijn geluk). Ik ben helemaal blij ♥. En ik heb nu een wijntje op. Een paar.

Bij Loods 5 - voor deze schalen moet ik echt nog een keer terug.

Mijn vriend werkt over en ik chill gewoon keihard bij hem op zijn werk. Anders zat ik ook maar alleen thuis (tussen m'n mooie nieuwe spullen, dat wel). Het is zo'n inspirerende omgeving, zijn werkplek, in een oude graansilo dus lekker rauw en stoer en tof ingericht. Want er zijn heel veel details (en minder gedetailleerde dingen) bewaard gebleven.

Vandaag deed ik een heleboel leuks. Ik ging niet te laat uit bed en at bananenijs met veeel blauwe bessen, mango, zaadjes en gedroogd fruit als ontbijt. HEERLIJK. Ik keek ondertussen een beetje 24 kitchen (oh wat is dat een fijne zender, ik word helemaal gelukkig van de manier waarop Rudolph van Veen al dat lekkers maakt in Rudolphs Bakery). Toen ging ik op pad. ik had een hele planning in mijn hoofd. Eerst langs de bieb om het boek De moed van imperfectie: laat gaan wie je denkt te moeten zijn op te halen*. Ik kocht nog even waxinelichtjes in de aanbieding en ging richting de Oude Binnenweg (wat nogal een klus was want ik heb echt geeeeeen richtingsgevoel). Ik wilde naar STEK de stadstuinwinkel om een gatenplant te kopen en wat kleine plantjes. Maar eerst kwam ik langs de Plaatboef. Al een jaar ofzo wil ik een plaat van Spinvis, maar ik vond het steeds te duur (arme student ja). Maar mijn schoonouders zijn zo lief dat ze ons voor kerst geld geven en dat we daarvan zelf kerstcadeautjes mogen kopen! Dat is een ideale situatie om iets te kopen wat je al tijden eigenlijk te duur vond maar wel graag wil hebben. Dus ik kocht tot ziens, Justine Keller en was dolgelukkig. Toen fietste ik door richting Stek en kwam langs De Leeszaal. Ook Fleur had me hierover verteld (ze schreef er ook een stukje over) en ik was er nog nooit geweest en nu was het uitgelezen moment (há, snap je 'm?!) om eens langs te gaan. Het is een zaal waarin je dus kunt lezen, maar je mag ook gewoon boeken meenemen! Er zijn wel wat regels van hoeveel je mee mag nemen, en het is zo'n tof concept. Ik nam het boek Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen** mee want ik begon al te lachen toen ik de achterkant las. Vervolgens ging ik eindelijk naar mijn eindbestemming STEK*** en kocht daar na lang rondkijken de plantjes die ik wilde hebben.

Zo blij met de aankoopjes uit Loods 5 en STEK! Later zag ik dat ik nog wat dingen was vergeten.. zoals het boek 'Suikervrij' met heerlijke recepten.

Daarna met kaarsjes en plantjes en terracotta potjes en Spinvisplaat en boeken hup naar huis. Daar at ik een overheerlijk havermoutje. En toen had ik zin in een koffietentje (ik heb geen zin in koffie maar in koffietentjes, ken je dat?) en ging, na super lang wikken en wegen (Hopper? Coffee Company? Lost & Found Pop-up store?) ging ik naar Bagels & Beans op de Kruiskade. Ik drink daar altijd matcha soja latte want dat is zo lekker. Ik las wat en zat wat op m'n laptop. Ik wilde nog niet weg uit een koffietentje maar ze gingen alweer bijna sluiten dus ging ik naar de overkant, naar In de Doelen café. M'n eerste keer daar en ze zijn er dus gewoon tot half 9 's avonds open! Wat geweldig. Ik dronk er een espresso en at er worteltaart (allebei heerlijk) en las en lachte hardop om wat ik las Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen.

Toen ging ik naar hier, at een heerlijke salade, en nu is het alweer een paar uur later en begin ik in de kakken. Misschien door de wijn, misschien door de koffie, misschien door de heerlijke klanken van Spinvis op de achtergrond.

Koffie en lunch bij Loods 5.

Iets meer uitleg in deze warboel

*Fleur schreef erover en ik dacht gelijk 'dat is een boek voor mij!' omdat ik ongeveer altijd bezig ben met wie ik denk dat ik zou moeten zijn en niet gewoon kan accepteren dat ik ben hoe ik ben en wie ik ben. Ik denk iiieeeets te veel. Dus ik reserveerde het boek gelijk na het lezen van haar blogbericht.

*Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen gaat over het verschil tussen mannen en vrouwen en blijkbaar is dat verschil zo groot als dag en nacht. Alle feitjes zijn wetenschappelijk onderbouwd en veelal terug te leiden op onze manier van leven in de oertijd! Hoe cool. Ik vind het echt een tof boek want ik herken zo veel in mijn eigen relatie met Lucas. Ik snap bijvoorbeeld echt niet dat hij niet ziet dat ik me kut voel, en ik snap niet hoe het kan dat hij een kompas in zijn hoofd heeft en altijd weet waar het noorden is. Ik ben nog maar net begonnen in het boek en vermaak me kostelijk, dat is ook eigenlijk de reden waarom ik een blogbericht ging schrijven. Er staan zo ontzettend veel grappige feitjes in namelijk, en heel veel herkenbare situaties. Wellicht kan het er namelijk ook voor zorgen dat ik Lucas beter begrijp en dat hij mij beter begrijpt. Dat is ook een doel geweest voor de schrijvers om het boek te schrijven, haha. Echt een aanrader hoor! Ook een eye-opener, omdat ik dan ook zie dat de dingen die ik op een bepaalde manier ervaar, zo door mij ervaren worden omdat ik een vrouw ben. En dat Lucas ze niet zo ervaart omdat hij een man is...

**STEK de stadstuinwikel. Ik hou van die winkel. Je kunt er heerlijk rustig rondlopen, in de zomer lekker de tuin in, je mag er naar boven en gewoon rondsnuffelen tussen de prachtige plantjes. Ze hebben mooie terracotta potjes (die zocht ik steeds maar kon ze nooit vinden!) en gatenplanten en cactussen en vleesetende planten en hangplanten en de mensen die er werken zijn super aardig. Ook hebben ze toffe spulletjes zoals boeken en pakketjes om zelf te verbouwen en allerlei handige tuinierdingetjes.

EN om dit hele lange stuk tekst te eindigen kun je een liedje luisteren. Ik ben moe en op een heerlijke manier een beetje dronken en kreeg ontzettend veel zin om Spinvis te luisteren en een van mijn favoriete liedjes staat nu op: heel goed nieuws. Als eerste leerde ik de akoestische versie en lange tijd vond ik de originele ook niet leuk. Misschien wel tot nu want ik vond 'm nu erg fijn. Dus aan jou de keuze, luister je de akoestische of de originele? Of allebei? Dat zou ik doen.


Winnaars winactie!

En nu is het donderdagavond 10 december en weet ik al wie de winnaars zijn van de winactie van het boek Vlees is dood, lang leve groente van Robin Schaper! Ontzettend leuk om te zien wie en hoeveel mensen er hebben gereageerd, ik stond echt versteld. Zo ontzettend tof! Super bedankt allemaal. Ben ook op zoek gegaan naar jullie Instagrams en Bloglovins :). Ik vind het dan wel weer jammer dat niet iedereen kon winnen.
Via een online random name picker is een aantal namen naar voren gekomen....

Anna Schouten, Els en Ines, gefeliciteerd! Kun je me zo snel mogelijk je adresgegevens mailen naar omdatikdatwil@outlook.com? Dan kan het boek naar je verstuurd worden. (Als ik voor volgende week vrijdag 18 december nog niks van je heb gehoord, ga ik nog een lootje trekken.)

Heb je niet gewonnen maar zou je het boek wel graag willen hebben? Via bol.com kun je 'm bestellen.

Liefs!

6 gedachten:

  1. Wat leuk geschreven! En klinkt als een hele fijne dag! Tijd voor mij om eens een bezoekje aan Rotterdam te brengen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Loods 5 is inderdaad een gave winkel! Leuk al die plantjes! Ik ben tegenwoordig ook zo blij met mijn plantjes, 5 jaar geleden boeide het me geen drol :)
    Spinvis.. Ik heb er niet zoveel mee maar Tommy vind het super.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die kussenhoes van Loods 5/Stek(?)!!!! OH MY, wat een leukie! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker eten en koffie (L)

    Die stadstuinwinkel klinkt super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk stukje met al die fijne dingen:) En jaaa, spinvis! Heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig leuk blogbericht! En veel goeie tips, dank! En mooie foto's, heel mooi! En felicitaties aan de winnaars! En fijne avond nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen