Analog sunday #3

6 december 2015

Ik heb nog niet heel veel laten zien van mijn drie volgeschoten rolletjes in Lille. Ik was niet zo blij met de kleuren in de foto's - te flets, te fel, en eigenlijk ook gewoon te weinig. Ik besloot een paar foto's te bewerken in VSCOcam, door ze donkerder te maken. Ineens kwamen er kleuren naar boven en vond ik ze een stuk mooier! Ze waren nog wel wat aan de donkere kant, maar ik had toch liever meer kleur.

Nu heb ik een nieuwe scanner, met meerdere scanstanden! Ik kan m'n foto's tijdens het scannen al donkerder of lichter maken. Ideaal zou zijn als alle foto's precies goed waren op de normale stand, maar bij de Lille foto's waren ze nou eenmaal echt te belicht. Ik moet een andere asa nemen de volgende keer in de zomer, denk ik. 100 asa ofzo. En momenteel scan ik een Lille rolletje opnieuw in en tijdens het inscannen op de verschillende standen - normaal, donkerder, nog donkerder, nog donkerder, om later te bekijken wat ik het mooiste vind. En ik zag ineens zulke gekke dingen tijdens het scannen. De fletse, lichte foto's met weinig kleur kregen ineens meerdere kleuren tijdens het donkerder inscannen! Wauw. Ik weet nu nog niet zo goed hoe het er op m'n laptop uit gaat zien, omdat ik het nu alleen nog maar heb gezien op een klein schermpje op m'n scanner, maar ik ben zo benieuwd. Misschien kan ik echt blij gaan zijn met m'n foto's en ik wil ze dan hier graag delen. Daarom schrijf ik dit ook al, met als titel 'Analog sunday #3', omdat ik er wel vanuit ga dat ik wat foto's kan gaan delen waar ik blij mee ben.

De foto's zijn inmiddels ingescand en ik heb er gemengde gevoelens over. Dat klinkt wel heel serieus. Sommige foto's vind ik mooier ingescand met m'n oude scanner (al daar toch wel te licht), en sommige mooier met m'n nieuwe scanner (de kleuren zijn veel dieper met m'n nieuwe scanner). En ik ben ook geen fotograaf dus daar ligt het natuurlijk ook aan :').

Dus, dit zijn de donkere foto's! Met de andere scanner waren ze veel lichter - logisch, want ze waren overbelicht - en ik ben blij met deze donkere foto's met meer kleur. Binnenkort dus wel meer!

Liefs, fijne zondag! Hopelijk kun je lekker chillen in je pyjama en chocolademelk drinken :).

4 gedachten:

  1. Wow, ik vind ze prachtig! Wel fijn dat je ze kunt bewerken met de scanner, kan me voorstellen dat je fiks baalt als analoge foto's niet helemaal naar je zin zijn... geeft weer een ouderwets gevoel van... niet teveel foto's van hetzelfde, goed opletten waarvan wel en waarvan geen foto... Digitaal schiet ik maar raak... Ook fijne zondag, hier nog in de pyjama's met lots of tea ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat tof om lekker te experimenteren met je nieuwe scanner. Lijkt me fijn om daarmee aan de slag te gaan. Welke scanner heb je, als ik vragen mag :)? Ik zit er ook aan te denken om er eens een aan te schaffen. Die onderste foto vind ik trouwens echt heel prachtig. Dol op foto's van treinstations! Die hebben altijd iets magisch vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moooi Sanne! O wauw die eerste ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oke dit was Anne-Fleur. Stef is weer eens vergeten uit te loggen.

    BeantwoordenVerwijderen