Arjen Lubach zit in Team Vlees, maar...

2 november 2015

Het is zondagavond en ik moet eigenlijk naar bed, maar ik heb net zoiets fantastisch gezien waar ik geëmotioneerd van ben geraakt. Op zondagavond kijk ik altijd met Luc Penoza en even daarna komt Zondag met Lubach. En vandaag ging het over 'moeten wij niet ietsje minder vlees eten?'. Ik was sceptisch - Arjen Lubach vind ik super grappig en ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat hij een positief woord (dus voor mij positief, als pro veganisme en vegetariër) zou kunnen zeggen hierover. En het begon ook met grapjes (waar ik hard om moest lachen) maar opeens kwam hij met feiten die veel vegetariërs en veganisten al lang kennen over bijvoorbeeld de hoeveelheid water er wordt verbruikt in de vee-industrie, en over de bossen die gekapt moeten worden ervoor. Ik verwachte eigenlijk dat Arjen ze zou gaan weerleggen - hij maakte duidelijk dat hij in Team Vlees zat.

Maar weerleggen deed hij ze niet! Ik denk juist doordat Arjen zelf vlees eet en snapt waarom andere vleeseters niet stoppen met vlees eten en juist omdat hij tof is en jong en grappig en de draak kan steken, dat hij daarom wél dit kan vertellen. Mensen die niet willen stoppen met vlees eten of niks willen weten van de vee-industrie, willen dit al helemaal niet horen van een vegetariër of veganist. Maar van Arjen is het oké, denk ik. Arjen kan het zeggen en kan het aankaarten en kan laten zien wat er eigenlijk is gebeurt voor dat stukje vlees op je bord. En hij kan het aankaarten dat er geen spotjes over vegetarisme over bestaan op de Nederlandse televisie, en dat de politieke partijen duidelijke standpunten hebben ertegen.

Trouwens, misschien vindt je Arjen Lubach helemaal niet zo grappig en en vind je het niet leuk om een trieste tofu-ridder genoemd te worden. Maar probeer zijn grapjes dan met een flinke korrel zout te nemen en er even hier doorheen te kijken, en zie wat hij allemaal wel echt vertelt!

Ik vind het heel goed dat er op deze manier aandacht is gekomen voor de ontzettende invloed van de vee-industrie en ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent geworden naar het filmpje ;) dus je kunt het hieronder bekijken.

1 gedachten:

  1. Inderdaad heel goed dat juist hij het aankaart:) Het zou heel goed zijn als meer mensen, juist buiten de veganistische/vegetarische 'scene', zich meer bewust worden van die dingen.

    BeantwoordenVerwijderen