Mijn ochtenden

8 september 2015

De mooie Dina van Dinastie plaatste laatst een blogpost over hoe haar ochtenden eruit zien. En dat vond ik zo'n leuk stukje! Het maakte me op een gekke manier verlangen dat ik dit ook zo kon doen, want ik ben ten eerste totaal geen ochtendmens en ten tweede behoorlijk ongeorganiseerd.. Ik reageerde dan ook met 'Ah wauw, wat zou ik graag jouw ochtendritueel overnemen <3 wat klinkt dat fantastisch en rustig en ontspannend en heerlijk en fijn!' en nog meer over wat ik zou moeten veranderen om daadwerkelijk eventueel een ochtendritueel te kunnen ontwikkelen, zoals opgeruimde kamers hebben (onze kamers zijn chronisch een enorme troep. Niet vies ofzo hoor, geen vieze borden, maar oooooveral spullen) en standaard eerder naar bed gaan. Mijn ochtenden waren alleen maar stressen stressen en snel eten met een boek erbij (dat spreekt tegen hè? Ik kwam ook niet verder dan 3 regels) of m'n telefoon en dan gehaast weer weggaan omdat ik pas op het laatste moment weg ga en dan ook nog mijn tas moet inpakken.

Maar vanochtend voelde ik ineens dat het ging ontstaan: mijn eigen ochtendritueeltje! Wajoo! Mijn tweede week van stage is aangebroken en ik merk gewoon dat ik een beetje ritme wil in de ochtend. Gewoon, rust en peace en chillen voordat ik een drukke dag heb (en drukke week).

Oké ik zal je een geheimpje verklappen, ik heb deze plant moeten afstoffen voordat ik een foto moet maken. Maar de stof is zo hardnekkig dat ik nog steeds stof zie. Ik maak gewoon nooit m'n plant schoon, oké?

Mijn ochtenden:
Om 6:45 (ja zo fucking vroeg) gaat m'n wekker. Maar ik blijf liggen (lees: slapen) want dat doe ik altijd. Rond 7 uur ga ik er dan uit (en dat is best oké, want op vrije dagen kan ik wel uren blijven liggen met een snoozende wekker - misschien wel mijn meest irritante gewoonte). Douchen, aankleden... Een warm glas water met citroensap drinken (lang niet gedaan, maar wel weer chill!) en m'n ontbijt maken. Sinds een paar maanden is dat biologische magere kwark met banaan en blauwe bessen (sowieso standaard), en iets van gedroogd fruit en/of nog meer fruit. Best plain. En eindelijk heb ik er aan gedacht om kaneel te kopen dus dat gaat er nu ook weer doorheen, lekkâh! Ook drink ik er een groot glas thee bij. Ik had laatst Shoti-maa thee gekocht bij de toko en ik moest 'm hebben omdat het 1. zo'n verzameldoosje met verschillende thees (thees?!) was en 2. omdat de namen van de thees (?! theeën? ja dat is beter) vet waren. Namelijk 'I am' of 'In the Mood', of 'Talk to Me' of 'Touch the Ground' of 'Emotional Detox' of 'Life on Wings' of 'Joyful Silence'. Ik zie het Derek Zoolander al zeggen (ik weet ook niet waarom). Ik wilde een selectie maken van namen maar ik vond ze bijna allemaal te leuk. Het is biologische thee met alleen maar kruiden en specerijen en daar hou ik van. Bijvoorbeeld met hibiscus & orange peel, of gewoon plant extracts, of ginger & lemon of fennel en cardamom (sorry ik had echt even geen zin om te vertalen)(het verbaast me nog dat het dan niet in het Chinees of Japans op staat)(is de thee wel Aziatisch?)(Eh, nee.. Amsterdams). Je snapt het idee. Joyful Silence ging er als eerste in. En ik kwam er gisteren achter dat er ook chocolade thee in zit dus die ga ik nu even maken.

De thee is trouwens van Shoti-maa en je kunt het ook kopen bij De Tuinen. Als ik die website zo bekijk is het best interessante thee met een goed verhaal erachter! Zo is de chocoladethee gebaseerd op het element vuur en is er voor bedoeld om het persoonlijk evenwicht te herstellen, en de thee in het algemeen is bedoeld 'to comfort your senses'.

Excusez-moi voor de onscherpe foto - het was nog niet licht genoeg vanochtend en m'n iso moest flink omhoog.

Dan, rond half 8, ga ik aan tafel zitten. Eindelijk kan dat lekker, want de tafel is geen bureau meer maar een eettafel en de kamer waar die in staat wordt mooier en mooier, al hebben we echt nog werk te verzetten. Bij Dina las ik dat zij 's ochtends blogs bekijkt en ik vond dat zo'n goed idee! Dus of ik bekijk blogs of ik schrijf wat of ik doe nog iets wat ik moest doen achter m'n laptop. Dan eet ik m'n kwark en drink ik m'n thee en dat doe ik zo'n halfuurtje (als ik daadwerkelijk om half 8 aan tafel zit). Super fijn, tot nu toe.

Toen ik in de eerste klas stage liep, had ik ook zulke mega ontspannende en rustige ochtenden. Ik wist niet wat ik meemaakte. Want zoals ik al schreef, ik ben altijd te laat en gehaast en gestrest. Hopelijk blijft dit zo relaxt als nu. Dan kom ik nog wat meer toe aan blogberichten schrijven en vooral ook lezen en tijdschriften lezen, want dat is ook heel fijn om te doen 's ochtends. Still in love with Elle Eten ♥. Ik moet er echt weer een abo op nemen.

Die chocoladethee is trouwens echt heel lekker. Het is een soort van Sinterklaaschocoladesmaak. Van die sigaretjes. Chocoladesigaretjesthee.

Hebben jullie een fijn ochtendritueel of is dat juist echt niks voor jou?

Liefs!

9 gedachten:

  1. Woaaah wat heerlijk dat je een beetje een ritueeltje krijgt in de ochtend. Het is zo fijn om 's ochtends rustig aan te kunnen doen voordat je met je drukke dag begint.

    Oh en zal ik ook nog een klein geheimpje vertellen... Wij hadden ook zo'n rubberboom (is echt uitgegroeid tot een mega joekel totdat Daisy in de modder plaste, toen ging de plant dus dood) en die moest ik ook steeds afstoffen. Dat ding trok zo veel stof aan..! Oh en ook al stofte ik de plant af, hij werd nooit helemaal stofvrij. Onze boom lekte ook hars, dus het stof bleef daar ook aan vastplakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet gewoon af en toe je plant eventjes buiten in de regen zetten, doet wonderen (ook voor de plant)! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha wat een leuk stukje! Mijn ochtendritueel lijkt best op die van jou. Tijdens mijn ontbijtje ben ik tegenwoordig helemaal zen met een kopje thee en mijn laptop waar ik wat to do lijstjes maak of, zoals nu, een blog bekijk. Helaas komt de stress altijd weer terug op het moment dat ik me moet aankleden; kledingcrisissss! maar dat doe ik dan ook altijd op het allerlaatste moment :)

    xx Myrthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wauw dit klinkt heerlijk fijn! Ik heb niet echt een vast ochtendritueel want al mijn ochtenden zien er anders uit, maar ik doe het ook wel graag heel rustig aan want ben absoluut geen ochtendmens, net als jij hihi. Wat bij mij ook wel helpt om de stress wat te verminderen is al kledij uitzoeken voordat je gaat slapen, want soms kan ik wel een halfuur door kleren lopen speuren, of op zoek zijn naar een bepaald ding dat ik aan wil doen. Superleuk geschreven, Sanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat klinkt dit als een fijn ritme om 's ochtends in te zitten! Ook zo relaxt. Mijn ochtenden beginnen om 6.00, om mijn standaard ontbijt op te eten (twee boterhammen met hagelslag - echt altijd haha) en dan snel aan te kleden om de trein te halen. Op dit moment zit ik ook een beetje experimenteren met 's ochtends nog voor college (niet om 6 uur hoor, wel een uurtje later haha) iets van yoga te willen doen, maar ik gebruik van die youtubefilmpjes en dan maak ik het hele huis wakker. Daarom lijkt het me ook zo fijn om een eigen kamer of plekje te hebben waar je niet zoveel rekening met iedereen hoeft te houden (of een boze moeder achter je aan krijgt haha) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, wat leuk om te lezen zeg! Mijn routine lijkt eigenlijk wel een beetje op de jouwe, alleen sta ik om 6:15 op. Yep, echt waar. En weet je waarom? Om nog lekker relaxed wat blogs te kunnen bekijken, haha! Fijne dag vandaag! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik stress 'm altijd wel ofzo, ik ga erom 6 uur uit. Echt op tijd, maar ik denk dat ik altijd te laat kom. Mweh.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OH heerlijk Sanne! biologische thee klinkt lekker! ik moet niet zo vroeg wakker worden omdat ik niet naar school moet. ik werk wel maar als freelancer en een job die ik nog moet even wachten voor resultaat of ik het krijg ( dolphin trainer) ik ben zo excited.

    Grote glas thee is a must for me ! Ik houuu van thee! leuke routine. het is echt iets voor mij!
    Jade xo

    BeantwoordenVerwijderen