Analoog in Lille

11 september 2015

Een dag voor vertrek besloot ik dat mijn analoge camera mee moest. Jullie konden mijn twijfel lezen (en zo lief dat jullie zo meeleefden met mijn moeilijke keuze) en hierdoor ging ik uiteindelijk daadwerkelijk kijken wat er mis was met de lens van mijn Praktica en ik bleek alleen even de schroefjes te moeten aandraaien.. :') ik ben zo lekker simpel soms.

Dus, die ging mee. En ik dacht dat één rolletje wel genoeg zou zijn, maar ik bleef maar draaien en scherpstellen en klikken en toen moesten we de kilometers lopen in immense Carrefour om fotorolletjes te vinden en we vonden ze! Nouja, Lucas. Ik zoek met mijn neus en was er straal voorbij gelopen.

Een aantal foto's is te flets geworden, vind ik. Foto's waar de lucht op staat, foto's met veel licht. Ik denk dat ze overbelicht zijn - zoals m'n lichtmeter ook al aangaf (maar ik had schijt). Gelukkig alleen van het Fujifilm Superia 200 asa rolletje, wat maar 12 foto's zijn van de 75. De rest van de foto's, geschoten op een Kodak (Gold) rolletje, zijn juist wel mooi van kleur en meestal niet te licht of flets. Sommige wel. Er scheen nou eenmaal veel zon. (dit is trouwens voor het eerst dat ik echt verschil merk in fotorolletjes.. interesting.)
En sommige foto's heb ik daarom heel stiekem iets donkerder gemaakt. En eigenlijk zorgt dit echt voor een dilemma in mijn hoofd want analoog is analoog en dan ga ik een analoge foto dus digitaal veranderen en aan de ene kant vind ik dat dit mag omdat het mijn foto is maar aan de andere kant vind ik dat dit niet mag omdat het analoog is. Maar sorry, ze worden soms echt mooier. En dan nog een erger dilemma: VSCOcam over m'n analoge foto's heen doen. Sommige foto's worden zo mega prachtig - als ik dat zelf mag zeggen - en eigenlijk vind ik dat ik gewoon moet doen wat ik wil (mijn blog heet 'omdat ik dat wil' dus ik moest het eigenlijk gewoon doen omdat ik dat wil. Há.). Want ik wil het eigenlijk niet, het voelt een soort van nep. Ik wil gewoon dat mijn foto van zichzelf mooi genoeg is. En toch, dilemma. Want sommige kleuren worden dan juist zo diep en mooi en wauwie. DILEMMA. Begin je een beetje te snappen hoe mijn warrige schuldgevoel hoofd werkt? Pfoe, dat is eruit.

En trouwens, in doka wordt natuurlijk ook veel veranderd aan een foto. Maar dat mag/moet, vind ik. Dat is analoog. En zo zorg je ervoor dat elke foto uniek is, en dat is tof.

Misschien moet ik ook gaan sparen voor een betere negatievenscanner. Of, ik ben bijna jarig. Oh en dat chocoladebroodje van de foto hierboven (dat langwerpige ding) was zo mega lekker!

Nou goed, al deze foto's (want dit zijn alleen foto's van het Fujifilm Superia rolletje) zijn dus bewerkt - ze zijn donkerder gemaakt en ineens kwamen er kleuren tevoorschijn. Verder heb ik er geen VSCOfilters overheen gegooid, don't worry ;).
Verder heb ik nog twee volle rolletjes met foto's van Lille en die wil ik ook nog online gooien! Maar het duurde allemaal even.

Gebruik jij ook wel eens een analoge camera?
Liefs!

7 gedachten:

  1. Mooooi!! Echt leuk. Ik had dus een analoge camera maar na een paar probleempjes heb ik hem nu al een tijdje niet aangeraakt (hij doet het GELUKKIG wel weer!). Nu ik dit zie vind ik dat ik dat eigenlijk écht weer moet gaan doen want het is zo leuk! Vroeg me trouwens af waar jij je foto's laat ontwikkelen? Oja en bewerken (ook al is het digitaal) vind ik wel gewoon kunnen hoor. Vooral als ze er dan zo mooi uit komen te zien <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, ik vind dat je er geen dilemma van moet maken, je doet toch gewoon wat je zelf wil? Ik begrijp het wel, langs de ene kant, maar vind niet dat er iemand over moet zeuren hoor. De tijden zijn veranderd en er bestaan zoveel leuke en creatieve dingen om je foto's nog mooier te maken dat je dat gewoon moet doen! (En mooie foto's Sanne!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig zeg! Ze zien er zoooo fijn uit. Allemaal sterretjes ook op die foto's hihi. /x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh, ze zijn zo mooi! En je moet inderdaad gewoon doen wat je zelf wil, het zijn jouw leuke foto's. Als de foto er met contrast en licht en filtertje gewoon mooier wordt, zeg ik doen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik vind de foto's echt ontzettend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de doka maken ze foto's ook allemaal lichter of donkerder, dus dat mag zeker! Budget en tijdsgewijs is het nu eenmaal niet zo haalbaar omdat allemaal zelf analoog te gaan doen, toch? VSCO filtertjes, dat vind ik een ander verhaal ;)
    Maar ze zijn heel mooi geworden, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige fotos zeg! Ik heb ook een Praktika maar heb het idee dat het rolletje niet meer doorloopt, dus die zit er ook al maanden ongebruikt in. Als ik dit zo zie heb ik wel weer zin om aan de slag te gaan en hem beter te leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen