Lille: un café s'il vous plaît

20 augustus 2015

Lille was zo super fijn! Oké, natuurlijk heb ik flink gespamd op Instagram, dat kan je bijna niet ontgaan zijn ;), want Lille was zo mooi en leuk en alles was fotogeniek. Mijn analoge camera heeft zo'n 65 foto's geschoten - wat ik best veel vind - en ik moest steeds Lucas' telefoon lenen omdat de mijne vol is (always) en ik kreeg het voor elkaar om die van hem ook vol te schieten.. Oeps.

Ik heb zo veel te vertellen over Lille en zo veel te laten zien en zo veel tips dat ik het denk ik wil onder verdelen in een paar blogberichtjes. Een berichtje over koffie (important!), over mooie plekken, over wandelen (misschien hoort dat wel bij de mooie plekken?), winkelen en foooood.

Let's start with COFFEE! Misschien ook omdat ik nu ook koffie drink bij Lokaal: 1e klas koffie (zo'n leuke naam). Ik had een heerlijke soja latte macchiato, omnom.

Ik hou echt van ergens koffie drinken, ik kan daar heel erg naar uit kijken. Maar ik ben echt geen kenner. Ik proef het wel als ik een koffie super lekker vind en ik proef ook wel verschil, maar eigenlijk drink ik 'm altijd met sojamelk. En volgens Theo Maassen moet ik dan het land uit. En de hele koffie-experience ligt ook heel erg samen met de plek waar ik koffie drink. Misschien is het interieur, de muziek, de boeken die er liggen en de sfeer nog wel belangrijker. Stiekem.


Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien is suuuper fijn. Het is mooi, ze hebben heerlijke koffie en aanlokkelijke hapjes erbij, het chocoladekoekje met stukjes witte chocola op de foto was perfect (de witte chocola was zacht, ooooohhhh hmmm), de mensen zijn lief en de sfeer is fijn. Echt een plek om heen te gaan.
In Nederland zit het ook, maar stiekem vind ik dat stom. En daar wil ik dus eigenlijk ook niet naar toe, omdat ik eigenlijk in het Frans (hoe slecht ik dat ook kan) een latte wil bestellen en een koekje. En hoewel ik een Amsterdams accent kan faken, is dat toch minder leuk. Hihi. Le Pain Quotidien zit ook in Brussel (daar komt 't vandaan), Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt, Luik, Parijs, Aix-En-Provence, Marseille, Amsterdam en Amstelveel.
Le Pain Quotidien in Lille: op de Place Rihour en op de Rue Basse.


Notting Hill Coffee

Dit is echt de plek om te gaan als je van koffie in allerlei smaken houdt. En dan bedoel ik niet de koffie zelf, maar alles wat er doorheen gegooid wordt. Soms heb ik daar echt zin in, en mijn verwachting van deze koffietent die op meerdere plekken in Lille te vinden is klopte: veel gebakjes en zoetigheden, veel verschillende soorten koffie met siropen en slagroom. Lucas ging - standaard - voor een espresso; ik nam daarentegen een caramel macchiato. Notting Hill Coffee is Frans en zit ook alleen in Frankrijk.
Notting Hill Coffee in Lille: op de Grand Place, de Place des Patiniers, de Rue de Béthune (daar dronken wij onze koffies), de Rue Esquermoise en de Rue Nationale.


Tamper

Dit was toch wel echt mijn favoriete koffie-ontdekking in Lille. Het zit in het meest lieve schattige cute straatje van Lille, de Rue des Vieux Murs en is echt een plek naar mijn hart: mooi ingericht, er stonden planten in het raamkozijn met open ramen waar groentjes verbouwd werden, er waren verschillende soorten goeie koffies, het personeel was leuk en ze hadden heerlijke taartjes. De Rue des Vieux Murs is een smal gezellig straatje met meerdere eettentjes, grote bakken met prachtige bloemen, oude Franse huizen, een straatmuzikant die voor heerlijke achtergrondgeluiden zorgde en deze hele ambiance kan er alleen maar voor zorgen dat je je super chill voelt. Oftwel: hier móet je heen. MOET.
Ik dronk er trouwens een mocca en ik had niet door dat er chocola op de bodem zat, dus ineens had ik een lepel chocola en je kan me niet gelukkiger maken. We deelden een key lime en die was heeeeeeeeeerlijk.
Stiekem ben ik ook verliefd op de foto's die ik er maakte. Hihi. Zo ook op die foto bovenaan. Die kleuren zijn toch gewoon heerlijk? En ik heb natuurlijk het beste hand-model. ;)
Tamper: Rue des Vieux Murs.

Koffie, taart, Lucas, zon, vakantie, zomerjurkje, Frankrijk... kan het nog beter?

Nou, liefs!

6 gedachten:

  1. Mooie foto's! En fijn dat het leuk was in Lille. Café en koffieplekjes ontdekken is toch wel een van de leukste dingen om te doen in het buitenland :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh mooie foto's! Ik denk dat ik binnenkort eens een weekendje lille moet doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh dat ziet er allemaal zo goed uit! Le Pain Quotidien is leuk hè, ik ben er in New York geweest (mag dat ook niet?? ;-) ). Dat taartje van Tamper ziet er trouwens echt zooo lekker uit, I want!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat leuk! Le Pain Quotidien zit zelfs ook in Madrid! ;) Prachtige foto's, leuk om te zien dat je het zo leuk had in Lille! <3

    xo Charlotte - aliceroxy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, het ziet er allemaal zo mooi & fijn uit. Ik kan niet wachten op de rest van dit soort mooie berichtjes! Fijn te horen dat je het zo leuk hebt gehad!
    Dikke kus Iep

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moooi! En ahhhh koffie <3 omg een lepel chocolade! Dat is nog eens een verrassing :)

    BeantwoordenVerwijderen