Lille en haar prachtige plekken

30 augustus 2015

Parc de loisirs de la Citadelle

Lille kent bijna alleen maar mooie plekken. Ik had al eerder geschreven over de fijne koffietentjes waar ik een paar heerlijke bakkies op heb. Vooral als je in het oude gedeelde van Lille ronddwaalt, Vieux Lille, kijk je je ogen uit naar de mooie gebouwen (en leuke winkeltjes). Ook heeft Lille veel groen en daar hou ik van, naast die mooie architectuur (en koffie en zon).


Natuur

Voor de eerste en mooiste plaats moet je naar de Citadelle de Lille. Hihi oké toegegeven, de citadel zelf is niet heel interessant. Tuurlijk, de ontzettend hoge muren in de vorm van een soort ster zijn heel indrukwekkend, maar als toerist kun je de citadel niet in. Een citadel is trouwens een soort bescherming voor een stad. De Zonnekoning (die altijd een speciaal plekje heeft in mijn hart doordat ik ooit mijn profielwerkstuk op de havo over Versailles heb geschreven, omdat ik al jaren een crush heb op Frankrijk en ik kunstgeschiedenis en architectuur zo boeiend vind - yes, je kunt 'm zelfs bekijken, hiero) had ervoor gezorgd dat Lille weer bij Frankrijk hoorde en hierom werd er een citadel gebouwd. Daarom staat er op de ingang van de citadel ook een grote gouden zon. Ook op de Grand Place is een gouden zon te zien op één van de gebouwen. Wat dan wél zo boeiend is aan de citadel is de omgeving ervan (zie mij daar, op de foto bovenaan), het Parc de loisirs de la Citadelle (of gewoon het hele park om de citadel heen, ik weet niet of dat allemaal hetzelfde heet). Echt prachtig. We hebben daar een dag lang rondgestruind, foto's genomen, in de zon gelegen, kaaschips en pistachenootjes gegeten, liggen lezen in het gras, naar geitjes gezwaaid, verliefd gekeken naar baby eenden en baby Shotse hooglanders en achter elkaar aan vliegende duiven en veeeeel gelopen. Het is daar echt praaaaachtig.

Parc de loisirs de la Citadelle - boven de brug zie je de ingang van de citadel, inclusief gouden zon.

Ook is er het Parc Zoologique de Lille, een gratis dierentuin. Ik ben gek op dieren en word er ook zo blij van om ze te zien, maar krijg buikpijn van die kooitjes en onnatuurlijke omgevingen voor die beestjes. Nog een dilemma in mijn hoofd. De aapjes waren wel heel grappig en er zaten echt hele mooie dieren tussen, maar toch voelt het gek.
Je moet ook oppassen dat je niet per ongeluk door een soort kinderparadijs heen loopt met OVERAL kinderen die gillen en schreeuwen en blij zijn en onder de frisdrank en snoep en kwijl zitten. Mijn verlangen om nooit aan kinderen te beginnen is daar toch wel echt toegenomen. Sorry mam.

Parc Zoologique de Lille (analoog)

We zijn ook nog naar een paar andere parken geweest: de Jardin des Plantes en het Parc Barbieux. De Jardin des Plantes was wel heel chill, we hebben daar goed kunnen zonnen en het was ook wel mooi, met veel bloemen en bomen, maar wel erg gemaakt door mensenhanden. Doe mij maar ongerepte natuur. Dit was nog erger bij Parc Barbieux. Er zouden watervallen zijn en ontzettend veel soorten bomen en die waren er ook, en wauw wat waren die bomen ontzettend groot en hoog! Maar alles was iets te georganiseerd, voor mij. We hebben er wel geminigolfd, hahaha. Wat was dat grappig zeg. En veel te dure crèpes gegeten. Ik raad je het park bij de citadel aan ;), daar was het echt wild en ongerept en mooi.

Parc Roubaix


Binnenstad

Tuurlijk. Je moet altijd naar de Grand Place van een mooie Franse/Belgische stad (ook wel de Place du Général de Gaulle, waarvan Lille de geboortestad is - je kunt zijn naam ook kennen van de rotonde in Parijs, waar de Arc de Triomphe op staat). Je kunt er biertjes en wijntjes drinken, chillen, mensen kijken, genieten van de prachtige gebouwen die het plein afbakenen, en de kleine straatjes eromheen in. In Lille bestaan deze kleine straatjes uit ijs-, kleding- en meubelwinkeltjes aan de ene kant (de kant van Vieux Lille), de grote winkelstraat (Rue Béthune) en veel restaurantjes. In de Vieille Bourse, wat een gebouw is dat bestaat uit 24 identieke huizen, zit een binnenplaats. Daar werd ik heel blij van de tweedehands markt die ik daar vond, met oude kaarten van Franse plaatsen, platen en boeken. Een keer in de avond was de binnenplaats gevuld met dansende mensen, zo leuk!

Grand Place

Grand Place ♥, so pretty!


Vieux Lille

Dit is het prachtige oude gedeelte van de stad. Gewoon gaan wandelen! Je komt vanzelf fijne winkeltjes tegen met kleding (zoals Brandy Melville), accessoires, meubels en eten. Waar je echt heen moet is de Rue des Vieux Murs ♥ so pwetty! Het meest lieve en bloemerige en cute straatje die wij hebben gezien. Ook Tamper Espresso Café zit hier. Er hangen slingers en bloembakken vol met de mooiste kleuren, allerlei restaurantjes die buiten hun terrasjes hebben, en een straatmuzikant die voor de perfecte achtergrondgeluiden zorgde. Yes we gave him sum munney. En als je 's avonds wil gaan dineren, ga dan naar de Rue de Gand, daar zitten heel veel fijne restaurantjes en het straatje is heel gezellig.


Ik, ergens op een binnenplaatsje in het oude gedeelte van Lille.


Architectuur

Lille zit vol met prachtige pleinen en mooie historische gebouwen, en een heleboel kerken. Dus ik ga er nu gewoon een paar opnoemen die wij hebben gezien, want we hebben best veel gewandeld en dit moet geen boekwerk worden :'). Het Palais des Beaux Arts is ook heel erg mooi. Niet alleen de collectie, maar ook zeker het gebouw zelf. Wauw. Het museum staat op het grote Place de la République en op dit plein staat nog een ander prachtig staaltje architectuur, de Préfecture. Vraag me niet wat dit voor gebouw is, maar het was in ieder geval mooi. De Porte de Paris, hieronder, is ook heel erg mooi. Ook weer gemaakt voor de Zonnekoning, wat een mannetje was dat toch.

Porte de Paris

Palais des Beaux Arts

Verder zijn er natuurlijk nog een miljoen dingen en plekken en gebouwen en kerken en begraafplaatsen en straten en parken te bezoeken, maar hé, daar is de Tourist Information Office voor (en daar moet je dus ook wel echt heen voor een super handig boekje met aaaaalles wat je kan zien in Lille + een paar leuke & mooie wandelroutes. Hoe denk je dat ik aan al deze dingen kwam? Niet van internet hoor, daar is niks te vinden). Dit zijn gewoon de dingen die ik het fijnst vond, al vind ik het wandelen door de stad en kletsen met Lucas en genieten van de zon in m'n zomerjurkje ook heeeel erg fijn. Lille was gewoon leuk. Echt heel erg leuk. :).

In Palais des Beaux Arts (analoog)

In Palais des Beaux Arts

En, heb ik je al overtuigd om Lille eens te bezoeken? ;-)

Liefs!

2 gedachten:

  1. Wauw Sanne, die laatste foto blew my mind! Zo mooi! Wat een fijne tips zeg, hou ik in mijn achterhoofd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's! En ja, ik was er al vrij snel van overtuigd om ooit eens naar Lille te gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen