De Rotterdam & de Van Nellefabriek

31 juli 2015

Dit is een berichtje dat ik al ontzettend lang wil schrijven! Vorig jaar september ben ik namelijk met mijn vader naar De Rotterdam geweest, voor een rondleiding! Hij was jarig in september en dit was zijn cadeautje. En tof dat het was! Wauw, wat was dat gaaf. We vinden allebei architectuur heel boeiend en m'n vader heeft er ook behoorlijk wat kennis over. We hebben de kelder, een hotelkamer en de bovenste verdieping bekeken, de 42ste! Het hoogtepunt, ha ha. Maar toch stiekem wel echt. We keken zelfs neer op de Erasmusbrug. We konden Delft zien. Helaas konden we niet zien waar ik woon, dat zat verstopt achter het NN-gebouw. Maar oh wat tof.

Op de foto bovenaan staan we op de 42ste verdieping van De Rotterdam, met op de achtergrond de prachtige stad waar ik in woon. Hier zie je dat we dus echt neerkeken op de Erasmusbrug en ontzettend ver konden kijken. Op de foto onderaan zie je m'n vader staan, die chick hierboven ben ik.

De Rotterdam is een gebouw dat nu al een aantal jaar op de skyline van Rotterdam te vinden is. Het is een gebouw ontworpen door Rem Koolhaas en staat op de Wilhelminapier in Rotterdam. Het is een van de grootste gebouwen van Nederland en dat is ook wel te zien ;) het is enorm. En ik vind 'm heel gaaf.

Krijg je ooit de kans om De Rotterdam te bezoeken, doe het dan! Je kan er, geloof ik, sowieso koffie drinken.

Vervolgens, om ons architectuurdagje compleet te maken, zijn we de Van Nellefabriek gaan bezoeken. Dit is echt een prachtig staaltje architectuur en er een rondleiding volgen is heel erg tof. Toevallig was het die dag Open Monumentendag, want je kunt niet zomaar elke dag de Van Nellefabriek in (behalve als je er werkt). Dit jaar is het op 12 en 13 september, wat in het weekend valt. Duizenden monumenten in Nederland zijn op deze dag gratis te bezoeken, hoe tof is dat!
Op de foto hieronder staan we op de Van Nellefabriek (ja, je kan wel zeggen dat ik van uitzichtjes houd hihi) en kijken we dus uit op de stad vanaf de andere kant. In de verte zie je De Rotterdam, heel tof was dat, om dat te kunnen zien.

Yes, dit was een heerlijk dagje met m'n paps. Iets dat we veel te weinig doen! Snel weer, pap?

Heb jij wel eens een monument bezocht op de monumentendag? Heb je aanraders?

Liefs!

1 gedachten:

  1. Wow, gaaf zeg! Daar zou ik ook wel eens op de 42e verdieping willen staan. Dank voor de tip! En de Van Nelle fabriek staat ook nog op mijn lijstje, prachtig gebouw! Ik heb al verschillende monumenten bezocht op Open Monumenten dag. De Kathedraal in Radio Kootwijk is een aanrader. Ik vind het een prachtig gebouw en van binnen is het ook prachtig, er is tegenwoordig een reclamespotje waarin het voorkomt, weet even niet meer welke. Maar het is een aanrader, alleen de vloer al :)

    BeantwoordenVerwijderen