Vegan salad bowl

13 april 2015

Oeh, een salad bowl! Ik zie op Instagram soms de meest mooie langs komen (vooral die van @anniskk (ahhhhhh I'm drooling over my phone), maar Pinterest staat er ook vol mee) en omdat ik niet elke dag zo veel inspiratie heb voor het avondeten, is een salad bowl de perfecte oplossing. Gewoon allemaal lekkere en gezonde dingen op een bordje naast elkaar, het kleurt nog leuk ook. Je kan for ever blijven variëren (en daar hou ik van). Eet 't met houmous en zaadjes en pitjes en het is heerlijk!

Je kunt alle soorten groenten gebruiken die je lekker vindt. Gebruik bijvoorbeeld alleen rauwe, en dan kan je de houmous als dip gebruiken. Of warm juist alle ingrediënten op en maak een sausje met tahini. Je kunt ervoor kiezen om alles apart te kruiden of 't juist plain te laten - wat jij wil. Voor deze salad bowl heb ik ingrediënten gebruikt die ik erg lekker vind.


Vegan salad bowl


Ingrediënten voor één bowl
• 1 (oranje) zoete aardappel (200-250 gram)
• 1 tomaat
• 75 gram mais
• 75 gram kikkererwten
• 75 gram wortel
• 3 / 4 balletjes falafel (ik had spicy falafel van de AH)
• zaadjes en pitjes: pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, sesamzaad etc.
• houmous
• peper en zout

Ik vind het zelf lekker om wat ingrediënten rauw of koud te laten, zoals de wortel, mais en tomaat. Zo zal ik 't ook in 't recept zetten, maar als je het lekker vindt om 't op te warmen moet je dat zeker doen!

Bereiding
Stap 1 Snijd je zoete aardappel in stukken en kook 't. Als je 't lekker vindt ze in de oven te bereiden, moet je dat zeker doen (lekker met paprikapoeder en kaneel! Zo'n 20-30 minuten op 180°C).
Stap 2 Snijd de tomaat in stukken en de wortel ook.
Stap 3 Bak de kikkererwten even in de pan, eventueel met de mais en tomaat. Ik gooide er wat kruiden bij als peper, zout en Italiaanse gedroogde kruiden.
Stap 4 Heeft je zoete aardappel nog 5 minuten te gaan? Bak dan de falafelballetjes, want het is toch wel erg lekker als dit goed warm is, net zoals de zoete aardappel.
Stap 5 Leg alles op je bord of in een kom, kruid met peper en zout en bestrooi met de zaadjes en pitjes. Ik gooide er na de foto nog meer op :).
Stap 6 Eet 't met houmous. Je kan het over je bowl heen doen, of gewoon met je lepel of vork in je bakje houmous gaan (dat deed ik en dat is lekker).

Eet jij ook wel eens een salad bowl? En wat gooi je er dan in?

Liefs!

6 gedachten:

  1. Ik ben ook erg van de salade bowl, nooit geweten dat dat zo heet, ik noem het altijd maaltijdsalade, is dat hetzelfde? Ik vind het ideaal als ik alleen ben en zelf moet koken, zelden dus, dan neem ik gewoon van alles wat in huis is. Maar Keukenprins maakt het ook wel eens, iets minder saladefan dan ik ;) Dippen in de houmous is een goed idee. Het rijstepaptoetje is gelukt, overheerlijk en verbazingwekkend zoet, zonder suiker (zie m'n blog). Ik wens je nog een fijne maandag! Mooie foto trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker, hoor! Alleen van alle kleurtjes word je al blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je leuke reactie! Succes met je tentamens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit klinkt zo lekker! Zoete aardappel in de oven is alleen een keertje grandioos (waarschijnlijk omdat ik ze in veeeeel te grote stukken had gesneden) maar dit lijkt me het nog wel een poging wagen waard :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh het lijkt echt lekker!!!!! I love how unique these recipe's are.. well at least I haven't seen nothing like this before. & again, as always.. you take beautiful pictures!
    Jade x

    BeantwoordenVerwijderen