Grapefruit havermout

17 april 2015

Dit vond ik echt een super goed idee van mezelf, haha. In plaats van water of melk gebruikte ik het sap van de grapefruit om een lekker havermoutje te maken. Door er wat zoete ingrediënten doorheen te gooien kwam er een mooie balans in smaken (jeetje wat klinkt dit serieus!) en werd dit dus eigenlijk gewoon heel lekker.

Als je bang bent dat dit een bitter havermoutje wordt, wees dan maar niet meer bang. Ik zal nooit een bitter havermoutje maken, het moet altijd zoet! Door de banaan en rozijnen wordt het ook zoet, met een vleugje grapefruit. Voor mij was het perfect (en ik vind grapefruit ook wel heel lekker hoor).


Grapefruit havermout


Ingrediënten voor één bordje
• 1 grapefruit
• 40 gram havermout*
• handje rozijnen
• 1 of 2 bananen
*Eventueel kun je gewone havermout mengen met havervlokken - zo krijg je wat meer structuur.

Bereiding
Stap 1 Pers de helft van de grapefruit. Vul dit aan met water tot je 200 tot 250 ml vloeistof hebt.
Stap 2 Doe dit in een pannetje, doe de rozijnen erbij en breng aan de kook.
Stap 3 Plet de helft van je banaan/bananen en snijd de andere helft in plakjes. Haal de schil van de andere helft van de grapefruit en snijd het vruchtvlees ook in plakjes.
Stap 4 Kookt het grapefruitsapje? Doe de havermout erbij.
Stap 5 Als de havermout wat dikker wordt, doe je de banaan erbij.
Stap 6 Nog even roeren en wachten en koken en klaar!

Liefs!

7 gedachten:

  1. Ooo Sanne mag ik eens receptjes van je uittekenen? Dat lijkt me heel leuk :-)
    En volgens mij is De Smaakbijbel echt wat voor jou als ik je smaak balans theorie zo hoor ;-) Er staan allemaal (onverwachte) combi's in (ook heel veel vlees en vis en kaas helaas, maar alsnog ook heel veel groente/fruit).
    Ik kreeg zo veel inspiratie van dat boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou wel van dit soort combinaties. Heel vaak is het zo dat onverwachte of 'gekke' combi's, heel goed samengaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grapefruit is sowieso altijd goed dus deze combinatie lijkt me zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wil jij is voor mij komen koken aub? Dat zou gewoon heel lief en lekker zijn! hihi! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben gek op grapefruit dus dit kan niet mis gaan!
    Die kerk waar we in sliepen is in Mechelen, zeker een aanrader als je een citytripje naar Mechelen gepland hebt. Oja, ik stuurde je ook een mail ivm het olietje. Hopelijk heb je die ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zien jouw posts er altijd mooi uit! :) Ik zou er nooit aan gedacht hebben om grapefruit in havermout te doen (ik ben er meestal ook niet gek op) (op grapefruit dan, op havermout wel!) maar samen met de rozijnen en banaan klinkt het eigenlijk wel lekker. Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen