Ik heb het gedaan: de 30 day shred! #2

31 maart 2015

Jazeker, I did it! En ik ben er zo blij mee! Vorige week dinsdag plaatste ik een berichtje over de 30 day shred, en vandaag vertel ik je over de sportspullen die ik gebruikte, wat ik erbij heb gegeten + foodtips van het internet, en mijn gouden tips als ervaringsdeskundige ;).

Vorige week plaatste ik al een bericht met daarin hoe ik de 30 day shred heb ervaren, heb ik de filmpjes gedeeld en mijn eindresultaten (erg belangrijk!). Ook deelde ik een foto van mij in mijn sportbh en met plakkerige haren en rood hoofd. Ja. Dat wil je vast zien. Klik.

Wat waren mijn sportattributen?
Wat je voor deze oefeningen nodig hebt, is fijn zittende kleding om in te sporten, gewichten en een matje. Check de foto hieronder voor mijn sportspullen.
➸ Omdat ik vorig jaar ook veel sportte en merkte dat ik gewichten nodig begon te hebben, heb ik deze gewichten van Inq gekocht - het huismerk van Perry Sport. Ze wegen twee kilo en dat is precies goed voor mij (ik had eerst drie kilo gekocht... way too heavy!).
➸ Het yogamatje heb ik van mijn zusje gekregen omdat ze 'm toch niet meer gebruikte, maar ze zijn vast makkelijk bij een sportzaak te vinden.
➸ De sportbh, van Adidas, is niet per se iets dat je nodig hebt voor deze oefeningen - eigenlijk is deze voor hardlopen, maar met workouts zit het ook heerlijk! Veel beter dan een gewone bh. Hij zit heel stevig en voor hardlopen (en de workouts) is het perfect. Helaas kan ik de sportbh niet op internet vinden! (ik zag 'm wel in de laatste Women's Health staan, hihi - wat een fijn blad is dat)
➸ Dan heb ik ook nog eens de perfecte sportbroek ;) (jaja, ik heb echt megafijne sportkleren!), ook van Inq. Gladde zachte stof, en de broek sluit helemaal aan op m'n benen en is smal aan de onderkant en loopt tot m'n enkels. Ook zit de broekrand lekker hoog - iets onder m'n navel, en niet te strak. Ook de broek kan ik niet op de website van Perry Sport vinden.
➸ Daarnaast heb ik nog een Dopper, in zeegroen, want water drinken is erg belangrijk (vooral bij level 2 en 3, pfoe).
➸ Zoals je ziet, draag ik geen sportschoenen bij de workouts. Vind ik niet zo fijn! Misschien omdat ik binnen sowieso nooit schoenen draag en misschien ook omdat ik lang heb geturnd, en ik dat ook op blote voeten deed.

TGIF! havermout - met chocola en pistache en mandarijn en banaan en ooo hmmmm.

Wat heb ik erbij gegeten?
Dit is een erg belangrijk onderdeel van sporten. Ik heb begrepen dat ons lichaam eiwitten en koolhydraten nodig heeft na het sporten, om spieren op te bouwen en te herstellen en snel weer energie te krijgen. Maar ook voor het sporten eten belangrijk zijn, zodat je energie hebt.

Eten voor het sporten
Ik ga voornamelijk uit eigen ervaring vertellen, omdat ik geen expert ben hierin. Als ik 's ochtends sportte, nam ik een banaan en dook ik nog even voor een halfuurtje m'n bed in ;). Daarna kon ik aan de slag. Ik sportte meestal niet 's ochtends, omdat ik merkte dat mijn lichaam gewoon niet genoeg was opgewarmd en ik veel minder flexibel was.
Als ik 's middags, bijvoorbeeld rond 3/4/5 uur, ging sporten, teerde ik op mijn lunch. Misschien was mijn lunch havermout, misschien wat stukken fruit. In principe maakte het hier niet uit of ik trek had of niet, energie had ik wel van het eten door de dag heen. Meestal sportte ik niet na het avondeten, omdat er toch echt wel een paar uur moet zitten tussen een maaltijd en een workout.
Er zijn een paar kleine snacks die je kunt eten voor het sporten. Zoals ik al noemde, een banaan. Ook havermout is top voor energie, maar ik zou wel twee uur wachten met sporten na het eten. Uiteraard moet je het zelf aanvoelen! Daarnaast kwam ik op PopSugar Fitness nog langs heerlijke .

Eten na het sporten
Dit is weer een ander verhaal. Zoals ik al zei, heeft ons lichaam eiwitten en koolhydraten nodig na het sporten om spieren op te bouwen en te herstellen, en snel weer energie te krijgen.
Ten eerste, super belangrijk: water drinken! Drink maar gewoon twee grote glazen leeg. (En daarna neem je een douche, stinkerd!)
Als ik 's ochtends sportte, nam ik na het sporten en heeeeerlijk bord havermout. Uiteraard, en echt een kadootje. 's Middags kon ik dit ook doen. Als ik sportte voor het avondeten, zorgde ik ervoor dat er in ieder geval eiwitten in mijn eten zat, in mijn geval tempeh (heerlijk), en ik at ook veel groenten. Als ik na het eten sportte, nam ik een super lekkere chocoladesmoothie met 1 banaan, 1 el rauwe cacaopoeder, eventueel 2 el havermout en 250 ml sojamelk (meestal 150 sojamelk en 100 ml water). Mega lekker en hier kon ik dan ook echt naar uit kijken! Maar eigenlijk wel naar al het eten na het sporten. En ook naar eten niet na het sporten. Naar elk eten eigenlijk...

Pre- en postworkout foods van het internet:
Pre-workout snacks van PopSugar Fitness.
Havermoutontbijtjes voor ervoor of erna.
After workout smoothiebowl
50 pre- & postworkout foods.
Wat te eten voor en na het sporten van Skinny Mom.
Low-calorie post-workout hapjes van PopSugar Fitness.
• Deze leuke infographic (ik ben gek op infographics).
• En nog een hele toffe en handige infographic (want ehh, ik ben gek op infographics).

Gouden tips?
Doorgaan en volhouden! Echt waar, niet opgeven. Hoe moe je ook bent, hoe lang je dag ook was - doe die oefeningen nou maar. Sla geen dag over: zo haal je ten eerste het beste resultaat en zorg je ervoor dat je super trots op jezelf wordt!
Maak foto's van tevoren, zodat je verschillen kan zien. Ook kun je jezelf opmeten. Maak op het einde weer foto's en check het verbluffende resultaat. :) hier werd ik echt heeeel blij van.
Drink genoeg! Vooral bij Level 2 en Level 3 is drinken super belangrijk, ik dronk daarna altijd minstens één Dopper leeg (420 ml).
➸ Zet je verwarming uit! Haha. Maar echt, je krijgt het snel genoeg WARM.
➸ Let op je voeding, op drie manieren: 1. ga niet overeten omdat je toch gesport hebt. 2. maar eet wel na het sporten! Dat is belangrijk, zoals ik net al zei. Besef dat je sport en dat je daar gewoon energie voor nodig hebt. 3. bedenk dat je op je hoeveelheid voeding moet letten, als je met het sporten wil afvallen.
Push jezelf, maar luister naar je lichaam: geeft deze aan dat het écht te zwaar is, belast jezelf dan niet - daar kun je blessures van krijgen.
➸ Nogmaals, doorgaan en volhouden! Geef niet op! Je kan dit en je zal super trots op en blij met jezelf zijn.

Zo, nu verwacht ik natuurlijk wel dat jullie allemaal morgen je dumbbells oppakken ;). Hihi, grapje. Ik ben wel benieuwd hoe jullie over de 30 day shred denken! + heb jij nog gouden workouttips? Of wil je nog wat inspiratie om te gaan sporten?

Liefs!

2 gedachten:

  1. Zo hee, voor het eerst dat ik hoor dat iemand het ook echt afgemaakt heeft ;) Knap hoor! Merk je al verschil aan je lichaam? En ga je er nog mee door?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Luus!
      Haha, oh echt? Ik moet zeggen dat ik maar weinig mensen ben tegengekomen die 't hebben gedaan.
      Ik merk zeker verschil! Ik ben voornamelijk slanker rond m'n middel/buik en m'n armen zijn sterker geworden. Als je meer wil lezen over de veranderingen kun je dit berichtje lezen: http://omdatikdatwil.blogspot.nl/2015/03/ik-heb-het-gedaan-de-30-day-shred-1.html
      Ik ga wel door met sporten, maar niet meer met de 30 day shred. Ik heb 't nog één keer gedaan, maar eigenlijk ben ik wel klaar met level 3 nu, haha!
      Liefs

      Verwijderen