Ik heb het gedaan: de 30 day shred! (#1)

24 maart 2015


HOERA! Ik ben KLAAR met de 30 day shred!

Wauw, dat was een toffe ervaring. 30 dagen achter elkaar sporten met trainer Jillian Michaels (oké, via YouTube) en er dan sterker en slanker van worden! Ja, het kostte wat moeite, maar die moeite zorgt er wel voor dat ik super trots op mezelf was op dag 30. Ik heb een klein dagboekje bijgehouden, zal de filmpjes laten zien en, niet geheel onbelangrijk, de resultaten vertellen. + jawel, een foto van mijzelf in sportbh, geheel met rood hoofd en plakharen. No, you don't want to miss that.

Wat is de 30 day shred?
Bij de 30 day shred ga je 30 dagen aaneen sporten, volgens de filmpjes van Jillian Michaels. Zij zal jouw persoonlijke trainer zijn voor deze 30 dagen en reken maar van yes dat ze je gaat laten zweten. Het bestaat uit 3 levels. De eerste tien dagen level 1, de tweede tien dagen level 2 en de derde tien dagen level 3. Elk level is zwaarder dan het vorige level, en je doet dus tien dagen achter elkaar dezelfde oefeningen. Elk level heeft ook weer 3 circuits, die alle drie weer bestaan uit strength-oefeningen, cardio en buikspieren.

Op mijn Pinterest staat meer fitspo.

Hoe was de 30 day shred voor mij?
Ik heb een klein dagboekje bijgehouden tijdens deze 30 dagen, zodat ik het met jullie kon gaan delen. Ik vertel hier hoe ik elke dag een klein beetje dood ging (en dan is het de bedoeling dat ik daar dus sterker uit kom), wat ik van de oefeningen vond, wat ik nodig had bij de trainingen, een beetje over voeding, en hoe zoiets als uit bed komen om de deur voor mijn poezenkind open te doen een hele opgave kan zijn. En hoe ik tijdens het whatsapp'en mijn armen af en toe rust moest geven tijdens de eerste dagen. En hoe ik ineens de dagen waardeer dat ik gewoon de trap af kan huppelen.
Maar ook dat ik sterker werd, omdat ik merkte dat de oefeningen makkelijker gingen. En dat ik tot de conclusie kwam dat spierpijn, hoe heftig ook, uiteindelijk toch overgaat ;).

Level 1 - dagboekje
Mijn algemene indruk van Level 1 was dat het wel goed te doen was! Oké oké, tuurlijk had ik moeite met bepaalde oefeningen. En geloof me, na dag één had ik spierpijn all over the place. Na dag 1 had ik zelfs gelijk spierpijn in mijn benen! Maar de afwisseling van cardio, krachtoefeningen en dan buikspieren is heel prettig, en na een paar dagen begon ik de circuits door te hebben.

Toen ik op dag 2, een mooi rustige luie zondagochtend, wakker werd, voelde ik spierpijn in AL mijn spieren. Niet hele erge, maar wel overal. En zeer aanwezig. Ik at een banaan en vroeg me af hoe ik die oefeningen kon gaan doen, en mijn vriend raadde me aan om een dag te skippen. Ik wilde geen spieren overbelasten en besloot half om inderdaad maar een dag over te slaan. Maar ik haat opgeven op sportgebied, zo heb ik mezelf leren kennen. Dus zodra hij de kamer uit was, dacht ik 'Sanne, je bent toch geen mietje! Dit kan je heus wel!', dus ging ik de oefeningen doen ;). Ze gingen me beter af dan ik verwachtte met spierpijn. De oefeningen waren ongeveer even zwaar als de dag ervoor. Ik ben een doorzetter met sporten, maar niet een die zichzelf te ver pusht, terwijl ik merk dat het echt niet gaat.

Dag 3. Linkerarm strekken: onmogelijk. Vandaag mocht ik weer naar school en ik voelde me net een pinguïn. Ik ben altijd bang dat mensen het zien als ik loop met spierpijn - soms check ik mezelf in de ramen van gebouwen, maar door die lange jas zie ik niet veel. 's Avonds sportte ik dit keer, ongeveer een uur na het avondeten. Het enige waar ik aan kon denken was mijn beloning straks: een chocoladesmoothie. En aan dat ik morgen met geen mogelijkheid mijn oppaskindje de trap op en af kan tillen. De arm- en beenoefeningen waren duidelijk het zwaarst vandaag, pfoe. O-ve-ral spierpijn, heftiger dan gisteren. Zou dit de komende 27 dagen ook zo blijven?

Meet Jillian Michaels, je trainer. Ja. Dit is een quote uit de 30 Day Shred. You better get ready!

Op dag 4 had ik verbazingwekkend weinig spierpijn en ik kon gewoon lopen! Bizar, maar zeer chill. Op dag 5 was de spierpijn nog minder. Op dag 6 gingen waren de oefeningen al minder zwaar, en dan bedoel ik voornamelijk de krachttrainingsoefeningen, waarbij been- en armoefeningen worden gecombineerd. Die waren echt het zwaarst vind ik, en ze gaan me iets makkelijker af! Jeej! Dat is echt super, op deze manier merk ik dat mijn lichaam sterker wordt :). Op dag 7 besefte ik me dat ik nog steeds geen kalender had gemaakt, hoewel ik zo had uitgekeken naar het maken van een kalender en het elke dag afstrepen van een vakje (hoe fijn is dat, dingen van je kalender afstrepen?!). Op dag 8 was het zaterdag. Ik nam een banaantje, dook nog een halfuurtje m'n bed in en begon daarna te sporten. Ik merk dat de oefeningen echt beter gaan, alleen het opdrukken blijft zwaar. Op dag 9 deed ik hetzelfde. En toen was het alweer dag 10! De laatste dag van Level 1! En ik kon bijna niet geloven dat ik het had gehaald. Ik zat zeer te twijfelen om te gaan sporten deze avond, omdat ik last had van mijn buik. En stiekem ook omdat ik dan morgen zou moeten beginnen met Level 2, na een lange dag oppassen.. Van mijn vriendje mocht ik even een dag niks doen ;) uiteraard.. maar na 5 minuten dacht ik weer 'SANNE JE GAAT GEWOON SPORTEN' en ik luisterde braaf naar mezelf. Deze laatste dag ging zeer zeer goed. Ik had veel energie en deed de oefeningen extra goed, ik weet niet waarom. Misschien omdat het mijn laatste kans was. De oefeningen worden écht makkelijker, alleen opdrukken blijft poep. Het is net alsof ik nu ook echt klaar ben voor een stapje verder - voor Level 2. Ik ben benieuwd naar morgen.

Level 1 - welke oefeningen waren killing?
Opdrukken uit circuit 1. Ik heb de eerste vijf dagen het opdrukken op m'n knieën gedaan, en vanaf dag 6 'echt' opgedrukt.
Side lunges uit circuit 3. Dat was zwaar! Ik heb deze oefening met één gewicht gedaan in plaats van twee, en vanaf dag 5 heb ik ze met twee gewichten gedaan.

Level 1 - Het filmpje!


Level 2
Daar gaatie dan, level 2! Ik begon na een dag oppassen, waardoor ik altijd wel een beetje moe ben. Om 6 uur, voor het eten, ging ik sporten. Echt tof om aan level 2 te beginnen :). De oefeningen zijn fijn, vind ik. Van te voren had ik nog niet gekeken wat ik zou moeten gaan doen, ik vind het het leukst om gewoon te beginnen en mee te doen. Ook bij level 2 vind ik de strength-oefeningen het zwaarst, waarbij armen en benen meestal samen worden getraind en gewichten worden gebruikt. Zoals ik al eerder schreef houd ik er niet van om de makkelijkere versies van de oefeningen te doen - ik doe zo veel als ik kan.

Een foto toen ik op de helft was van Level 2. Ik vond mijn plakharen elke zo leuk als ik in de spiegel keek na het sporten. En mijn rode hoofd. Ja, dit is echt een hele eerlijke foto van mij en mijn lichaam en mijn rode hoofd en plakharen en ik vind het eerlijk gezegd ook wel spannend om te plaatsen ;) aangezien ik zelden foto's plaats van mezelf, omdat ik eigenlijk nooit tevreden ben en wat onzeker kan zijn. Maar het mocht toch niet ontbreken vond ik!

Wederom vond ik bij Level 2 de buikspieroefeningen! heel fijn Ze waren zwaarder dit keer, er waren meerdere componenten binnen de oefeningen waar mee gewerkt werd. Dat is fijn. Ook de cardio-oefeningen zijn fijn! Niet al te zwaar en zeer goed te doen. Dat is een fijne afwisseling van de strength-oefeningen, die er voor zorgen dat het het trainen waard is: dit zorgt juist voor de spieren en een slankere taille! En ik vind het echt heerlijk om hard te sporten en mezelf uit te dagen (en daarna klaar en trots en blij te zijn en te eten hihihi), dus deze strength-oefeningen, hoe pittig soms ook, mochten echt niet ontbreken.

Bij Level 2 vond ik het stiekem wel een beetje jammer dat ik niet weer kromliep van de spierpijn na dag 11, net zoals ik de eerste paar dagen bij Level 1 deed. Juist dan weet ik dat ik iets heb gedaan, dat ik hard heb getraind. Eigenlijk had ik helemaal geen spierpijn bij deze ronde, terwijl ik de oefeningen wel zo goed mogelijk meedeed en ze ook wel echt zwaarder werden! Bij Level 2 was het trouwens wel echt zweten geblazen haha, meer dan blij Level 1. Een flesje water in de buurt voor na het sporten is echt nodig!

Level 2 - welke oefeningen waren killing?
Squat rows uit circuit 1. Ik kon hier niet zo diep squaten als de bedoeling was, en zit met mijn squat in tussen de twee versies van de oefeningen.
Chair squats with a v-raise uit circuit 3. Dit was echt de zwaarste.. ik kon níet squaten én de gewichten van 2 kilo zo hoog krijgen. Op dag 5 besloot ik het anders te doen: ik ging diep squaten zoals het hoorde, maar deed nu bicep curls. Dit werkte wel.

Level 2 - Het filmpje!


Level 3
Level 3! Waaaat! En nog steeds geen leuke kalender gemaakt ;), al streepte ik het nu wel af in mijn agenda.
Oké. Ik kan hier heel kort en krachtig over zijn: dit was zwaaaaar! Tijdens de eerste dagen kon je me een paar keer 'tering' horen zeggen vanuit de grond van mijn hart. Eerlijk gezegd had ik hier het gevoel dat er een grotere stap tussen Level 2 en Level 3 zat dan tussen Level 1 en Level 2. Pittig, maar niet verkeerd. Dit was het laatste level en hier moest ik gaan knallen (en dat vond Jillian ook). Jillian Michaels is een stuk serieuzer en gaat sneller door de oefeningen heen - er zijn minder korte pauzetjes. Maar ik vond het over het algemeen weer echt heerlijk. Lekker doorsporten, spieren gebruiken, sterker worden, buiten adem raken en zweten. En vervolgens voelen dat m'n spieren goed gebruikt zijn. Deze oefeningen bieden echt uitdaging en dat vond ik er zo fijn aan.

Een paar keer raakte ik in shock. De cardio-oefeningen met dumbells in circuit 2 waren een beetje eng, haha! Shadow boxing, buttkicks en jumping jacks... met gewichten.. wat wat wat! Ook de laatste cardio-oefeningen waren pittig, helemaal buiten adem. Maar ik vond het wel heel tof dat we gewichten gebruikten hier, fijne afwisseling. Daarnaast werd ik wel weer heel vrolijk van de strenght-oefeningen! Lekker afwisselend en anders en met veel componenten. Ze waren fijn om te doen, ik kon mezelf lekker pushen!

Level 3 - welke oefeningen waren killing?
(ehhh, allemaal?)
Superman uit circuit 1. Ik kon het wel, maar ik trilde ervan!
Scissor crunches uit circuit 1. 3 inches of the ground? How about één meter? Echt, super zwaar dit.
Shadow boxing with dumbbells uit circuit 2. WTF?! Ik kon de oefeningen wel mee doen, maar niet zo snel! En zwaar man. Tot mijn super blije verbazing kon ik het op dag 7 wel even snel mee doen als Jillian. Super fijn!
Jumping jacks with dumbbells uit circuit 2. Ook een wtf-momentje. En ook hier kon ik niet zo snel meedoen als de dames op m'n laptop, maar ook vanaf dag 7 wel! Top!
Rock star jump uit circuit 3. Zo zwaar! De eerste dag deed ik mijn voeten niet zo hoog als moest, maar toen ik het de dag erna probeerde lukte het wel. Vooral de combi van de andere cardio-oefeningen en dat het zo achter elkaar gaat, maakt het vermoeiend.

Level 3 - Het filmpje!


Het eindresultaat!
Wauw, wat ben ik blij met het eindresultaat. Het is zeker te zien aan mijn lichaam. Ik heb ook foto's genomen van de voren en op de laatste dag en kan zo precies zien wat er is veranderd. Wat het meeste is opgevallen is mijn buik/middel. Het is strakker aan de voorkant en zijkanten, ik ben dus slanker geworden. Ook begint er een sixpackje door te schemeren! Althans, ik zie een lijn in het midden en twee daarbuiten verticaal en ook twee lijnen horizontaal, als je snapt wat ik bedoel. Ook mijn rug is slanker. Dan mijn armen. Tijdens de oefeningen merkte ik al dat ik sterker werd. Door het vele gebruik van dumbbells, maar ook mijn eigen lichaam, heb ik ze flink getraind. Vooral mijn rechterarm begint nu te vormen: ik zie een spierbal verschijnen, net zoals een schouderspier en triceps. Aan de linkerarm moet nog wel wat gewerkt worden - daar is vast wat veranderd, maar dat kan ik nog niet zien. Op mijn benen was ik niet zo gefocusd en ik zou het verschil niet kunnen zeggen. Maar mijn billen zijn wel steviger geworden, maar hoe kan dat ook anders met al die squats!
Daarnaast ben ik leniger geworden! De cooldown stretch-oefeningen blijven hetzelfde, en bij de eerste oefeningen, waarbij je in een splitposition gaat zitten en naar je voeten buigt, daar merk ik het heel erg. Voorheen kon ik alleen boven mijn enkel vastpakken en zeker niet diep buigen - nu kan ik de achterkant van mijn voet gekruist vast pakken met beide handen en met m'n neus m'n knie raken! De linkerkant is hier ook wat minder flexibel, daar kan ik niet mijn knie raken met mijn neus, maar ik ben daar ook leniger geworden.

Al met al is mijn lichaam dus veranderd. Vooral met mijn buik en armen ben ik blij, daarom weet ik ook specifieker wat daar aan veranderd is.

(Oh en ja. Ik snap dat jullie super sappige before & after foto's willen zien (die vind ik zelf ook altijd het leukst om te zien ;)), maar ik heb ze niet echt gemaakt om te delen.. Echt niet dus. Foto's in onderbroeken en ontblote bovenlijven, met lelijke grimassen en onflatteus licht. Ja, ook wel foto's in sportkleding. Maar daar trek ik ook niet hele charmante gezichten. Ik voel me er dus gewoon niet gemakkelijk bij! De foto hierboven is al een overwinning ;) - gemaakt op de helft van de 30 day shred. Vanaf hier begon mijn lichaam echt te veranderen!)

Én, heb je al zin om te gaan sporten? Zit je eraan te denken om ook de 30 day shred te gaan doen? Ik raad het je in ieder geval aan! Ik vond het een top ervaring en ik ben heel trots dat ik het elke dag heb gedaan, en dat mijn lichaam erdoor is veranderd. Volgende week plaats ik #2 van dit blogbericht, over voeding, mijn workoutkleding en nog wat gouden tips die ik je niet wil onthouden!

Ik zou het super leuk vinden als je laat weten wat je van dit bericht vindt en of het je al dan niet motiveert om te gaan sporten.

Fijne dinsdag! Liefs!

6 gedachten:

  1. Ik kende dit helemaal niet. Las er vanmorgen toevallig ook een stukje over. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit vorig jaar gedaan en ben gisteren weer begonnen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O myyyy je schrijft er zo enthousiast over dat ik het bijna zou willen doen!.. Ik ben alleen echt een slappeling (ik ben niet bescheiden, echt niet ;-)) het lijkt me wel echt tof. Maar 30 dagen lang élke dag sporten.. ik weet niet hoor... ;-)
    Heb je ook iets aan je rug gemerkt trouwens? Of die sterker is geworden?

    En ik vind je foto met je plakharen leuk! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. So proud of you Sanne!!!!! haha ik hou niet van spierpijn, maar hard work pays off right? :)
    Jade x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit 2 of 3 jaar geleden ook gedaan en ben toen ook echt veel afgevallen (heb daarna meteen de ripped in 30 gedaan).
    Ben vorige week weer begonnen, maar krijg veel oefeningen echt niet meer voor elkaar, zelfs op dag 7 nog onmogelijk.
    Heb jij gewoon met veel pijn en moeite doorgezet of lukt het dag met dag simpelweg steeds beter??
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Tosja!
      Ah, wat vervelend dat het nu zo anders gaat dan eerst! De eerste keer ging bij mij best prima :) maar ik heb het ook een tweede keer geprobeerd en het toen niet volgehouden! Op een gegeven moment ging de pijn wel weg en viel daar prima mee te trainen, maar ik weet niet of dat bij jou ook zo is. Ga je er wel mee door?
      Liefs

      Verwijderen