Zelf hazelnotenchocoladepasta maken!

13 februari 2015

Dit stond al ontzettend lang op mijn verlanglijstje: het maken van hazelnotenchocoladepasta. Nadat ik eens pompoenpitpasta had gemaakt, had ik de smaak te pakken: wat is dat makkelijk en wat wordt het lekker! Ik heb wel heerlijke soja chocoladepasta gevonden bij de Ekoplaza, maar ik wilde zelf een simpele pasta maken, zonder suiker en alleen maar gezonde en het liefst ook weinig ingrediënten. En uiteraard een die makkelijk is.

Op verschillende blogs zijn recepten te vinden voor deze hazelnotenchocoladepasta. 'Nutella' wordt het genoemd, al vind ik dat niet kloppen: Nutella is Nutella en uiteraard wordt deze pasta van hazelnoten gemaakt, net zoals Nutella, het is geen Nutella. Daarom noem ik het ook niet zo, al klinkt het wel gelijk lekker natuurlijk... Maar goed. Ik vond dus verschillende recepten en ik gebruik graag weinig ingrediënten om toch iets heel lekkers te maken, en veel recepten voldeden daarom niet aan mijn eisen. Dus ik besloot wat verschillende recepten te combineren en ingrediënten weg te laten en te vervangen en zo kwam ik op dit recept.

De eerste keer dat ik het maakte mislukte het, helaas. En ik was echt zo teleurgesteld joh.. Dit stond natuurlijk al heel lang op mijn verlanglijstje en dat het dan mislukt is echt heel vervelend. De hazelnoten smaakten bijna verbrand en dit zorgde voor zo'n sterke en overheersende smaak op mijn pasta. Het smaakte ook niet naar chocola en was totaal niet zoet, en de ingrediënten waren op de verkeerde momenten toegevoegd aan de keukenmachine. Jammer.. Maar, ik gaf de moed niet op! En blij toe :) want toen ik het aantal minuten in de oven verminderde en meer dadels toevoegde en deze ook eerst fijn maakte, werd de pasta wel zoals ik 'm had gehoopt!

Omdat ik dit recept eerst graag wilde uitproberen, heb ik maar een kleine portie gemaakt. Op de foto's is de grootte van de portie niet zo goed te zien, maar het is ongeveer de helft van een weckpotje waar 300 ml in kan. Ben je er van overtuigd dat je dit sowieso lekker gaat vinden? Maak dan een dubbele portie!


Hazelnotenchocoladepasta

Heerlijk en gezond en makkelijk :).


Ingrediënten
• 1 cup hazelnoten
• 5 dadels
• 1 1/2 eetlepel (rauwe) cacaopoeder

Verdere benodigdheden
• Oven • Bakplaat met bakpapier
• Keukenmachine

Bereiding
Stap 1 Zet de oven aan op 190°C
Stap 2 Leg je hazelnoten op een bakplaat met bakpapier. Nu wachten tot de oven voorverwarmd is.
Stap 3 Oven warm? Doe de bakplaat in de oven voor 5 minuten.
Stap 4 Zet de oven na 5 minuten uit en haal de bakplaat uit de oven. Laat de hazelnoten afkoelen.
Stap 5 Ga ondertussen een goed boek lezen, wat bloggen of uitgebreid in bad.

Stap 6 Hazelnoten afgekoeld? Dan kun je beginnen met het maken van de pasta!
Stap 7 Neem de keukenmachine. Snijd de dadels in kleine stukjes en gooi ze erin. Zet 'm aan en hou 'm aan tot de dadels de structuur hebben als op de tweede foto.
Stap 8 Laat de keukenmachine aan staan. Neem een handje hazelnoten, haal de velletjes er van af (belangrijk!) en gooi in de keukenmachine. Herhaal dit tot de hazelnoten op zijn.
Stap 9 Om de zoveel tijd moet je de keukenmachine even uitzetten en de notenpasta naar beneden schrapen.
Stap 10 Begint 't al een pasta te worden? Doe dan de anderhalve eetlepel rauwe cacaopoeder erbij.
Stap 11 Heb je het idee dat het goed vermengd is en een mooie pasta is, die goed smeerbaar lijkt door de olie die is vrijgekomen? Dan is het klaar!

Ik vind het zo tof dat ik de messtreken in de pasta zie, haha. O o o o wat ziet het er goed uit, al zeg ik het zelf. En lekker dat het is! Hoe lang het houdbaar is? Bij mij paar een paar dagen. Niet omdat het dan niet meer goed is, maar omdat het op is ;).

Heb je het gemaakt? Let me know! Ik hoop dat je het net zo lekker vind als ik :)

Liefs

3 gedachten:

  1. Oeh klinkt super lekker! Echt eens proberen :-) (en dan maak ik sowieso de dubbele portie ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh lekker! Welke keukenmachine gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen