(Overnight) Chia pudding!

18 januari 2015

In de zomer at ik op mijn balkonnetje af en toe een mini-chia puddinkje. Gewoon, met alleen plantaardige melk of zelfs water, en wat bosbessen. Wat dan binnen een paar hapjes op was omdat het zo mini was. Het was voor bij het ontbijt en niet als ontbijt of lunch.

Nu heb ik de chia pudding voor het ontbijt, of lunch of tussendoortje ontdekt. Vet lekker! En makkelijk. En je kan er alles ingooien wat je wil. En ik verbaasde me erover hoe goed het vulde!

Chiazaad neemt heel makkelijk vocht op en daardoor wordt chiazaad met een vloeistof een soort papje of pudding. Ik gebruik het ook wel als eivervanger, als ei een bindende functie heeft, zoals in deze bananenkokoscake.

Hieronder volgen twee recepten: één voor als je geduld hebt en goed je maaltijden kan plannen, één voor als je spontaan zin hebt in chiapudding of vet ongeduldig bent.


Chia pudding

Lekker als ontbijt of lunch :).

Ingrediënten
• 125 ml (plantaardige) melk*
• 2 1/2 eetlepel chiazaad
• 1 banaan, geplet
• 1 kiwi
• Handje blauwe bessen (ik koop ze bevroren bij de AH)
• Snuf kaneel
• Topping: eetlepel gojibessen
• Topping: 2 theelepels pompoenpitten en zonnebloemptten
• Topping: kleine eetlepel ongepeld hennepzaad

*Gebruik een melk naar keuze, hiermee kun je al fijn de smaak bepalen. Ik gebruik graag Vitariz rijstmelk, omdat deze lekker zoet is (zonder dattie gezoet is). Maar je kunt ook sojamelk of een notenmelk gebruiken.

Bereiding overnight chia pudding
Stap 1 Doe het chiazaad en melk bij elkaar in een glazen pot of kom. Glas is leuk, want dan zie je alles zitten ;). Roer goed door. Zet 't in de koelkast.
Stap 2 Gebruik je blauwe bessen uit de vriezer? Neem een handje en doe ze in een bakje. Zet in de koelkast.
Stap 3 Ga lekker slapen en droom van je overheerlijke chia pudding die je morgenochtend op gaat smullen.
Stap 4 's Ochtends. Spoel de blauwe bessen af, roer de chia pudding door.
Stap 5 Snijd de kiwi in kleine stukjes, plet de banaan. Gooi dit, met de blauwe bessen, gojibessen, hennepzaad en snuf kaneel, door de chia pudding.
Stap 6 En geniet van dit heerlijks!

Bereiding chia pudding voor spontane of ongeduldige mensen
Stap 1 Doe de chiazaad in een glazen pot of kom.
Stap 2 Warm de melk op in een pannetje, samen met de bevroren blauwe bessen. Laat het niet te warm worden, maar lauw.
Stap 3 Gooi de melk en ontdooide blauwe bessen in de glazen pot bij het chiazaad. Roer goed om en laat even staan. Chiazaad bindt sneller als de vloeistof warmer is, heb ik gemerkt.
Stap 4 Plet de banaan en snijd de kiwi in kleine stukjes.
Stap 5 Roer het chiazaadmengsel door. Is het stevig genoeg? Gooi dan de banaan, kiwi, gojibessen, snuf kaneel en hennepzaad er doorheen. Roer goed door elkaar.
Stap 6 En enjoy

Uiteraard valt er heel veel te spelen met de ingrediënten! Heb je geen gojibessen, kun je er ook rozijnen ingooien. En er valt vast eindeloos te combineren met toppings. Ik vond deze combinatie gewoon erg geslaagd, maar dingen weglaten of toevoegen kan altijd.

Heb jij nog lekkere tips voor een chia pudding? Ik vind 't heerlijk!

Liefs!

7 gedachten:

  1. Oooooh, het klinkt heerlijk!
    Ik ga het zeker eens proberen! Super leuk!
    Liefs Iep
    mevrouw-iep.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Mooie foto's ook. Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, dus snel maar een keertje maken!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. yummm! Ziet er heerlijk uit! :D Mooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahhh net je blog ontdekt en heel lang zitten neuzen, wat een fijne blog heb je! :)

    BeantwoordenVerwijderen