Hoe waren mijn fijne feestdagen?

3 januari 2015

Hihi, HEEL FIJN!

In dit blogberichtje zal ik vertellen hoe mijn kerstdagen en oud & nieuw waren, met wat fijne tips voor als je in Antwerpen bent en wat ik heb gegeten op eerste kerstdag! GELUKKIG NIEUWJAAR!

Antwerpen

Ik heb zo veel leuks gedaan! 23 december vertrokken mijn lief en ik eerst naar Antwerpen, om daar de kerstsferen te proeven. Nou, dat deden we. En ik proefde het meest lekkere falafelbroodje EVER. Het is bijna te erg voor woorden, maar toen mijn vriendin vroeg 'Hebben jullie leuke dingen gedaan' zei ik 'Ja! Ik heb namelijk het lekkerste broodje falafel ever gegeten en ik was zielsgelukkig ♥ hahaha'. Ahum. Maar echt. Ik heb in tijden niet zó lekker gegeten. In maanden niet. Gek genoeg was de keer daarvoor dat ik zó lekker had gegeten ook iets met falafel, in Londen. Afijn, ik wijk te veel af. Maar ben je ooit in Antwerpen, ga dan zeker naar Falafeltof. Je krijgt een pitabroodje met daarin falafel, tomaat, sla en tahinisaus, allemaal vegan. En dan zijn er nog allemaal bakken met allemaal lekkers en dan mag je zelf je pitabroodje verder vullen! Perfect. Bijna alles was veganistisch! I was in foodheaven. Mijn leven kon niet beter zijn op dat moment. ZO lekker was het. Ik wijk weer te veel af.

Uitzicht op het reuzenrad, en met mijn lieve lieve lieve liefje in het reuzenrad!

Verder zagen we hele mooie verlichte pleinen met kerstmarkten, overal vuurtjes en kerstbomen, en zijn we het reuzenrad in geweest! En het was vooral echt heel gezellig en ontspannen! We konden allebei wel even een paar daagjes weg gebruiken, even fijn met z'n tweeën, heerlijk.

Een heel leuk koffietentje waar we nog warme chocolademelk en muntthee hebben gedronken was Maurice Coffee & Knits. Ik keek m'n ogen uit. Niet alleen naar de gouden hertjes die op tafel stonden of naar de geweldige inrichting, maar ook naar het gebreide sokje om mijn glas muntthee zat en de rest van het knitwear dat er te koop was!

Prachtig Antwerpen Centraal! & het tentje Maurice Coffee & Knits.

We bleven er één nachtje en de dag daarna gingen we na een mega uitgebreid ontbijt op weg naar het Rubenshuis en het Fotomuseum. Maar we bleven steken in de overweldigende en aantrekkelijke winkelstraat van Antwerpen en kocht Lucas zijn gehele kerstoutfit, compleet met strik en bretels. Ik heb toch zo'n knappe man hihi. EN OH we kochten de meest vette mok EVER: Een Walter White Mok! Dit is de beste impulsaankoop die ik ooit heb gedaan. Ik ga er zo maar even een kop koffie met rijstmelk in zetten, hihi. Daarna lunchten we bij The Food Maker en vonden we het wel best. We gingen naar de trein en haalden 'm nog net.

Kerstavond was heel snel voorbij, ik sliep namelijk al om 8 uur. Gelukkig heb ik later nog All You Need Is Love en de fantastische kerstaflevering van Koefnoen gekeken.

Eerste Kerstdag

De dag begon met pancakes! Ik maakte voor het eerst een recept uit mijn nieuwe kookboek OATrageous Oatmeals (ja HAVERMOUT! I love havermout) van Kathy Hester, waarin alleen maar recepten staan met jawel, havermout + ze zijn vegan! Jeej. Happy me. En dit was een goed moment om de ahornsiroop eens goed uit te proberen! Op de pancakes zaten plakjes in ahornsiroop gekarameliseerde banaan, blauwe bessen en frambozen - heerlijk.

Mijn vriendje zorgde voor een vet lieve tafel! / Snackies! Met onder andere deze superlekkere dadels met chocola hihi.

En dan, 's avonds. Mijn ouders, broertje Jeroen en zusje Floortje kwamen bij ons eten. Ik weet niet of ik het over ons eigen eten mag zeggen, maar ohh wat hebben we lekker gegeten eerste kerstdag. We hebben uren in de keuken gestaan (met veel plezier hoor, I love koken) en alles was zo lekker geworden! Lucas had onze rommelige studentenkamer omgebouwd tot gezellige knusse kamer met een zithoekje en het was gewoon zo'n gezellige avond! Het was erg ontspannen omdat al het eten zo goed als klaar was en omdat iedereen gewoon zo lief is ;).Ik denk dat dit de leukste kerstdag in jaren is geweest! Het was heel anders, het was de eerste keer dat wij zelf het kerstdiner gingen verzorgen. Normaal is het hooguit een gang, maar nu was het alles wat erbij komt kijken! Leuk!
's Avonds appte mijn moeder me 'volgend jaar weer zo?'. Hihi, ja leuk!

Wat aten wij?

Het voorgerecht:
koude meloensoep met parmaham. Heerlijk! Ik zonder parmaham dan, maar ik weet zeker dat het heerlijk was daarmee.

Bij het hoofdgerecht hadden we veel verschillende dingen:
❄ Iedereen kreeg een klein bourgondisch ovenpannetje met daarin kip, spek en olijven, in een sausje van tomatenpuree, rode wijn, ui, knoflook, bloem en gedroogde Provençaalse kruiden. Mijn pannetje was hetzelfde op de kip en spek na. Hiervoor in de plaats had ik tempeh, gemarineerd in sojasaus en liquid smoke; daardoor krijgt dit ook een beetje een rooksmaakje. Nadat het allemaal in de pan had gezeten, ging het ook nog de oven in. Echt heerlijk! Daarnaast hadden we nog:
❄ een heel lekkere quinoasalade met sinaasappel, granaatappelpitjes en venkel;
❄ een broccoliquiche;
❄ een champignonragout met groene asperges;
❄ en aardappelraampjes.

En als toetje!:
❄ een Eton Mess, ook van Leonie. Hmmm! Ik at ze zonder meringues en met Soyatoo Soy Whip (plantaardige) slagroom, wat ik voor het eerst probeerde. En ik vond het verrassend lekker!

Met mijn knappe broertje en zusje.

Oud & Nieuw

Oud & Nieuw dit waar was voor het eerst sinds 2009 zonder mijn lief. Eerst dacht ik dat ik het niet zo erg zou vinden, maar toen overal het vuurwerk knalde en iedereen proostte op het nieuwe jaar, miste ik hem toch wel heel erg! Mijn zusje haar vriendje zit op Tenerife en het leek ons een goed idee om oud & nieuw samen te vieren, bij mijn ouders. We hadden heeeeerlijk veel eten, dat maakt elke avond goed, haha! Mijn ouders hebben lange tijd niet meer zo lang over boodschappen doen gedaan, zeiden ze, omdat ze alles moesten checken op niet-plantaardige ingrediënten.. oeps! Zo lief! Maar m'n moeder vond het wel goed om een beetje op de hoogte te zijn ;).

We kletsten, maakten foto's, stuurde er een naar de Top 2000 en kwamen op tv! We aten heel veel: fruit met gesmolten pure chocolade, bugels (die kan ik ook eten!), heel veel oliebollen (m'n moeder staat elk jaar uren in de keuken, met op de achtergrond de Top 2000 keihard aan), nootjes en nog veel meer. O I love food! Makes my day.

Lief zusje en ik!

En nu?

En nu is het 2015! Vanaf 1 januari ben ik weer begonnen met het 365 dagen project, leuk! Ik zat al een tijdje verlegen om een projectje en 1 januari vond ik een mooie datum om weer te beginnen. Ik wil elke twee weken een bericht online gooien met m'n foto's - 1 keer in de week gaat me niet lukken, ik ken mezelf ;). Verder zou ik graag elke week een nieuw recept uitproberen uit een van mijn kookboeken; ik heb er de laatste tijd echt een paar nieuwe bijgekocht/gekregen en elke week een nieuw recept proberen moet lukken! Leuk!

Verder heb ik persoonlijk niet heel veel dingen die ik wil veranderen of doen. Veel eten, veel zoenen en veel fotograferen, dat lijkt me wel fijn dit jaar ;).

Dit waren mijn feestdagen! En ik ben ontzettend benieuwd naar de jouwe. So, tell me! Of als je een blogbericht erover online hebt gezet, zeg dat tegen me en dan lees ik het graag.

Liefs!

6 gedachten:

  1. Wat een mooie momenten en leuke foto's! Vooral die van jou en je vriend, knap stel :-).

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heel gezellig allemaal! Ik heb nog nooit iets gegeten uit zo'n ovenpannentje, maar het klinkt erg lekker (en ziet er ook wel schattig uit, zo'n klein ding op je bord). Mijn feestdagen waren leuk met familie, niet heel bijzonder, maar wel gezellig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die havermout pancakes zien er super lekker uit (de rest ook trouwens) ;-) Wil je een review van het boek posten? Ik ben heel benieuwd.
    David en ik vierden kerst bij mijn ouders in Zeeland. Voor eerste kerstdag hadden we een klein buffet met allerlei vegan hapjes, deels zelfgemaakt, deels bij een toko gehaald. Mijn ouders zijn niet vegan, maar toch zaten ze lekker te smullen.
    Tweede kerstdag gingen we weer naar huis, want de dag daarna was Davids oma jarig. Davids moeder, die ook vegan eet, had een lekkere chocoladetaart gemaakt.
    Oud en nieuw vierden we met Davids familie, ook weer met lekkere hapjes, appelflappen van zijn oma en natuurlijk een grote stapel oliebollen. Ik ben nog steeds een beetje aan het uitpuffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's weer allemaal! Ziet eruit als hele fijne dagen. :)
    Hopelijk heb je een geweldig 2015! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat jammer dat ik niet wist dat je naar Antwerpen kwam. We hadden elkaar kunnen ontmoeten! hihi! Jij en je zus zijn beide knappers! Gelukkig nieuwjaar lieverd! Maak van 2015 een gezond en prachtig jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O jee Sanne, wat een prachtige feestdagen heb je gehad! Ik krijg nu, eerlijk waar, spontaan zin in al het eten dat je in je post besproken hebt. Wat fijn dat je ook van Antwerpen genoten hebt. Met de kerstperiode ben ik nog nooit daarheen gegaan maar het klinkt gezellig. Spannend ook jullie eerste zelfgeorganiseerde (dit is waarschijnlijk helemaal geen woord) kerstdiner! Het is extra fijn als je het met mensen kan doen waar je je helemaal bij op je gemak voelt.

    Ik wens je een prachtig 2015 toe met lekker eten (duh), veel gezellige momenten en dromen en wensen die mogen uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen