Friday Favorites: (vegan) verzorgingsproducten!

23 januari 2015

Hoi hallo!

Het is weer vrijdag en ik vond het weer tijd voor Friday Favorites! Ik wil dit postje namelijk al honderd jaar schrijven, maar het kwam er steeds niet van. In dit postje ga ik wat vertellen over mijn shampoo, deo, bodylotion, scrub, mascara en make-up remover. Ik vertel mijn ervaringen en of ik 't aan jou aanraad.

Sinds ik veganistisch ben gaan eten in augustus, ben ik, veel sneller dat ik aanvankelijk had verwacht, ook op zoek gegaan naar diervriendelijke verzorgingsproducten. Ik scheen het toch belangrijk te vinden dat wat ik op mijn gezicht smeer en waarmee ik mijn haren was, niet bestond uit iets waar dieren aan te pas zouden zijn gekomen. Nu heb ik niet al mijn oude spullen weggesmeten en vervangen, want ik ben een arme student en ik hou niet van spullen weggooien als ze nog goed zijn (eten dat ik niet lekker vind bewaar ik toch ik de koelkast, om het pas weg te gooien als het beschimmeld is.. want dan mag het wel :) gecompliceerd...).

Dus. Een zoektocht naar vegan verzorgingsproducten! Waarbij ik gelijk twee keer de mist in ging: ik kocht (superdure) tandpasta van het merk Parodontax. Nu schijnt dit hartstikke goeie tandpasta te zijn en dat verklaart gelijk de prijs. En het is veganistisch, jeej! Maar, waar ik achter kwam tijdens het gebruiken: het is super smerig (en volgens de verpakking zou ik er na 15 dagen aan gewend zijn maar NEE het bleef vies) en het wordt getest op dieren! Boe! Niet leuk. Ja, ik heb deze tandpasta wel opgemaakt want hij kostte een vermogen ;). Maar ik stond elke avond huilend te poetsen (grapje).
De tweede keer zal ik zo beschrijven.

En dan nu de positieve verhalen! Hoera. ;)

Dit zijn de verzorgingsproducten die ik nu of tot nu toe heb gebruikt. Dit zijn nieuwe spulletjes en spullen die ik al gebruikte en tevreden over ben, en daarom graag wil laten zien. Omdat het er een boel zijn, verdeel ik dit blogbericht in 3 delen. In dit berichtje laat ik dus mijn shampoo, deo, bodylotion, scrub, mascara en make-up remover zien.

Urtekram - rasul shampoo volume link
De eerste vegan shampoo die ik heb geprobeerd. Ik kocht 'm ergens in december. En ik vind 'm heerlijk! Ik heb niet per se dit merk gekocht om een bepaalde reden, maar hij was in de aanbieding bij de Gimsel, en ik vond de verpakking mooi. Hihi. Er zijn verschillende geuren: rozemarijn, brandnetel, rozen, aloë vera, kamille en rasul. En ik heb gelijk de gekste naam gekozen ;). Rasul is een soort van klei, wat ook wordt gebruikt in van die wellnessresorts. En op de verpakking staat ook dat mensen in Afrika rasul al eeuwenlang gebruiken om hun haren mee te wassen. Maar geloof me, de shampoo ziet er gewoon uit als shampoo ;). Het schuimt goed en ruikt heerlijk. Ik koos deze, omdat op de verpakking staat dat het voor volume zorgt (wat mijn haar bij uitstek niet heeft), en de geur sprak me aan: met aloë vera en munt. Hmm, lekker fris.

Aanrader? Ja! Urtekram shampoo heeft 3 keurmerken: het Vegan Keurmerk, het Ecocert-Cosmos (eerlijk gezegd geen idee wat dit is) en 'No animal testing', en is biologisch. Ik kocht 'm bij Gimsel.

Crystal - deodorant link
Echt, wat er door mijn hoofd ging toen ik dit zag: een fucking steen. EN DIE SMEER JE ONDER JE OKSELS. Ja, echt. En 't werkt nog ook! Ik was een beetje sceptisch, want naar mijn idee werkt een deo alleen als er ook een lekker luchtje vanaf komt. Dan ruik ik ook gelijk lekker.
De Crystal deodorant is een mineraal zoutkristal. En dat is het ook gelijk: verder is er niks aan toegevoegd, en dus volledig natuurlijk. En volgens de website zou ik een jaar met de deo kunnen doen. €6 per jaar voor deo is niet verkeerd! Het werkt dus, al moet ik zeggen dat ik me soms wel onzeker voel, omdat ik gewoon jaren lang geurende deo's heb gebruikt. Alleen bij flinke inspanning werkt de deo bij mij niet zo goed: als ik de hele dag druk in de weer bent geweest, of bijvoorbeeld heb gesport. Maar dan douche ik toch...
Ohja, ook leuk om te vertellen is hoe deze deo werkt. Je moet de steen namelijk nat maken en dan smeer je 't onder je oksels. Ik raad je aan dit niet te doen als je al kleding aanhebt, maar ervoor, zodat het kan opdrogen. 1 keer per dag is genoeg!

Aanrader? Als je graag een geurloze natuurlijke deo wil, ja!
Ik kocht deze Crystal deo bij de DA. Hij is vegan en natuurlijk!

Toevoeging: helaas zit er een natuurlijke stof in deze deo die niet goed is voor ons. Lees de comment van Eliza voor meer info!

Weleda - duindoorn voedende bodylotion link
O! Mijn absolute favorietje van dit moment, van alle verzorgingsdingetjes die ik gebruik. Echt, wat een heerlijke geur! Het is een bodylotion, maar ik gebruik 'm in ieder geval om elke dag m'n gezicht mee in te smeren. Het is een zachte, goed geurende bodylotion, die snel intrekt. Volgens de website voedt en beschermt het tegen uitdroging, en bevordert het de natuurlijke celvernieuwing. Dit door onder andere sheaboter, wat van noten gemaakt wordt. Ook zit er malva-extract in, wat een soort kruidachtige plant is. Ik ben echt fan van deze bodylotion!

Aanrader? Ja ja ja ja ja!
Deze bodylotion van Weleda is veganistisch en draagt het NATRUE-label, wat er voor staat dat het product zo natuurlijk mogelijk is. Weleda kun je kopen bij drogisterijen en biologische winkels.

Lavera - long lash mascara
In de zomervakantie droeg ik eigenlijk geen make-up. Dus toen ik dat weer wilde doen, vond ik het gelijk tijd voor een veganistische variant. Eigenlijk heb ik geen idee wat er in een mascara zou zitten dat dierlijk is, o ik ben echt te makkelijk. Mij kun je alles verkopen.
Ik ben niet echt enthousiast over deze mascara. Kijk, hij is vegan en natuurlijk, en dat is fijn. Maar ik vind 'm niet goed werken, en hij was €10 (ik betaalde nooit meer dan €4 euro voor een mascara, en die werkte dan prima). Ik ben echt geen mascara-kenner, maar ik zou graag vollere wimpers willen hebben, en ook dat de haartjes uit elkaar blijven staan. Bij deze mascara lukt dat niet. Ik kan alleen een basic laagje aanbrengen, wat ook niet heel mooi zit, en daar blijft 't bij. Voor de volgende keer ga ik op zoek naar een andere mascara. Tips?

Aanrader? Nee :(.
Lavera mascara is veganistisch en biologisch. Ik kocht 'm bij Gimsel.

Hema - bye bye eye make-up link
De beste make-up doekjes ever! Meestal vind ik make-up doekjes veel te hard en schurend, en dan voelt m'n huid daarna niet fijn aan. Deze zijn olie-ig, heerlijk. En m'n huid blijft zacht.
Nu ging ik eens googelen op het ingrediënt, 'minerale olie'. Klinkt natuurlijk, vind ik. Schijnt het ook te zijn. Minerale oliën komen van aardolie, en dit wordt dan weer gemaakt van organische stof. Dit organische bestaat voornamelijk uit planten en voor een klein deel uit dierlijke organismen, namelijk algen en plankton. Ik weet eerlijk gezegd niet zo heeeel goed wat ik hiervan moet vinden en het was ook niet de bedoeling dat ik dit allemaal te weten zou komen. Hier worden minerale oliën goed uitgelegd, mocht je nieuwsgierig zijn.
Grappig dat ik begon met 'beste make-up doekjes ever!' en nu denk hmmmmmmmm wat weet ik nu eigenlijk?
De doekjes werken heel goed, halen makkelijk de make-up weg, schuren niet en m'n huid voelt ook lekker aan daarna.

Aanrader? Als je het gebruik van minerale oliën prima vindt, ja!
Deze make-up doekjes koop je bij de Hema.

(Iemand tips voor andere make-up doekjes?)

Van boven naar beneden: Shampoo, scrub, deo (rechts), mascara en make-up doekjes.

Inecto - pure coconut exfoliating body scrub
Dus naar Parodontax heb ik me ook vergist in een scrub. Een hele slimme scrub. Het heet Inecto Pure Coconut Exfoliating Body Scrub en ik was helemaal blij toen ik 't zag liggen, want op de achterkant staat duidelijk: 100% pure coconut. Wauw! Een scrub van 100% kokos! Dat is toch fantastisch? Geen idee hoe de scrubdeeltjes er dan in komen, maar goed. Wat ik wederom pas tijdens het gebruik zag, was de ingrediëntenlijst onderaan de verpakking.. Jawel, het bestaat uit meer dan alleen kokos. De kokos die ze gebruiken zal wel 100% puur zijn, daar wordt dan niet over gelogen. Maar plantaardig is het dus niet, want er zit varkensvet in. Huilie huilie. De scrub zelf is echt heerlijk, want hij scrubt super goed (en ruikt lekker naar 100% pure kokos). Alleen als ik merk dat ik wel een scrubje kan gebruiken, gebruik ik 'm. Want ook hier geldt dat ik het zonde vind om weg te gooien. Maar helemaal prettig voel ik me er niet bij. Bah. Varkensvet. Brrr. Gelukkig spoel ik 'm gelijk af ;).

Aanrader? Voor het naaien van goedgelovige kopers zeg ik nee :) maar hij werkt wel goed. Moet een scrub lekker stevig scrubben en maakt het niet uit dattie niet vegan is, EN hou je van kokos? Dan ja. Hij is te koop bij drogisterijen.

Toevoeging: het kan heel goed zijn dat er geen varkensvet in zit, maar dat het iets plantaardigs is! En daar ben ik erg blij mee; de scrub werkt zo goed. Lees de comment van Martine voor meer info.


Pfoe, wat ben ik veel te weten gekomen over de producten die ik gebruik. Eerlijk gezegd vind ik het soms wel kut om dingen te weten te komen waardoor ik producten minder fijn vind. Ik neig er dan toch naar om producten te gaan zoeken waar ik geen vraagtekens bij heb, terwijl iets anders misschien heel goed werkte. Als ik sommige dingen gewoon niet zou weten, zou ik het mezelf soms echt makkelijker maken.

Maar hé, wel super leuk om te schrijven dit! Over de meeste producten ben ik vet enthousiast en ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heb je nog tips voor lekkere producten? Of heb je ervaring met een van deze producten? Of misschien een hele goede toevoeging? Ik weet niet zo veel van deze producten en ingrediënten en keurmerken, dus ik kan makkelijk iets verkeerd begrepen of beschreven hebben. Ik hoor 't dan graag!

Liefs!

7 gedachten:

  1. Ik vind cosmetica en zo ook behoorlijk ingewikkeld. Eyes Lips Face verkoopt volgens dacht ik een goeie betaalbare vegan waterproof mascara.
    Wat die coconut scrub betreft, ik zou er niet per se van uit gaan dat de glycerines etc. die erin zitten van varkensvet zijn gemaakt. Die dingen zijn best vaak plantaardig. De polymeren die erin zitten zijn wel een aandachtspunt. Dat zijn een soort kleine plastic balletjes die in de watervoorziening terecht kunnen komen en vervolgens ook in de voedselketen. Die Groene Meisjes hebben daar een artikel over geschreven http://www.degroenemeisjes.nl/vermijd-plastic-in-verzorgingsproducten-met-diy-scrub

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vorige week een 100% niet chemische en bijna helemaal vegan (ja ik weet ook niet waarom het bijna vegan is, het internet is daar vrij onduidelijk over. Het is in ieder geval dierproefvrij) mascara van Physicians Formula besteld. Ik was wel een beetje klaar met alle chemische troep en geurtjes van normale mascara's en die van mij was toch op, mooi moment om een nieuwe te kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die deodorant heb ik ook gebruikt. 100% natuurlijk. Maar helaas geeft de natuur ons af en toe ook dingen die niet heel goed voor ons zijn (denk maar aan Vaseline ((petroleum jelly, wat komt van aardolie, dat onze huid binnendringt en kankerverwekkend kan zijn)).
    Die 100% natuurlijke deodorant bevat aluminium. Aluminium zorgt er inderdaad voor dat we niet zweten, maar helaas wordt bij vrouwen met borstkanker een hoog gehalte aan aluminium in het borsttissue gevonden. Gebruik dus altijd een aluminiumvrije deo om je risico op borstkanker te verminderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Eliza, heb je misschien een tip voor wat wel een goede deo zou zijn?

      Verwijderen
  4. Haha ohhhh ik dacht toen ik het begin van je post zag "Yessss een mascara aanrader!!" maar toen helaas toch niet ;-) ik gebruik nog steeds de mascara die ik al had maar die is echt wel bijna op.. ik zag dat de Groene meisjes iets van Pacifica aanraadden, maar ik kon geen nederlandse webshop vinden die die verkoopt :-( blijft lastig!
    Brr varkensvet! Maar dat wil toch níemand op zichzelf smeren denk ik dan? :-/ Ik zou het ook opmaken idd, maar zou me er inderdaad ook niet zo fijn bij voelen..
    Als deo kan ik je trouwens echt aanraden om het zelf te maken van oa kokosolie! Heb er toevallig laatst een 'recept' van online gezet: http://1tp.blogspot.nl/2015/01/diy-deo.html
    Het houdt het zweten niet tegen (alhoewel, wel een beetje heb ik het idee) maar zorgt er 100% voor dat je lekker blijft ruiken! (en is ook geurloos trouwens)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit moest ik even delen natuurlijk: http://naoki.nl/2015/01/30/mijn-favoriete-dierproefvrije-mascaras/

    Succes met de zoektocht! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op zoek naar 'vegan mascara' kwam ik op jouw site! Ik ben al een trouwe volger maar deze post had ik nog niet gezien! Misschien ga ik ook eens zo'n onderwerp doen. Blijft een lastige zoektocht als je niet gewoon de etos in kan lopen en alles kan kopen dat je nodig hebt .. To be continued...
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen