Dubbel gecoate chocolade dadels

29 december 2014

Hoi lieve lieve lezers!

AH, wat waren mijn kerstdagen heerlijk. Een nachtje Antwerpen met m'n lief, eerste kerstdag kwamen mijn ouders, broertje en zusje bij ons eten en tweede kerstdag zaten we bij de ouders van mijn vriend. Daar bleven we ook nog twee nachtjes extra en wat is het heerlijk om nu weer thuis te zijn!

Binnenkort zal ik nog uitgebreid verslag doen van Antwerpen, het kerstdiner op eerste kerstdag en van oud & nieuw, wat ik waarschijnlijk (nee ik weet het nog niet zeker, dit wordt echt een last-minute dingetje) met mijn zusje ga vieren. Voor het eerst zonder de liefde van mijn leven! Waaaaaat! Dat komt ook omdat ik niet zoveel geef om oud & nieuw en het vaak door te hoge verwachtingen tegenvalt. Alles móet leuk en gezellig en perfect en blablabla, ik heb er geen zin meer in. Laat ons maar samen bankhangen met een paar goede films en heeeeeeeeel veel snacks ;). Mijn zusje haar vriend is Spaans en zit op Tenerife, en daardoor is zij ook een beetje sip en leek het ons gezellig om het gewoon samen te vieren, zonder te veel poespas. Heerlijk lijkt me dat.

Als ik mijn vriendje 1 januari maar wel weer zie.

En dan nu waarom je hier eigenlijk komt! Door die titel van dit blogbericht, wat mij doet kwijlen. Dadels + chocolade? OH JA doe maar! Dit was echt zo'n mega mega lekker snackie. De zachte dadels die smelten op je tong, met de harde nootjes erin en dan de smaak van chocola erdoorheen. Ik weet niet of ik het smakelijker maak door het zo te verwoorden, maar ooooooo hmmmmmmmmmm is eigenlijk alles dat ik nog kan schrijven om het te beschrijven.

Ik maakte deze heerlijke dadels voor eerste kerstdag, en ik ga ze misschien ook maken voor oud & nieuw! Ze zijn perfect voor zulke speciale gelegenheden.

Dubbel gecoate chocolade dadels



Ingrediënten
• 10-20 medjoul dadels*
• 1 reep chocolade naar keuze. Ik gebruikte Swiss Noir met 72% cacao, die is vegan.
• Nootjes! Ik had een notenmix van de AH met daarin pistache, pecannoten en amandelen. Ook hazelnoten, walnoten of whatever-noten kun je gebruiken! Je zou ook rauwe noten kunnen gebruiken, your choice.

*Ten eerste ligt het eraan hoe veel dadels je wil gaan maken. Hou er rekening mee dat ze vet lekker zijn ;) dus dat iedereen veel wil eten (maar ze zijn wel machtig!). Daarnaast raad ik het je vet aan om grote zachte medjoul dadels te kopen bij een Turkse supermarkt, en niet die kleine harde (en gezoete!) dadels van de gewone supermarkt. Ten eerste zijn die uit de gewone supermarkt dus hard en klein en gezoet, en er moeten wel een paar noten in kunnen voor dit snackie!

Verdere benodigdheden
• Een pan
• Een schaal waarin je au bain marie kan smelten
• Bakpapier
• De wilskracht om niet alles in een keer naar binnen te werken nog voordat je klaar bent. Dat ontbrak bij mij enigszins.

Bereiding
Stap 1 Breng een pan met een laagje water aan de kook en zet daar de schaal op waarin je au bain marie kan smelten. Kook het water? Zet dan het vuur uit. Zorg ervoor dat het water de schaal niet raakt.
Stap 2 Breek de chocoladereep in stukjes en gooi ze in de schaal. Laat de chocolade gewoon smelten, zonder dat je al te veel roert.
Stap 3 Ondertussen snijd je de dadels aan een kant open en haal je de pit eruit.
Stap 4 Verdeel je de nootjes. Je moet hele noten hebben en gehakte noten. Ik gebruikte pecannoten en pistachenoten als coating en hakte deze fijn. Hier heb ik een handig maniertje voor (als je rechtshandig bent): pak het handvat van het mes met je rechterhand vast en druk met je linkerhandpalm op de bovenkant van het lemmet van het mes. Zo zorg je ervoor dat de punt van het mes op je snijplank blijft en dan beweeg je met de rechterhand op en neer en hak je de nootjes in stukjes! Handig! Niet te fijn hakken, trouwens.
Stap 5 Vul de dadels hoe je het lekker vindt! Ik gebruikte een soort noot per dadel: per dadel 2-3 amandelen of 1-2 pecannoten, door midden gesneden. De pistachenoten gebruikte ik alleen als coating, maar je kan deze ook gebruiken om te vullen.
Stap 6 Haal de gevulde dadels door de gesmolten chocolade. Je kan ze geheel of gedeeltelijk bedekken met chocolade.
Stap 7 Rol de met chocolade bedekte dadel door de gehakte nootjes.
Stap 8 Leg de gecoate dadel op een stuk bakpapier om de chocolade hard te laten worden.

Deze heerlijke dadels kwam ik op twee blogs tegen: Secret Squirrel Food en A Million Miles.

Laat me weten wat je ervan vindt!

Wat zijn jullie plannen met oud & nieuw? Een groot feest? Gezellig met vrienden? Gamend het nieuwe jaar in? Of slapend? In een ander land? Of op de bank met heeeeeeel veel eten ;)?
Wat je ook gaat doen (waar ik wel erg benieuwd naar ben), heel veel plezier! Voorzichtig met vuurwerk, ga lekker eten en zoen iedereen die je tegenkomt om 12 uur.

Liefs!

2 gedachten:

  1. Helaas ben ik allergisch voor nootjes/pinda's en alles wat daarop lijkt haha. Maar verder ziet het er goed uit! Ik ben gek op dadels! Met oud & nieuw ben ik samen met mijn vriend, een groot feest hoeft voor mij niet zo. Kleine hapjes en drankjes erbij en dan ben ik gelukkig :-). Heerlijk rustig dus. Fijne jaarwisseling alvast!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh, lekker! Ik heb voor het eerst dadels met chocolade gegeten bij de Bagels en Beans. In het begin was ik een beetje 'bah nee iehl dadels die hoef ik niet te proeven' maar een vriendin drong net zolang aan tot ik het ging proeven. Sindsdien ben ik helemaal om haha. Verder sta ik heel oudjaarsdag te werken, maar 's avonds ga ik gezellig naar opa en oma. Jij ook een hele fijne oud en nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen