BloggersGroupHug // Light

7 december 2014

I will write this post in both English and Dutch. For the Dutch version, please scroll down.

'Light' is the word of the Bloggers Group Hug from this week. Bloggers Group Hug stands for support, unity & similarity in the blogworld. Would you like to know more, or participate? Click here.

'Light'

Well, that is something I am starting to miss during these dark days. I haven't seen the sun in ages. My room is lit by unnatural, but cozy light. I have not yes burned candles. And this week we will hang up the Christmas lights. Light. Since these dark days I sleep longer in the mornings and have more difficulty getting out of bed. I should be woken up by the sunlight or the light from outside that enters my room, through the small curtains. But this does not happen, because the windows are too small.

Now that I am typing this, I don't know where I am going. But I think it's kinda weird that we as humans can play with nature's rules and keep the lights on till 12 at night, while we actually should not use unnatural light, because than we confuse our sleep-wake cycle. Everything we need to know is already there, here. It is in our system. We could survive on our instincts and we would be shocked to find out what these instincts could mean to us, and what we know deep down. Why do we not trust on ourselves?
But hey, everything has changed and we would never be able to live the way our ancestors did. And I think it is not necessarily bad, I can't even imagine what it would be like, but we could learn so much from these people. Because we could live the way we were build and meant to be. And we were in peace with animals and nature, because we need it to survive. We wouldn't cut forests for the money, or kill animals for their ivory. We wouldn't destroy something as weak as nature and animals, because we would realize that we can not live without. And we really woulnd't want to, because of it's beauty.

'Light'

Nou, dat is iets dat ik begin te missen tijdens deze donkere dagen. Ik heb de zon al in geen eeuwen meer gezien. Mijn kamer wordt verlicht door onnatuurlijk, maar gezellig licht. Kaarsjes heb ik nog niet gebrand. En deze week zullen we de kerstlichtjes ophangen. Licht. Sinds de donkere dagen slaap ik langer en heb ik meer moeite met uit bed komen. Ik zou moeten wakker worden door de zonnestralen of het licht van buiten dat mijn kamer binnendringt, door de kleine gordijnen. Maar dit gebeurt niet, omdat de ramen te klein zijn.

Nu ik aan dit stukje begin te schrijven, weet ik nog niet waar het naar toe zal gaan. Maar ik denk dat het vreemd is dat wij mensen kunnen spelen met de regels van de natuur en de lichten aan kunnen houden tot 12 uur 's nachts, terwijl we eigenlijk geen onnatuurlijk licht moeten gebruiken omdat we dan ons slaap-waakritme verwarren. Alles wat we nodig hebben, hebben we al. Het zit in ons systeem. We zouden kunnen overleven op onze instincten en we zouden gechoqueerd zijn als we erachter komen wat deze instincten voor ons kunnen betekenen, en wat we diep van binnen weten. Waarom vertrouwen we onszelf niet?
Maar hé, alles is veranderd en we zouden nooit zo kunnen leven zoals onze voorouders dat deden. En ik denk niet per se dat dat slecht is, ik kan me niet eens voorstellen hoe dat zou zijn, maar we zouden zo veel van deze mensen kunnen leren. Want we zouden kunnen leven op de manier waarop we gebouwd zijn, en hoe we horen te zijn. En we zouden in vrede leven met dieren en de natuur, omdat we het nodig hebben om te overleven. We zouden geen bossen kappen voor geld, of dieren doden voor hun ivoor. We zouden niet iets zwaks als de natuur en de dieren vernietigen, omdat we zouden weten dat we niet zonder kunnen leven. En dat zouden we ook niet willen, omdat het zo prachtig is.

3 gedachten:

  1. Prachtig stukje :) en je hebt helemaal gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar! : ) Ik merk dat ik zelf beetje bij beetje steeds meer ga luisteren naar mijn gevoel en hoe ik denk dat mijn lichaam en geest het prettig vinden om te leven. Ik probeer een beetje af te stappen van "hoe het hoort" en datgene doen wat voor mij goed voelt. En dat betekend vaak een heel ander ritme maar ook de manier van leven. Zo min mogelijk impact maken op de natuur door veganistisch te eten, niks nieuws kopen als het niet hoeft, zelf al mijn verzorgingsmiddelen en huishoudelijke poetsmiddelen maken en zo veel mogelijk maken met wat je al in huis hebt. Zuinig zijn met materiaal, jezelf en de dierbaren om je heen. Koester datgene wat je al hebt zonder te zoeken naar iets wat je niet nodig hebt. : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waarheid, en ook weer prachtig geschreven (zoals ik gewend ben van je ^^)

    BeantwoordenVerwijderen