Fotografievragen-tag

23 november 2014

De 25 foodvragen-tag bracht me op een idee: de fotografievragen-tag! Omdat dit naast eten ook een favoriet onderwerp en bezigheid is en ik hier graag over praat of schrijf. En over nadenk en het uitvoer, en naar foto's kijk. Met alle liefde nieuwe negatiefjes inscan. En omdat ik graag high word van het opsnuiven van de chemicaliën in de doka.

Digitaal of analoog?
Analoog!

Wat maakt fotograferen voor jou zo fantastisch?
Ah fotograferen, dat is toch heerlijk!
Het vastleggen van iets dat ik zie en wat me om wat voor reden ook aanspreekt. Vaak omdat ik het buitengewoon mooi vind, zoals licht en schaduw, en het moment wil vastleggen. Ik vind symmetrie heel prettig. En toch is het bos mijn favoriete fotografieplek, en plek om überhaupt rond te dwalen. Misschien omdat symmetrie toch een soort gespannenheid met zich meebrengt en in de natuur heb ik daar geen controle op. De natuur doet wat 'ie wil.
Ja, die vormen in de natuur doen 't 'm. Ik word er rustig van, omdat het zo is en omdat het van zichzelf prachtig is, in harmonie en er valt niks op aan te merken. Het groeit en dat kan die helemaal zelf. De vormen in de natuur brengen mij een gevoel mee en dat gevoel wil ik vastleggen op dat stukje negatief.
Daarnaast denk ik dat het om de hele ervaring gaat. Het bos in gaan op een koude herfstdag, terwijl de zon schijnt. Warm ingepakt door de bossen lopen en vooral van het pad af, op zoek naar schaduwen van bladeren, spinnenwebben, paddenstoelen, mos, zonnestralen. Springen over de plassen en balanceren op de omgevallen bomen en helemaal alleen zijn, tot ik verkleumd ben en toe ben aan een kop koffie.

Wie is je grootste inspiratiebron?
Dat blijft Ezgi Polat. Ik heb al vaker over haar geschreven, en dat zij het nog steeds is komt ook omdat zij mij in het begin zo inspireerde en mij meer motiveerde tot fotograferen, en tot analoog fotograferen.
Het werk is zo zacht en ze legt het menselijk lichaam zo mooi vast. Haar werk heeft een soort fragiliteit en voorzichtigheid in de benadering van het onderwerp, prachtig. De details zijn belangrijk en alles doet ertoe.

Wat is je favoriete fotografieboek?
Oh, ik heb toch prachtige boekjes. Hmm, mijn favorietjes zijn de If You Leave boekjes. .

Heb je een techniek die je graag gebruikt?
Ja, een paar wel. Dubbelbelichten vind ik prachtig, en freelensen, al moet ik daar nog een beetje mee oefenen.

Wat is je eigen favoriete foto?
Oei, lastig! In elk rolletje zit (gelukkig) altijd wel een favoriet en dat vind ik zo fijn, van die foto kan ik dan echt een tijd genieten. Maar de foto waar ik het trotst op ben is toch wel deze, vooral omdat er toentertijd zo ontzettend blij mee was. Ik had veel geoefend met dubbele belichting en ik een 'shoot' had gepland met mijn zusje om een prachtige dubbele belichting te maken. En naar mijn idee was dat gelukt.
Als ik nu naar deze foto kijk, zie ik wel dingen die ik anders zou doen, maar nog steeds vind ik 'm heel mooi. Het gaat me vooral om het gevoel dat het me toen gaf, ik was zo erg blij.

Toen ik de cursus analoge fotografie ging volgen, ging er een wereld voor mij open. Ik leerde ontwikkelen en afdrukken en op een andere manier naar mijn werk kijken. Ik denk dat ik toen gegroeid ben, en uit die periode is dit mijn favoriete foto:

Welke camera gebruik je (het liefst)?
Mijn analoge camera hoor! De Praktica Super TL toch wel, dat was mijn eerste analoge volledig handmatige spiegelreflexcamera, voor 15 euro gekocht bij de Pelgrimshoeve (daar moet ik weer eens heen man!). En wat is 't een poepie. Hij doet 't nog steeds en dat maakt me zo gelukkig, want het was liefde op het eerste gezicht en ik heb zo veel geleerd met dat ding. Bijna nostalgisch. Het demotiveerde me ook toen ik dacht dat 'ie kapot was, maar gelukkig moest er alleen een batterijtje vervangen worden.
Ik heb er gewoon het meest mee gefotografeerd, mezelf voor het eerst mee verwondert over analoge fotografie, voor het eerst gewerkt met tussenringen en ontdekt wat ik mooi vind.

Wat/wie is je favoriete fotografieblog(ger)?
Goeie! Ik geniet altijd van Elisse haar 365-projecten, en laatst ontdekte ik dat Kaylah dat ook doet. Verder vind ik Ville Noire echt fantastisch: een blog waar alleen maar werk wordt gerepost en hier vind ik vaak prachtige foto's, maar ook vaak wat extremere beelden en dat vind ik leuk. En lieve Laura plaatst mooie analoogjes op haar blog. Door Laura ben ik analoog gaan fotograferen :).

En het Instagramaccount met de mooiste foto's?
Ezgi Polat!

Waar kun je echt niet zonder?
Een lichtmeter in een analoge camera! Oké oké, tuurlijk kan ik een grijskaart kopen of een lichtmeter en ik weet (uit theorie) dat het me betere foto's zal opleveren. Maar hé, ik vind het super fijn en ik wil er geen uren over doen om een foto te schieten :). Vaak hangt het bij mijn foto's toch af van momenten. En ja, ik hou van gemak. En de foto's zijn prima. Pfoe wat een uitleg, maar een lichtmeter is een musthave!

Wat wil je nog uitproberen?
Naaktfotografie en zelfportretten. En eigenlijk ook in combinatie ;). En een pinhole camera maken en gebruiken. En cyanotypie wil ik heeeel graag een keer proberen.

Wat vond je ervan? Ik vond het heel leuk om te schrijven, en er over na te denken. Dit soort vragen beantwoorden biedt wel inzicht in hoe ik denk over fotografie.
Wil jij dit ook graag invullen en op je blog plaatsen? Leuk!

Fijne zondag, liefs!

3 gedachten:

  1. Leuke antwoorden, ik suck nog steeds! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens een pinhole camera gemaakt van mn digitale camera, erg leuk! :D Heb je ook wel eens een camera obscura gemaakt in een donkere kamer? Dat is pas tof! Dat vind ik gewoon echt pure magie om te ervaren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hihi ik voel me vereerd :) super leuk lieve Sanne.

    BeantwoordenVerwijderen