De 25 foodvragen-tag

18 november 2014

Op de blogs van Iris en Leonie zag ik de 25 foodvragen-tag. En daar doe ik graag aan mee! Want ik hou van food :) en de vragen waren leuk, en de antwoorden die zij gaven al helemaal. (Oorspronkelijk komt deze tag van Pauline.) Als je het leuk vindt, kan je 'm overnemen! Wie heeft deze tag al gebruikt?

Daar komen ze, de 25 foodvragen!

Wat is je favoriete ontbijt?
Havermout! Eigenlijk ben ik altijd onwijs moeilijk geweest met ontbijten, en ben ik een ontbijt na een week al zat.. brood gaat er 's ochtends echt niet in, van melk met cruesli werd ik vaak misselijk. Maar havermout jongens. Dat eet ik nu sinds februari en oh, wat is dat heerlijk. Eigenlijk gaan er standaard twee bananen doorheen, regelmatig blauwe bessen, en top ik het met cacaonibs, chiazaad, pompoenpitten, nog meer fruit.

Hoe drink je je koffie?
Het liefst met opgeklopte sojamelk als stevige schuimlaag, oh wat is dat fijn. En dan met en snufje kaneel over die schuimlaag. Maar ik kan ook erg genieten van een goeie zwarte koffie.

Wat zit er op je lievelingsbroodje?
Het moet wel een getoast broodje zijn, en dan met pindakaas en plakjes banaan.

Soep of salade?
Soep! Ik vind salades maar moeilijk en eet ook eigenlijk zelden een echte lekkere. Soep daarentegen, heerlijk, met grote stukken groenten en brood erbij.

Wat is je favoriete kookboek?
Op het moment Vegan Yum Yum, maar ik heb nog zo veel te ontdekken!

Nooit meer zoet of nooit meer hartig?
Lastig! Vroeger was ik echt een enorme zoetekauw, het kon echt niet zoet genoeg zijn. Nu ik overal suiker ban, ben ik veel sneller tevreden met minder zoete dingen en vind ik eten vaak zelfs te zoet. Maarja, megazoet of een beetje zoet.. Als ik bedenk waar mijn favoriete snacks uit bestaan, wordt het toch echt: nooit meer hartig!

Welke keuken (land) is je favoriet?
Azië. Ah, zo fijn. Ook doordat ik ermee opgegroeid ben en er vet fijne herinneringen aan heb, maar ik hou ook zo van groenten en rijst met ketjap of sojasaus. En pindasaus en emping en gebakken uitjes. En sushi! Yes, Azië is groot :).

Wat is je favo foodfilm?
Charlie & de Chocolate Factory! En dan de ekte ekte, uit de jaren 70.

Wat is je meest ultieme guilty pleasure?
Dat verschilt vaak, maar nu zoute chips van AH excellent. Of Japanse Mix, dat is wel een blijvertje.

Wie is je grootste inspiratiebron?
Mijn vader. Hij kan zo ontzettend genieten van eten, en dat vind ik echt heerlijk. Soms kookt hij heel uitgebreid en staat hij uren in de keuken. We hebben nog oude houten lepels en een vijzel van mijn oma uit Indonesië, en door haar op een typmachine uitgetyte recepten. Ik ben wel eens bang al die kennis verloren gaat, omdat ik te weinig met mijn vader kook, en doordat ik nu plantaardig eet. Maar dat vindt mijn vader onzin ;).

Thuis koken of uit eten gaan?
Hmmm, uit eten gaan vind ik wel echt heel erg leuk. Ik doe het zelden en ik denk dat ik er daarom ook zo van kan genieten. De hele sfeer, het personeel dat zo z'n best doet (en de afwas). Maar thuis koken vind ik ook heerlijk om te doen, nieuwe recepten uitproberen en me verbazen over het resultaat. En ohja, het kost minder.

High end of Low profile?
Low profile, dat is toch het fijnst. Een paar jaar terug had ik echt niks met chique. Ik deed ook nooit wat chiques, ook met kerst zaten we het liefst in de meest comfortabele kleding. En dat vind ik nog steeds heerlijk. Maar de laatste jaren heb ik wat meer chique gelegenheden mogen meemaken door m'n schoonfamilie. Luxe etentjes, luxe high teas, ontzettend uitgebreide kerstdiners.. het was echt even wennen en in het begin was 't niet zo mijn ding, maar nu vind ik het fantastisch om me dan mooi te maken en te zien hoe iedereen daar z'n best op heeft gedaan.

Wat is je lievelings restaurant?
Ja sorry, toch echt Shabu of Sumo. Ik hou gewoon van sushi, en ook van veel sushi eigenlijk. En de Bazar in Rotterdam, oh wat is het daar fijn en prachtig. Verder heb ik echt hele goeie herinneringen aan Gauchos aan de Oudegracht in Utrecht. Vroeger at ik daar geregeld met m'n ouders en broertje en zusje en het is heel gezellig en knus, en heerlijk eten. En de stoelen en banken waren bekleed met koeienvellen. Toen was dat echt cool! (Maar nu zou je me er geen plezier meer mee doen ;).)

Boodschappen doe ik bij…
AH! Omdat het twee minuten van mijn huis zit. En in dat winkelcentrumpje zit een Turkse supermarkt die de meest heerlijke, zachte, grote en zoete dadels ever verkopen... hmmmmm.

Het lekkerste dat ik ooit gegeten heb is..
Och, wat een moeilijke vraag. Misschien toch het stukje gebakken tonijn tijdens de zomervakantie in Annecy. Ja. Ik denk het wel. OHHHH wat was dat heerlijk.

Wat is je favo cocktail?
Een aantal jaar geleden een after eight cocktail en die was echt super lekker.

Koffie met George (Clooney) of Heston (Blumenthal)?
Heston is wel heel cool, een soort Mr. White. Maar hé, dat is toch veel te eng! Ten eerste verbrand ik mijn tong, daarna verslik ik me en gooi ik ook nog eens zijn kopje om. Nee, low profile, remember?

Wat mag niet ontbreken in jouw keuken?
Een weegschaal

Mijn favo snack is…
Zoute chips van AH excellent, 99% chocola van Lindt, banaan met cacao nibs, bananenijs, Japanse mix :).

Wat zit er op jouw pizza?
Oh, pizza. Hmmmmmm. Tomatensaus uiteraard, en verder vegan kaas, paprika, artisjokken, champignons, ananas (ohoh!).

Wat lust je echt niet?
Tuinbonen! Bah.

Mijn favoriete foodblog is…
Nou, dat zijn er wel een paar! Gewoon wat een studentje 's avonds eet, Plantaardigheidjes en Yellow Lemon Tree. En vooral ook, naast de recepten, om de persoonlijke touch en grappige verhalen, of juist om de prachtige fotografie. ikbenirisniet heb ik pas net ontdekt, maar als ik haar langer volg komt ze vast ook in dit rijtje van favorietjes.

Het gekste dat ik ooit gegeten heb is..
Hmm.. ik denk niks. Ik heb nooit ver gereisd en eet nu 7 jaar geen vlees, waardoor veel gekke dingen denk ik al wegvallen. Dus nee, hier blijf ik een antwoord schuldig.

Wat staat er op je food bucket list?
Portobello burgers en spring rolls. Niet zulke grote wensen ;) ik wil vooral nog super veel proberen en proeven en kennis vergaren!

Ik kan niet leven zonder…
Havermout. Bananen. Dadels. En chocola, no way.


Dit waren ze, de 25 foodvragen! And I liked it a lot. Het is eigenlijk wel lekker om zo na te denken over eten. Ik krijg er trek van. In zoute chips.
Als je 't wil overnemen, leuk! En laat het me weten ;), ook als je 'm al ingevuld had.

Liefs!

4 gedachten:

  1. Mmmh portobello burgers, wil ik ook heel graag eens maken! Leuke antwoorden! Sinds ik vorig jaar sushi heb ontdekt ben ik ook helemaal fan, sowieso vind ik de aziatische keuken heel lekker!en ooooja, de echte oude sjakie en de chocoladefabriek film is hemels!! Vooral die opa vind ik helemaal geweldig hahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brrr, tuinbonen vind ik ook niet lekker. Snijbonen daarentegen lust ik wel weer haha. En ik denk dat heeeeel weinig zonder chocolade kunnen leven, ik ook zeker niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om deze food tag te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig leuk om deze tag bij andere mensen te lezen! Daarom nam ik 'm over en vulde hem ook in: https://fiekefatjerietjes.wordpress.com/2014/12/06/de-25-food-vragen-tag/

    BeantwoordenVerwijderen