Risotto champignon & spinazie

15 oktober 2014

Deze risotto is zo lekker dat het bijna schandalig zou zijn als ik het niet zou delen. Je hebt niet veel nodig om het heerlijk te maken en je moet vooral blijven roeren en schenken. En kaas. Kaas is belangrijk.

In dit recept gebruik ik Wilmersburger kaas, omdat ik geen echte kaas eet. Wilmersburger kan je kopen bij onder andere Marqt, en het zou ook bij Jumbo te koop moeten zijn. Eet je wel echte kaas? Dan raad ik je echt Port du Salut aan: dat smelt heerlijk in je risotto en als je het laat genoeg erin doet, heb je nog wat zachte stukjes over. Het wordt super smeuïg en past perfect. Je zou er ook gormas in kunnen doen, maar dan moet je wel echt houden van blauwaderkaas - het is vrij overheersend (of je moet er gewoon niet te veel in doen). Kaas, echte of neppe, mag in ieder geval niet ontbreken ;)

Verder gebruik ik Kallo bouillonblokjes, ook bij onder andere Marqt te koop. Dit omdat ik ten eerste voor de verpakking viel (tja) en er geen kunstmatige troep in zit. En, lekker makkelijk, er staat op dat het voor vegetariërs en veganisten geschikt is. In Londen was ik al verslaafd aan de rijstwafels met blauwe bessensmaak en aan die met caramelsmaak van Kallo, vandaar dat ik dit ook graag wilde uitproberen. Maar natuurlijk, wees vrij bouillon naar keuze te gebruiken!

Elk risottorecept wordt met wijn gemaakt, maar ik heb gewoon nooit een fles open staan en ik drink het ook eigenlijk nooit. Vandaar dat ik het niet gebruik. Maar, nogmaals, wees vrij om het wel te doen!


Risotto champignon & spinazie

Voor 2 personen

Deze risotto heeft super veel smaak en is heel erg smeuïg. Ik ben gek op champignons en de combinatie met spinazie werkt heel goed. Hmmm. Ik kan hier borden van eten.

Ingrediënten
• 1 sjalot of klein uitje
• Bouillon van 750 ml water + 1 Kallo champignon bouillonblokje
• Olijfolie
• 180 gram risottorijst
• 1 teentje knoflook
• 250 gram champignons*
• 200 gram verse spinazie
• 1 plak Wilmersburger kaas (of de kazen zoals bovenaan beschreven)

Bereiding
Stap 1 Maak eerst de bouillon en zet het vuur uit als het blokje is opgelost.
Stap 2 Snijd vervolgens de champignons in plakken en snipper de ui. Snijd de knoflook in dunne plakjes en snijd deze fijn. Snijd een plak kaas in kleine vierkantjes. (Gebruik je Port du Salut? Neem dan een half tot heel stuk kaas en snijd deze in blokjes.)
Stap 3 Verwarm olie in een wok. Bak de uitjes een paar minuten, tot ze glazig zijn.
Stap 4 Doe dan de risottorijst in de pan en roer tot alle korrels glimmen.
Stap 5 Zet dan je timer op 18 minuten en voeg beetje bij beetje de bouillon toe, elke keer als de bouillon is opgenomen. En lekker blijven roeren.
Stap 6 En nog mee roeren. Wel voorzichtig, de korrels moeten niet kapot gaan.
Stap 7 Als je nog ongeveer 8 minuten op je timer hebt staan, verhit je wat olie in een bakpannetje, op matig vuur. Daar bak je de knoflook even in aan en let goed op, dit verbrandt snel. Doe dan de champignons erbij.
Stap 8 Als je nog ongeveer 2 minuten op je timer hebt staan, doe je de spinazie bij de risottorijst. Roer dit erdoorheen, het slinkt vanzelf. Als de risotto klaar is, doe je de champignonnen en kaas erbij. Roer het nog even door, zodat de kaas een beetje smelt maar niet helemaal verdwijnt en zet het vuur uit.
Stap 9 Schep 't op en geniet ervan! Het is namelijk heeeeerlijk.

*Ik gebruik gewone champignons, maar je kunt ook een mix nemen van verschillende champignons. Wat jij lekker vindt.

Let me know what you think! En wat is jouw favoriete risotto?

3 gedachten:

  1. Confession....ik heb nog nooit risotto gegeten. Ik zie zoveel lekkere recepten voorbij komen op zoveel blogs maar ik ben gewoon te lui om het een keer uit te proberen :')

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm klinkt echt heerlijk!! Ik moet zulke dingen niet 's ochtends voor het ontbijt lezen want dan krijg ik super veel honger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kallo bouillon is ook mijn favoriet :)
    Heb je die kruiden-knoflook al eens geprobeerd? Zalig!
    Risotto ziet er heerlijk uit...

    BeantwoordenVerwijderen