Pompoenbroodjes + uitslag giveaway

18 oktober 2014

Vandaag, 18 oktober, ben ik jarig! Ik ben 23 geworden. Het voelt nog helemaal niet alsof ik al jarig hoor te zijn; het is veel te warm buiten voor midden oktober, ik hoor op mijn verjaardag niet op het strand te kunnen liggen en te kunnen barbecueën. Mijn handen en huid horen droog te zijn en ik zou geen muggen meer in mijn kamer moeten vinden. Dus het voelt gek, dat het toch echt 18 oktober is vandaag. Mijn verjaardag.
Maargoed. Wie jarig is, trakteert. Vandaar, vandaag de uitslag van de giveaway! Maar eerst...

Met de intrede van een nieuw seizoen verandert het eten. OVERAL op Instagram zie ik pompoen, in ELK gerecht. Eigenlijk eet ik vrij weinig pompoen en heb ik alleen het idee dat het bij de herfst hoort door Halloween. In de zomer heb ik pompoen wel goed uitgeprobeerd en het in de oven gedaan met wat knoflook en oregano; dat was heerlijk. En een paar weekjes terug pompoensoep met sinaasappel en kokosmoelk bij mijn ouders gemaakt, hmmm. De smaak bevalt me dus goed, maar het komt er niet zo veel van. Tijd om eens een van die duizend Instagramrecepten uit te proberen dus.

En dan iets uitproberen wat ik nog nooit eerder had gemaakt; broodjes met pompoen. Eigenlijk bak ik sowieso nooit brood en doe ik nu hetzelfde als met de houmous; ik maak gelijk een variatie ipv dat ik eerst eens de basis uitprobeer. Misschien omdat de houmous zo'n succes was ;).

De broodjes worden heel erg lekker! Stevig korstje en een zachte en luchtige binnenkant; het verbaasde me dat ze zo goed gelukt waren (omdat ik nooit broden bak). Ik bleef eten. De specerijen die erin zitten zijn perfect, vind ik. Herfstig en kruidnootachtig. Hmmmm... In combinatie met de garnering er bovenop kan je ieder broodje een andere twist geven en vooral de pecannoten zijn favoriet; bij gebakken noten komt toch altijd een hele lekkere smaak naar boven. In combinatie met het speltbloem en de specerijen is dat echt heel fijn.

Pompoenbroodjes

8 kleine broodjes

Broodjes met pompoen en de juiste specerijen, waardoor ik nu ook overtuigd ben dat pompoen echt bij de herfst hoort.

Ingrediënten
• 1 3/4 cup speltbloem, of bloem naar keuze*
• 2 theelepels bakpoeder
• 1/2 theelepel bak soda
• 1 theelepel kaneel + 1/2 theelepel nootmuskaat
• 1/3 cup melk naar keuze of water**
• 1/3 cup kokosolie, vloeibaar
• 1 1/2 cup pompoenstukjes/pompoenpuree

Om te garneren:
• Pompoenpitten
• Walnoten
• Pecannoten

Bereiding
Stap 1 Verwarm de oven voor op 180ºC.
Stap 2 Begin met de pompoenpuree. Volgens het originele recept van The Simple Veganista is het te koop in blik; ik denk dat het in Nederland niet zo te koop is. Daarom koos ik voor diepvriespompoen. Dit zijn kleine stukjes pompoen en de anderhalve cup die ik hiervan nodig had, deed ik in een schaal en zette ik in de oven terwijl deze voorverwarmde. Vervolgens plette ik het met een vork en maakte ik het fijn met de staafmixer. Er mogen wat stukjes pompoen overblijven, I like that.
Uiteraard mag je ook zelf een pompoen slachten en 'm tot moes maken.
Stap 3 Mix de bloem, bakpoeder, baksoda, kaneel en nootmuskaat. Eventueel kun je er nog wat zout bij doen.
Stap 4 Mix in een andere schaal de olie en melk.
Stap 5 Voeg het natte en het droge mengsel bij elkaar en doe daar ook de pompoen bij. Mix het goed door elkaar en kneed het.

Stap 6 Vorm 8 bolletjes van het deeg en leg ze op een met bakpapier bedekte ovenplaat. Probeer ze rond te maken.
Stap 7 Garneer nu je broodjes met pompoenpitten, walnoten en/of pecannoten.
Stap 8 Zet je broodjes in de oven en laat ze daar 50 minuten in staan. Controleer na 20 en 40 minuten of de broodjes goed gaan en niet te donker worden.
Stap 9 Haal je broodjes na 50 minuten eruit en laat afkoelen. En daarna lekker eten. Ik at er gelijk drie, ik bedoel maar.

*Je kan bloem kiezen naar keuze, maar ik vind deze broodjes gemaakt met speltbloem wel echt heel fijn! Ik kan dus niet garanderen dat ze met ander bloem net zo lekker worden ;)
**Ik gebruikte rijstmelk, omdat ik dat in huis had. Amandelmelk moet ook erg lekker zijn, maar ik denk dat het niet erg uitmaakt wat voor soort melk je gebruikt, al denk ik wel dat het lekkerder is dan water.

Ik hoop dat dit jou net zo inspireert tot het maken van pompoenbroodjes als het recept mij inspireerde. En laat me weten wat je van de broodjes vond als je ze hebt gemaakt!

En dan nu.. tromgeroffel.. pampampampaaaaam.. Mijn allereerste giveaway, met allemaal fijne lekkere spulletjes die ik zelf ook met alle liefde op had willen eten en gebruiken, gaat naar dinofan Djoeke van Honingappel! Ik snap zo goed hoe ze kan genieten van de zeezout rozemarijn thin crisp crackers met daarop een laagje chocoladepasta, die smaakt naar praline (en waar ze gelijk een paar potten van mee uit Brussel heeft genomen). Gefeliciteerd!

Iedereen die heeft meegedaan, dankjewel en super leuk! Ik werd heel vrolijk van jullie reacties, en van het lezen van waarvan welk eten jullie hart sneller gaat kloppen en het bloed sneller gaat stromen.

Veel liefs!

8 gedachten:

  1. Gefeliciteeeeerd!! Oeh die broodjes zien er goed uit.. ik heb nog niks met pompoen gedaan deze herfst, toch maar snel doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh lekker zeg! Mooie foto's ook!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh my god, dit ziet er echt hemels uit! Ik begin bijna te kwijlen bij het zien van die pompoenpitjes op die broodjes. SO YUMMY. Fijne verjaardag lieve Sanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, ziet er lekker uit! Gefeliciteerd en hopelijk heb je een hele fijne dag vandaag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leeeuuukk! :D
    Nog gefeliciteerd! :) Had je een fijne dag? Het was inderdaad heerlijk weer, zeker gek in oktober.
    Die pompoenbroodjes zien er heerlijk uit, er ligt hier nog een pompoen uit mijn moeders moestuin, maar dat slachten is altijd zoveel werk! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ooooh nomnom!! Nu ga ik sowieso een pompoen halen en kan ik ALLES ervan gebruiken hihi! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd Djoeke!
    De broodjes klinken zalig...

    BeantwoordenVerwijderen