Einde van de Vegan Month of Food = giveaway! (gesloten!)

1 oktober 2014

O ja! Heus! Een giveaway!

Het is één oktober. De Vegan Month of Food is voorbij. En ik ben eigenlijk wel een beetje sad. De afgelopen maand vond ik echt een hele leuke maand op bloggebied. Op andere gebieden ook trouwens. Maar ik heb echt heel veel geleerd en nieuwe dingen uitgeprobeerd, en dat is waar deze Vegan Month of Food ook om draaide voor mij.

Aan het einde van augustus besloot ik helemaal veganistisch te gaan eten. Het eten van dierlijke producten was allemaal al wat minder en minder geworden, en toen hakte ik de knoop door. Ook omdat ik zo duidelijkheid voor mezelf had, en voor anderen. Soms wilde ik namelijk wel zuivel eten, andere keren weer niet. En het voelde goed om helemaal te stoppen met het eten van dierlijke producten.

Ik heb super fijn nieuw eten geproefd deze maand. De spulletjes van M&S, en ik heb kaas gemaakt van edelgistvlokken en cashewnoten. Tofu en tempeh liggen vaker en vaker in de koelkast, en ik blijf experimenteren met de manieren waarop ik het klaarmaak. Ik heb voor het eerst speltmeel gebruikt en speltbloem staat nu in de kast, voor een pompoenbrood (spannend). Ik heb voor het eerst ongebrande noten en lijnzaad gekocht en gebruikt. Er zijn blijkbaar duizend soorten rijstwafels en die met quinoa, maar ook met carob heb ik geproefd (en die met carob zijn ECHT LEKKER). Bananenijs is niet meer weg te denken, ook niet van mijn blog. Tahini gebruik ik in avondeten, en ik heb er voor het eerst ook zelf houmous mee gemaakt. Ik heb Lovechock ontdekt (en ik ben VERLIEFD). Keer op keer heb ik gefaald bij het maken van chips, maar wel een gelukte kikkererwtensnack gemaakt. Ik eet meer fruit dan voorheen en vooral bananen zijn favoriet, naast grapefruit, mango en nectarines. Ook vond ik het heel fijn om 'nieuwe' winkels als Gimsel, Marqt en EkoPlaza te bekijken en verschillende producten uit te proberen, waardoor ik de winkels steeds een beetje beter leer kennen. O, en ik heb een kookboek gekocht, voor een beginnend veganistje!

En, nog het meest van dit alles.. Ik heb heel veel heerlijke recepten uitgeprobeerd de afgelopen maand. Niet alles lukte, niet alles smaakte even goed, maar over het algemeen ben ik zeer blij.

favoriete recepten en blijvertjes
veganistische ovenschotel, met boontjes, tomatensaus, tofu, bloemkool en 'kaas'.
ancho lentil tacos van Isa Does It, met linzen en eventueel zwarte bonen, en fijne kruiden. SO GOOD. Echt. En eet het dan met taco's, of als burrito, naar recept van Danielle.
Italian Rice and Beans uit mijn nieuwe fijne kookboek, Vegan Yum Yum!
• en verder appelpeercakejes, kaneelijs en geroosterde mais & rode peper houmous.

wat staat er voor nu nog op mijn to-do lijstje?
Er staan meer printscreens van Instagramaccounts en foodblogs op mijn telefoon dan mijn eigen foto's. Ik ben nog duizend recepten en producten tegengekomen die ik nog zo graag wil uitproberen, maar wat er nog niet van is gekomen.

producten:
• silken tofu
• speltbloem
• mascara
• producten van Lush
• Wilmersburger kaas en andere kazen
• Goody Good Stuff

recepten:
haveryoghurt
• (gemengde) nutbutter
spinazie polenta taart
apple & walnut quinoa porridge
spring rolls
nutella!
pompoenbrood
sweet potato brownies
grilled pineapple and nut butter sandwich
• portobello burger
• pizzabodem van bloemkool
• wraps van groenten
• boerenkoolchips
• carrot cake + carrot cake havermout
• flatbread
{ als je nog tips hebt voor een van de bovenstaande recepten of producten, please let me know! }

boeken:
• Kookboek: Isa Does It, van Isa Chandra Moskowitz
• Leesboek: Dieren eten, van Jonathan Safran Foer

eetgelegenheden:
Gare du Nord (ik ga er eten als ik jarig ben, jeej!)
Arq

En dan zijn er nog twee dames waar ik erg leuk contact mee heb gehad tijdens de afgelopen maand en waar ik veel tips van heb gekregen, als beginnend veganistje! Ik heb veel inspiratie opgedaan op hun blogs en dat ik hen en hun blogs heb leren kennen, maakte de Vegan Month of Food nog even net wat leuker. Ik heb het over Martine van Vegetus en Danielle van Plantaardigheidjes. Ook allebei zijn ze genomineerd voor de Vegan Award 2014! En van mij hebben ze uiteraard allebei een stem gekregen ;).

Maar goed. Voordat ik afdwaalde, had ik het over een G I V E A W A Y. Jeej.
Omdat ik zo enthousiast kan worden van eten en het zo graag wil delen, ga ik een aantal van mijn favorietjes weg geven. Maar wat dan? Chocolade? Chips? Ik zeg niks!

Wil je meedoen aan mijn first giveaway ever?
Ik heb natuurlijk uitgebreid verteld wat ik allemaal heb ontdekt deze maand, op voedselgebied. En daarom hoor ik graag van jou wat jij voor lekkers hebt ontdekt, waar je helemaal lyrisch over bent! En dit hoeft absoluut niet veganistisch te zijn, het mag van alles zijn. Ik ben gewoon erg benieuwd.
Verder is het fijn als je je e-mailadres achterlaat, dan kan ik je e-mailen als je de gelukkige winnaar bent. En de giveaway duurt t/m 15 oktober.

Fijne dag vandaag! Liefs.

11 gedachten:

  1. Leuke vraag! Ik heb mijn creativiteit een beetje herontdekt tijdens Vegan MoFo. Ik ben minder uit kookboeken gaan koken en verzin meer zelf. Dat deed ik voor ik vegan werd eigenlijk altijd, maar ik vond het moeilijk om zonder recept lekker plantaardig te koken. Dat heb ik nu weer een beetje terug.

    Overigens, als je nog wat meer inspiratie zoekt voor recepten en andere vegan-geralateerde zaken kan ik je van harte aanraden om je nog stel even in te schrijven voor de VeganChallenge. veganchallenge.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de maand snel gegaan zeg! Ik weet niet of het mee telt, maar ik heb sinds kort de Tony's repen ontdekt en daar ben ik HELEmaal gek op! Niet echt gezond, maar ach hihi.
    Ik ben sowieso altijd in voor iets nieuws en je hebt me echt geïnspireerd met de Vegan month Food en met al je recepten die er stuk voor stuk heerlijk uitzien. Ook vind ik je foto's prachtig!

    Liefs,
    Pauline (ellesappellepauline@live.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk stukje! Ik vond het ook een leuke maand en ga het denk ik wel missen..
    We blijven gewoon lekker doorgaan met bloggen, reageren en elkaar motiveren en stimuleren :)
    Wat ik de afgelopen maand heb ontdekt is toch wel de vele mogelijkheden van fruit in hartig eten, en dan met name ook aardbeitjes. Heerlijk!
    Nieuwsgierig naar je give away hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi! I would like to share your recipes on Volrecepten.nl. Adding your blog will make your content available to our users and send you some additional traffic.
    You can add your blog from the main page in the Top Blogs section (Food blogger? Sluit je!).
    Hope to see you there soon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai, een maandje vliegt toch wel voorbij he! Leuk dat je veel nieuwe en fijne producten en ingrediënten hebt leren kennen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er zelf nog niet zo in thuis ben al is tofu wel een van mijn favorieten! Super dat je ook volledig voor veganistisch eten hebt gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn lekkers dat ik heb leren kennen? Eigenlijk heel veel vegi. Zoals tofu is best lekker als je het in vol au vent steekt, of een chiliburger (vegi) is ook lekker jammii! :) Maar mijn topper blijft toch in turkije, al weet ik nog steeds niet wat het juist was! Een soort pannenkoek met kaas JAMMMMIE! Hemel op aarde :)
    themindofanexchange@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vond je Vegan MoFo erg leuk! De datorade was heerlijk en ga nog de cakejes maken.
    Mijn nieuwe liefde zijn de zeezout rozemarijn thin crisp crackers met daarop een laagje chocoladepasta. Ik heb hele lekkere chocopasta die smaakt naar praline, maar die heb ik in Brussel gekocht (had meteen meerdere potten meegenomen). De combi met zeezout, rozemarijn en chocola (of hazelnoten) is gewoon zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ohh wat een fijne foto's in je artikel! ik doe graag mee met je give-away (ben benieuwd wat de inhoud zou zijn) ik heb, mede dankzij jou blog, voor 't eerst bananenijs gemaakt met kokosmelk, amandelpoeder en kaneel ;) én ik ontdekte het fantastische hummus, helemaal weg van! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohja en m'n email adres nog; jolien . eens @ hotmail . com

      Verwijderen
  9. Leuk overzichtje. mmmh een portobello burger, zo lekker! Lijkt me heerlijk als je 't zelf klaarmaakt. Helaas geen tips, heb het enkel nog maar 'op restaurant' gegeten. Ik heb deze zomer cranberries leren kennen. Voorheen hoorde ik wel altijd over die fantastische vruchten, maar ik had het volgens mij nooit eerder (of toch niet bewust) gegeten/gedronken. Toen kreeg ik een blaasontsteking en waren cranberries nog alles wat de klok sloeg, haha. En nu liggen er standaard gedroogde cranberries in de kast, voor in de yoghurt of bij de muesli!

    BeantwoordenVerwijderen