Analoge magie

22 oktober 2014

Mijn analoge camera's staan al meer dan een half jaar in de kast, zich dood te vervelen. In een aantal zit nog een rolletje en verlangt ernaar om doorgedraaid en belicht te worden. In de zomer heb ik niet analoog gefotografeerd, maar door dit herfstweer beginnen mijn handen te jeuken. Misschien omdat het bos mijn favoriete plek is om te fotograferen en de bos er in de herfst gewoon prachtig uit ziet. Mooier dan in de zomer. En vooral als de zon schijnt op de natte bomen en op het mos, op de paddenstoelen en op de bergen gekleurde bladeren op de grond. Als ik daar dan in mijn dikke vest en laarsjes doorheen mag banjeren - voorzichtig, ik wil geen paddenstoelen kapot trappen - tot ik mooi licht spot op een stukje natuur. Of, zoals ik vorig jaar deed, Laura positioneer tussen de takken.

En dat de boomtoppen mij dan fascineren, het licht door de bladeren, de weerspiegelingen in de plassen. Dat de kleuren van de natuur mij dan fascineren, de doorkijkjes door de kale bomen, de schaduwen tussen het riet. Om vervolgens met verkleumde vingers weer op mijn fietsje te stappen en via de bomen en de stad naar een warm huis te gaan.

01. Winter 2012 - Ricoh Singlex TLS - Kralingse Bos Rotterdam
02. Winter 2012 - Minolta - Zoetermeer
03. September 2013 - Pentax Asahi - Kralingse Bos Rotterdam
04. September 2013 - Pentax Asahi - Kralingse Bos Rotterdam
05. December 2013 - Pentax Asahi - Kralingse Bos Rotterdam

Vandaag doe ik een dagje analoog. Geen telefoon, geen laptop, geen digitaal horloge bij het hardlopen. Ik had het al eens eerder gedaan en ik vind het fijn om vandaag weer te doen. Wat voor analoge dingen ga ik vandaag doen die ik normaal niet doe? - ik ben benieuwd. (En, hoe ik dit blogbericht online heb gezet? Dat stond al gepland ;).)

06. December 2013 - Pentax Asahi - Kralingse Bos Rotterdam
07. Winter 2012 - Praktica Super TL - Zoetermeer
08. December 2012 - Praktica Super TL - Kralingse Bos Rotterdam
09. December 2012 - Praktica Super TL - Kralingse Bos Rotterdam
10. Februari 2013 - Praktica Super TL - Bergweg Rotterdam

11. Februari 2013 - Praktica Super TL - Zoetermeer
12. Maart 2013 - Praktica Super TL - Berlijn
13. Maart 2013 - Praktica Super TL - Berlijn
14. Maart 2013 - Praktica Super TL - Kralingse Bos Rotterdam
15. December 2013 - Praktica Super TL - Utrecht

Te zien aan wat ik de afgelopen jaren heb gefotografeerd, was de herfst altijd al favoriet. En als ik deze foto's terug zie, voel ik die magie die ik ervoer bij het schieten ervan. Dat het spannend is wat ik heb gefotografeerd. Is het gelukt? Is het gelukt hoe ik het verwacht of pakt het anders uit, beter of slechter? Ik hoop dat ik die vlinders in mijn buik ook weer krijg als ik binnenkort een camera tussen een laag stof weg haal en ermee op pad ga.

3 gedachten:

  1. oh, er zit geloof ik nog een rolletje in mijn lomo lca, al een jaar lang, dat moet ik maar eens gaan laten ontwikkelen morgen! En dan doe ik een nieuw rolletje in mijn ricoh denk ik want ik heb een heel fijn weekend in het vooruitzicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een mooie foto's zeg! Analoog blijft zo magisch mooi. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wajoo. Wauw. Dit vind ik serieus een paar van de mooiste foto's die ik in een tijd heb gezien. Nummer twaalf, die takken tegen de lucht....echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen