Vegan Yum Yum

29 september 2014

Ik vertelde hier al dat ik een super mooi kookboek had gekocht met perfecte foto's, waarbij ik al kwijlde alleen bij het kijken ernaar. Maar dat ik de gerechten nu gewoon nog niet kan maken ( :( ) en dat ik het boek heb teruggestuurd, super sip. Had ik liever niet gewild, maar je weet, arme student, en ik wilde toch een kookboek. Eentje waar ik gelijk mee aan de slag kon, waar het niveau niet te hoog lag en de ingrediënten niet te ingewikkeld waren. Of te duur. Of te onvindbaar. Of te veel.

Ik kreeg al wat reacties van jullie dat jullie benieuwd waren welk boek het dan is wat ik nu heb, en waar ik zo blij mee ben. And it is Vegan Yum Yum. Ik zie het niet zo vaak voorbij komen. Via via via kwam ik op een lijstje met vegan kookboeken, door een mevrouw op een rijtje gezet als kookboeken die zij super fijn vindt. En bij dit boek schreef ze dat het heel goed was voor beginnende veganisten. En ik dacht, that's me! En ik heb het boek besteld.

Ik was wel bang dat ik weer een boek had besteld waar ik niks mee kon. En ik ben ook echt zo blij dat ik er wel wat mee kan. Heel veel zelfs.

Vegan Yum Yum - Decadent (But Doable) Animal-Free Recipes for Entertaining and Every Day
Het is geschreven door Lauren Ulm. Het bestaat uit 10 hoofdstukken, waarbij je alles tegenkomt van voorgerecht tot nagerecht, van ontbijt tot soepen en pasta's, van salades tot side dishes en van drankjes tot sausjes. Het is erg fijn en persoonlijk geschreven, en Lauren is helemaal niet streng voor je in de keuken ;). De gerechten vind ik vaak erg verrassend en ze lopen erg uit een, al merk ik ook wel dat Lauren Aziatisch bijvoorbeeld wel erg lekker vindt. Eigenlijk is alles vrij gezond, maar daar ligt de focus niet op; die ligt meer op het eten van heerlijk eten. Sommige gerechten zijn erg snel gedaan, over anderen kan je wat langer doen en moet je wat meer met je handen werken. Sommige gerechten zijn voor speciale momenten, anderen voor een fijn avondje op de bank. Eigenlijk staat er in dit kookboek voor elk moment wel een goed passend gerecht.

Door dit boek leer ik nieuwe combinaties en nieuwe techniekjes, zoals het maken van balsamic reduction, super lekker.

Dat ik zo'n fan van het boek ben, komt door een aantal dingen.

Super fijn:

• De manier waarop Lauren schrijft. Ze schrijft onder andere heel persoonlijk, over waarom ze het zelf zo lekker vindt. En over dat ze bijvoorbeeld de foto's gewoon gemaakt heeft toen ze voor haar man en haar aan het koken was, of hoe ze bij het recept is gekomen.
• Daarnaast vertelt ze hoe je kan variëren met het gerecht en de ingrediënten. Regelmatig zijn er optionele ingrediënten en laat ze je de vrije keuze over bijvoorbeeld groenten. Wat ik heel fijn vind, zo kan ik inspelen op wat ik lekker vind.
• Bij bijna elk gerecht staat een foto! And I like that! En als de gerechten wat lastiger zijn, heeft ze haar uitleg ook ondersteund met foto's.
• De ingrediënten zijn makkelijk te verkrijgen en veel ingrediënten komen ook terug in de recepten. Zo kan ik langzaamaan meer kruidjes kopen op de markt en meer receptjes uitproberen, terwijl ik in het begin met sojasaus en tahini ook al heel ver kwam.

Maar, ook minder fijn:

• De vormgeving. Ik vind het eigenlijk niet zo mooi. En jullie weten hoe veel ik hou van mooie boeken en vormgeving. Ik ga er dus niet gewoon fijn in bladeren. Maar hé, ik mag hier helemaal niet over klagen. Want wat doet de vormgeving er toe als de recepten goed zijn? (waarom ga ik dit goed lopen praten? Ik hou gewoon van een mooie vormgeving!) (al vind ik de foto's van deze blogpost ook niet geweldig, moet ik zeggen) Verder zijn de foto's wel gewoon goed en duidelijk.
• Daarnaast, maar dat heeft verder niks met de inhoud van het boek te maken, zijn sommige dingen in Amerika gewoon anders. Zij vindt namelijk bepaalde merken heel fijn en die hebben we hier niet, al zijn er wel vervangers voor te vinden.

Dan wil ik graag een gerechtje met jullie delen, wat ik nu vaker heb gemaakt en echt heel erg lekker vind.

Italian Rice and Beans

• diner • plantaardig •

Italian Rice and Beans. Hmm! Super fijne combi van de zongedroogde tomaatjes met pijnboompitjes, en rijst met spinazie.

I N G R E D I Ë N T E N
• 1 cup zilvervliesrijst
• 3 eetlepels olijfolie*
• 2 tot 3 theelepels Italiaanse kruiden naar keuze (basilicum, oregano, marjolein, rozemarijn, etc.)
• 1/2 cup zongedroogde tomaatjes in olie, in reepjes gesneden
• 1/4 cup pijnboompitten
• 1 blik 'great northern beans', afgespoeld en uitgelekt*
• 1/2 theelepel zeezout
• 2 theelepels balsamico azijn
• 2 grote handenvol baby spinazie*
• schil van één citroen

B E R E I D I N G
Stap 1 Kook de rijst.
Stap 2 Als je rijst klaar is, verhit je de olijfolie in een koekenpan op matig vuur.
Stap 3 Voeg de kruiden, tomaten en pijnboompitten toe. Als de pijnboompitten goudbruin beginnen te kleuren, voeg je de bonen toe. Meng voorzichtig en probeer de bonen heel te houden.
Stap 4 Voeg het zout en de balsamico azijn toe en roer voorzichtig om. Zet het vuur laag.
Stap 5 Doe de spinazie in een laag op de bonen. Voeg de hete, stomende rijst hierboven op toe en laat het voor 30 seconden zo in de pan, tot de spinazie zacht begint te worden. Meng voorzichtig en proef 't. Als het nog niet de "pop" hebt die je wilt, voeg dan nog wat balsamico azijn en zout toe naar smaak.
Stap 6 Rasp de citroenschil boven het mengsel en serveer.

*Ik gebruik niet deze olijfolie bij stap 2, maar olijfolie uit het potje zongedroogde tomaatjes. Daarnaast had ik geen idee wat voor bonen dit zijn en ik gebruikte daarom zwarte bonen. En in plaats van baby spinazie gebruikte ik diepvriesspinazie, dus wees vrij in wat je gebruikt. Ik vind zelf ook twee handenvol erg weinig! Als je diepvriesspinazie gebruikt, moet je dit natuurlijk wel eerst ontdooien in een pannetje. Het kan wel wat droger worden door diepvriesspinazie, gebruik dan wat meer olie.

Mijn eerste boekreview! Leuk hoor. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik raad het voor beginnende veganisten (en veganisten die al wel weten wat ze doen) aan!

Ik kocht 'm op Bol.com, maar wellicht is ie op meer websites te vinden.
Lauren Ulm heeft een blog, ik geloof dat het daar allemaal begonnen is. Ze is niet meer actief op dit blog, maar er staan nog wel heel veel fijne recepten op!

Laat je het me weten als je dit boek al kent en wat je er van vindt? En als je het nog niet kent, lijkt het je wat?

Fijne dag!

2 gedachten:

  1. Leuk om te lezen! Ik kende dit boek nog niet, maar het lijkt me inderdaad een fijn 'mijn eerste vegan kookboek'.
    Great northern beans zijn trouwens gewoon witte bonen. In de VS heb je daar verschillende varianten van, de great northern zijn de wat grotere variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja! Vegan YumYum is een van mijn favoriete boeken. Ik heb er al heel veel uit gekookt, een aantal staan op mijn blog (zoek op yumyum). Nog niets is er mislukt uit haar boek, ze beschrijft alles netjes stap voor stap en alles is erg lekker.
    Zo jammer dat ze niet meer blogt en geen boek meer schrijft.
    Blijft een favoriet kookboek, fijn dat je deze wel bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen