Marks & Spencer

23 september 2014

Hihi, ik heb al eens eerder laten blijken hoe blij ik word van M&S. M&S food welteverstaan. In Londen was het al fijn om er heen te gaan en ik was ook blij verrast toen ik erachter kwam dat er ook twee winkels in NL te vinden zijn. Dit is zo sinds 2013. Eerst ging ik naar Amsterdam en kocht daar de meest fijne flatbreads. En die at ik met houmous en ik was verliefd.

M&S is niet de plek waar je heen moet als je weekboodschappen wil doen als veganist. En eigenlijk zou ik daar überhaupt niet mijn weekboodschappen doen, want dat kan ik gewoon niet betalen. Maar daar is het misschien ook niet voor bedoeld. Anyway, ik had het over veganisten. Ja, daar moet je niet je weekboodschappen doen. M&S houdt gewoon van eten en dus ook van vlees, vis en kaas. En dat is prima! Maar het is niet erg makkelijk om er veel producten te vinden die volledig plantaardig zijn. Ik had het idee dat er van de meeste soorten eten, zoals chips, wel een smaak te vinden was die vegan is. En omdat ik heel graag nieuw eten uitprobeer, heb ik van alles wat ik lekker vond wat meegenomen. Ik probeerde theetjes, flatbread, een saus, chips en soep.

M&S doet 't 'm bij mij ook gewoon met z'n verpakkingen. O, wat word ik daar blij van. En dat weten jullie misschien wel, haha.

Soms ben ik bijna obsessief met dingen. Met eten. Met eten waar ik blij van word. Met eten wat ik moet delen met jullie. Vooral dat. Ik heb het namelijk al duizend keer gehad over flatbreads van M&S en NEE ik krijg geen geld van ze omdat ik dit schrijf :). Ik ben gewoon fan en dat deel ik graag.

Tarka Dhal Soup - with chana dhal & an aromatic blend of spices
Heerlijk pittig soepje, maar wel goed te doen pittig. Er zit zoete aardappel in en dat is heel erg lekker! Het is een niet te dunne soep, met lekkere harde stukjes groenten. Ik vind dit soepje echt beter dan het gemiddelde soepje dat je bij de AH kan krijgen! En er zijn helemaal geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd - de ingrediëntenlijst bestaat gewoon uit groenten en specerijen die ik ken, en geen troepjes om het langer houdbaar te maken.

Black Bean Cooking Sauce - an oriental style sauce made with black beans, water, chestnuts, garlic & ginger
Dit was wel een fijn sausje. Er zitten wat groenten in, namelijk paprika, zwarte bonen en waterkastanjes. En lekker veel kruiden en specerijen, zoals gember, knoflook, sojasaus en ui. Eerst bakte ik er mijn tofu in en dat werd lekker, bij een tweede gerecht bakte ik de groenten erin. Ik denk dat ik voor die tweede keer te weinig saus had, want ik proefde het niet heel erg. Ik vond het lekker, maar ik zou het niet nog een keer kopen. Maar het is zeker het proberen waard!

Lime Salsa Chickpea & Cumin Tortilla Scoops - scoop shaed tortilla's, perfect for dipping
OMNOMNOM. Super fijne lekkere chippies! Gemaakt van kikkererwtenmeel en maïsmeel, met heeel veel fijne kruiden zoals knoflook, kurkuma, komijn (cumin), chilipoeder, gember en oregano. En nog wat ingrediëntjes. Deze chips zijn wat steviger en dikker dan andere chips. Ze zijn goed gekruid en je proeft wel de kikkererwtenmeel, waardoor deze chips echt geen doorsnee smaak heeft. En ik vind het echt wel lekkerder dan normale chips!

Multiseed Wholegrain Flatbreads - crunchy flatbreads topped with seeds, perfect for dipping
Super lekkere, stevige, dunne flatbreads. Ze zijn gemaakt van tarwebloem, volkoren tarwemeel, koolzaadolie, zout en citroensap, en getopt met bruin lijnzaad, geel lijnzaad, pluimgierstzaden (huh? ja, ook nieuw voor mij) en maanzaad. Fijn crackertje, belegd met houmous, of avocado. Ik vind ze niet zo lekker met iets zoets erop.

Organic Green Tea With Jasmine Infusion - crisp, light & refreshing green tea fragranced by jasmine flowers
Super fijn theetje, dit. En oh, die verpakking. Veeg me op. Ik wil alle thee kopen en ze gewoon neerzetten, zodat ik er naar kan kijken. Terwijl ik een kopje thee drink. En deze biologische groene thee met jasmijn is gemaakt van biologische thee met jasmijn :) en de smaak is fris en kruidig.

Detox Infusion - nettle, dandelion & milkthistle
Nog een theetje dat ik heb gekocht: detox thee, ofwel ontgiftende thee. Daar was ik toen ook naar op zoek. Hier zitten wat meer kruidjes en specerijen in, namelijk brandnetel, paardenbloem, pepermunt, klitwortel, groene munt, anijszaad, zoethoutwortel en melkdistel. Een paar van deze smaakmakers moest ik wel even googelen. Het is een beetje zoete, kruidige thee.

Ik geloof dat Marks & Spencer ook heel erg bezig is het met milieu en met hoe voeding goed kan zijn voor de mens. Op de verpakkingen staat hoe je het kan recyclen - al is Engeland, in ieder geval Londen, daar geloof ik sowieso (al) heel erg mee bezig. Regelmatig zijn producten Fairtrade. En op de Engelse website zie ik ook dat ze erg bezig zijn met hoe de vis wordt gevangen en werken ze samen met lokale boeren in Engeland. Daarnaast zie ik ook nooit e-nummers op de verpakkingen staan en gewoon kruiden en ingrediënten die ik ken! Soepen worden niet 'lekkerder' gemaakt met suiker of andere troep, maar met goeie specerijen. En thee bestaat uit kruiden, en niet uit aroma's (waar suiker in zit - check deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde maar als je het interessant vindt). Ook op die verpakkingen staat dat ze geen kunstmatige smaak- en kleurstoffen hebben toegevoegd, maar alleen natuurlijke kruiden en vruchten die goed uitgebalanceerd zijn. Daarom ben ik ook zo'n fan van M&S, ik eet geen troep.

Dus, de moraal van dit verhaal: breng een bezoekje aan de M&S in DH of A'dam en koop wat fijne spulletjes (probeer deze spulletjes maar uit!)

Liefs!

3 gedachten:

  1. Ik ben er een keertje geweest in Amsterdam, geweldige winkel! En inderdaad de verpakkingen zijn erg leuk!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een super winkel! :) Ik kende het eigenlijk nog helemaal niet. Wist je dat je flatbreads ook heel gemakkelijk zelf kunt maken? Dat is misschien wel iets voor jou. Toevallig heb ik dat gisteravond nog gegeten en jammie wat is dat toch lekker. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word altijd enthousiast als ik M&S zie. Ja zowel de food als non-food winkel ^^ Je vindt er altijd zoveel lekkers en je komt buiten met zoveel leuke idee'tjes...

    x Aurélie

    BeantwoordenVerwijderen