Firday Favorite Things: kaneel, kaneel en kaneel!

19 september 2014

Als er een specerij is waar ik van hou, is het kaneel. O, zo lekker, samen met fruit, of bij iets hartigs, of in het avondeten. Al moet ik dat laatste nog wat vaker doen, maar zoete aardappel uit de oven met kaneel is wel errug lekker. Omdat ik zo van kaneel hou en mijn dag dinsdag bestond uit een ontbijt, tussendoortje (oke, tussendoortjes) en koffie met kaneel, mag ik daar best een blogpostje aan wijden. Dus lees hier, drie recepten met kaneel!

B A N A A N K A N E E L I J S
• zoet • tussendoor • plantaardig •

Ik probeerde dit maandag voor het eerst, omdat ik er via Instagram (duh) achter was gekomen. O, wat een goed idee. Banaan + kaneel = ♥.

• Twee super rijpe bananen (ze hebben dan stippeltjes) in plakjes, ingevroren voor minstens een nacht
• Flinke snuf kaneel

B E R E I D I N G

Maak het bananenijs zoals ik hier beschreven heb. Gooi de snuf kaneel erbij als je ijs bijna goed is. Je moet zelf aankijken hoe veel kaneel je gebruikt: ik heb niet het idee dat er te veel kaneel in een gerecht kan zitten, maar m'n vriendje doe ik daar eeeecht geen plezier mee. Het is dus maar net wat je lekker vindt. En eet je ijs gelijk op, terwijl je echt iets heel chills doet. Dexter kijken (dat doe ik als ik kaneelijs eet. Of welk ijs dan ook). (Het andere ijs is by the way banaan met blauwe bes. Je bananenijs op dezelfde manier maken en er een handje (bevroren) blauwe bes doorheen gooien = ook super lekker)

H A R T I G E K A N E E L R O L L E T J E S
• hartig • tussendoor • plantaardig •

Bij de Ikea verkopen ze heerlijke kaneelrollen uit de vriezer. Deze gooi je in de oven en dan krijg je de meest lekkere, zoete, warme kaneelrollen, heerlijk. Laatst zag ik dat ze ook groene kleine zakjes kaneelrolletjes hebben, niet uit de vriezer. Maar deze vond ik niet zo heel lekker. Ook ben ik er geen fan van suiker, en dit zit er uiteraard in. Ik was toen op zoek naar een recept voor kaneelrolletjes, zonder suiker. En ik wilde een recept voor speltmeel, omdat ik dit had gekocht en wilde uitproberen. Toen, wederom, via Instagram, en toen via kathrinsfoodielife, stuitte ik op een veganistisch recept voor kaneelrolletjes, zonder suiker, met speltmeel! Wauw. Je begrijpt, deze moest ik maken.

Het deeg:
• 350 meel of bloem naar keuze - ik gebruikte speltmeel
• 150 ml (ongezoete) sojamelk
• 80 appelmoes (zonder suiker)
• 5 gram gist. Volgens het recept moet er een blokje gist worden gebruikt. Ik wist niet wat dit was en ben gaan zoeken naar gist op internet. Daar kwam ik erachter dat er verschillende gisten zijn en dat de hoeveelheden ook anders zijn. Omdat ik van Dr. Oetker Gist Levure Instant had gekocht, volgde ik de gebruiksaanwijzing op de verpakking (1 zakje voor 500 gram bloem). Heb jij verstand van gist en weet jij of ik het goed heb gedaan?
(Wat ik niet heb gedaan, maar me voor de volgende keer wel lekker lijkt:
• Snuf kaneel door het deeg en/of
• Snuf koekkruiden door het deeg en/of
• Rozijnen door het deeg)

Vulling:
• 50 gram appelmoes (zonder suiker)
• 25 ml (ongezoete) sojamelk
• Flinke snuf kaneel
• Handje rozijnen / zo veel je lekker vindt
(Wat ik niet heb gedaan, maar me voor de volgende keer wel lekker lijkt:
• Een paar walnoten in stukjes
• Ander gedroogd fruit)

Overig:
• (Ongezoete) sojamelk
• Appelmoes gemengd met wat kaneel

B E R E I D I N G

Eerst verwarm je de sojamelk en appelmoes in een pannetje. Doe er daarna ook de gist bij. Vervolgens schenk je dit bij je 350 meel of bloem naar keuze. Nu moet het gekneed worden, maar wees niet zo stom als ik: gebruik eerst een lepel en niet gelijk je handen, aangezien je net ontzettend warm spul bij je bloem of meel hebt gegooid. Maak er een mooie bol van en laat het 30 minuten rijzen op een warme plaats. Ik zette het eerst in de zon en daarna op de verwarming. Dat laatste heb ik van m'n moeder, als ze oliebollen ging bakken. Wat ze trouwens nog steeds elk jaar doet. Uhm, ik denk dat dit mijn eerste jaar zonder m'n moeders oliebollen wordt. Of ik moet haar even een plantaardig recept toestoppen, hehe. Of zijn oliebollen plantaardig? ...
Anyway, je deeg is aan het rijzen. Wij mochten vroeger dan niet te hard lopen in de huiskamer, en omdat ik wist waarom, vond ik dat helemaal niet erg.
Ondertussen maak je je sausje, wat snel gebeurd is. Je mengt de appelmoes, sojamelk en kaneel. Je zet dit in de koelkast tot je deeg klaar is.

Nu moet je even wachten. Je kijkt een beetje Dexter of Breaking Bad, of leest een kookboek, of De Boekendief. En je verwarmt vast de oven voor op 150 graden.

Nu je halfuur voorbij is, neem je het deeg en kneed je het nog een beetje. Nu maak je er een vierkant van, van ongeveer een halve centimeter dik (dunner kan ook, dan krijg je een wat minder dikke rand). Leg het ergens op waar het ten eerste niet plakt, en je ten tweede op kan snijden. Ik deed het op een ovenplaat met bakpapier, en merkte later dat ik uiteraard ook mijn bakpapier sneed. Maar dat gaf niet zo.
Verdeel de vulling over het deeg. Verdeel hier daarna een handje rozijnen overheen. Of nog net iets meer.
Nu kun je verschillende diktes gaan snijden. Ik gebruikte een pizzaroller en maakte eerst repen van twee cm, die ik wel erg groot vond toen ik ze oprolde. Vervolgens werden mijn reepjes dunner en dunner, een cm was wel mooi. Ook maakte ik reepjes die ik nog eens doormidden deed, zoals op de foto. Hiermee maakte ik hele kleine rolletjes. Experimenteer hier maar een beetje mee; ik vind het in ieder geval heel leuk staan om verschillende formaten kaneelrolletjes te hebben!

Doe met een kwastje nog wat melk over de rolletjes en zet ze in de oven, voor zo'n 25 minuten. Laat niet te veel rozijnen uitsteken; deze kunnen verbranden. Ik kijk altijd tijdens het bakken hoe het gaat, en heb deze kaneelrolletjes nog wat meer bekwast met melk na ongeveer een kwartiertje.

En klaar zijn je kaneelrolletjes! Ik vind ze heel erg lekker, maar wel minder zoet dan ik had verwacht. Maar nadat ik eraan was gewend dat het hartige kaneelrolletjes zijn geworden, eet ik ze een beetje te snel achter elkaar op. Ik vind het erg lekker om ze te eten met een lepel appelmoes gemengd met kaneel. Zo fijn.

Wat ik wel vind, is dat ze een beetje hard zijn. Ik vind het niet erg en ik hou van kauwen, maar ik snap het als andere mensen ze wat zachter willen. Heb jij tips? Bloem, in plaats van meel? Op een andere manier laten rijzen? Ik hoor het graag, want ik wil ze graag nog eens maken!

K A N E E L L A T T E
• drankje • tussendoor • plantaardig •

Koffie. Hmm. Soms zwart, daar kan ik ook erg blij mee zijn. En dan drink ik 'm lekker langzaam op en dan is het vaak een goed bakkie. Maar, vaak 's avonds, als ik toch een décafé drink omdat ik anders niet kan slapen (althans, dat heb ik een aantal keer gehad na het drinken van gewone koffie, al drink ik al jaaaaaaren koffie voor het slapen gaan, bedenk ik me nu. hmm.. maar ik durf het risico niet meer te nemen, haha). En dan wil ik een koffie met een dikke schuimlaag, 's avonds doe ik het daar eigenlijk voor. En met kaneel, super goed idee.

Wat je hiervoor nodig hebt, is wel een melkschuimer. Een die voor jou prettig is. Ik gebruik een megachille van de Hema, deze. Uit mijn ervaring werkt dit het beste met gewone melk, en sojamelk, ongeacht ongezoet of niet. Ongezoete amandelmelk werkt niet goed in deze klopper bij mij. En je hebt koffie nodig, uiteraard. Je moet helemaal zelf weten welke koffie je gebruikt. Momenteel gebruik ik het Nespresso-apparaat van een huisgenoot, omdat dit super chill is en ook wel leuk om te doen, zo'n cupje in het apparaat stoppen. En ik denk altijd aan George Clooney, wat ook niet verkeerd is. En Matt Damon, ooo hmmm.. eehh, koffie dus. Hmmm. En nee, ik gebruik geen dure Nespressocups, maar iets goedkopere (maar alsnog prijzige, ahum) cups van de AH excellent. Nespresso zou ik nooit met melk drinken, dat is echt te lekker. Maar hé, ieder z'n ding.

• Kopje koffie naar keuze
• Plantaardige melk naar keuze (ik gebruik ongezoete sojamelk)
• Eventueel een zoetmiddel, ik gebruik meestal twee drupjes stevia
• En ook hiervoor, een snuf kaneel

B E R E I D I N G

Eerst ga je je melk laten schuimen. Doe dit volgens de gebruiksaanwijzing van het apparaat wat je gebruikt. Gebruik je de melkklopper die ik ook heb, vul dan je beker tot het randje en giet de melk in een pannetje. Eens deed ik hier de kaneel er al bij en dat werd ook lekker, de kaneel bleef alleen zitten in het zeefje van de klopper. Minder handig dus. Doe wel al je drupjes stevia erin als je dit gebruikt. En dan ga je je melk kloppen, tot je een melk een paar cm onder de rand van de beker zit.
Zet je koffie en giet daar de melkschuim op. Nu is het nog niet zo stevig, maar dat wordt het wel. Strooi er wat kaneel overheen. En dit vind ik echt heerlijk, ik eindig ik vaak mijn dag mee (met een kaneelrolletje, of drie. Of ooooo, stukken granola, zo fijn bij koffie!) en dan ben ik gelukkig. De schuim die ik maak is echt perfect. Hij wordt zo stevig, dat ik mijn lepeltje erop kan leggen. Zo fijn. Geen koffietentje maakt betere melkschuim dan ik. Al is het maar net wat je lekker vindt. :)

Ik hoop dat dit jullie inspireert tot het gebruiken van KANEEL . Trouwens, kaneeltip: een super lekkere kruidenmix is baharat, daar zit ook kaneel in. Ik zal er binnenkort eens tofu in bakken, maar bijvoorbeeld voor zoete aardappel is het erg lekker. Het is van Jonnie Boer en je kan het kopen bij bijvoorbeeld de AH.

Heb jij nog kaneelrecepten die een kaneelliefhebber als ik moet weten? Waar gebruik jij het voor? Zijn er groenten die je ermee verlekkerd? Fruit? (appel!) Ik hoor het graag!

Liefs! En gefeliciteerd met je verjaardag, lieve lieve Laura ♥!

5 gedachten:

  1. Wow, kaneel, zo lekker!! En dan nog wel 3 recepten in 1 post! Tijdens veganmofo zou dat nou typisch iets zijn wat ik over drie dagen had uitgesmeerd hahaha.
    Ik heb direct zin om de keuken in te duiken voor kaneelrolletjes, maar helaas geen tijd vandaag.
    Ik strooi overigens standaard kaneel over mijn overnight oats, en altijd door de couscous ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm, kaneel! Ook één van mijn favoriete specerijen. In appeltaart, appelmoes, ... Van koffie ben ik niet zo'n fan, maar kaneel in ijs kan niet slecht zijn! En kaneelrolletjes, mmm!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kaneelrolletjes zijn zo lekker! Een fijn recept, ik ga het snel eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm! Ik heb de receptjes niet helemaal doorgelezen omdat ik momenteel niet veel tijd heb om in de keuken bezig te zijn maar heb wel wat zitten gapen naar je mooie foto's. Zoals altijd.

    BeantwoordenVerwijderen