een wijze les over tofu

4 september 2014

Voor ik helemaal stopte met het eten van dierlijke producten, at ik eigenlijk nooit tofu. Ik wist niet hoe ik het lekker kon maken en er zijn in de supermarkt zat vleesvervangers. Tot ik een paar weken terug een recept vond voor tofu teriyaki en in het boek Salad Samurai (oh wat een prachtig boek) van Terry Hope Romero zag staan dat tofu geperst moet worden. Er zit namelijk heel veel vocht in tofu en als je dit vocht eruit perst, kan de tofu krokanter gebakken worden en neemt het veel meer smaak op!

Daarnaast zitten er in de vleesvervangers in de supermarkt wel andere dierlijke producten, voornamelijk ei. En met tofu kun je super makkelijk alle kanten op!

T O F U P E R S E N

Je hebt een blok tofu. Deze snijdt je in gelijke stukken. Als je een heel blok tofu hebt, raad ik je aan het in acht stukken te snijden. Dan neem je een plank en leg je daar een schone theedoek op. Daar leg je de blokje tofu op en je vouwt de theedoek dicht, dus over de bovenkant van de tofu. Hierop leg je je zwaarste boek dat je kan vinden (kunstgeschiedenisboeken!). Of een grote pan met water. Of iets anders zwaars. Dit leg je op de handdoek, maar bedenk dat er vocht uit de tofu gaat komen en je zware spullen tegen vocht moeten kunnen! En denk er ook aan dat je je tofu wil persen, maar niet kapot wil maken. Dus maak het niet te zwaar. Laat dit zo staan voor minstens twintig minuten, tot een uur.

En dan heb je je tofu geperst! Je kan het nu gaan marineren of kruiden, met bijvoorbeeld teriyakisaus (ah, zo zo zo lekker). En daar komt later nog een super simpel receptje van op mijn blog!

Liefs!

1 gedachten:

  1. Salad Samurai! Zo'n leuk boek. Ik heb het al wel tien keer van voor tot achter doorgebladerd, maar ik heb er nog steeds niks uit gemaakt...

    Overigens zijn er als je goed zoekt best veel vegan vleesvervangers te koop hoor, zeker bij Jumbo en AH. Ik heb hier een lijstje staan: http://vegetus.nl/vegan-in-de-supermarkt/

    BeantwoordenVerwijderen