Chips

11 september 2014

Hoi!

In dit blogberichtje ga ik eigenlijk jullie hulp vragen. Ik wil namelijk zelf chips maken die de oven in gaan! MAAR hoe doe ik dit? Ik vind het namelijk echt heel lastig..

Eens, op een vrijdagavond, toen mijn vriend wat vrienden over had en ik aan het bloggen was, wilde ik snacken. Maar wel een beetje verantwoord. Dus, ik was al wat recepten voor chips tegen gekomen, ging ik chips maken.

Ik heb nu drie keer geprobeerd chips te maken. De eerste keer gebruikte ik appel en zoete aardappel. Ik sneed het met de hand, omdat ik geen andere manier wist. Hierdoor kreeg ik ongelijke plakken en dit is onhandig voor het maken van chips. Met een beetje olijfolie eroverheen deed ik ze in de oven voor tien minuutjes. En ze waren best oké! Natuurlijk wel een gekke combi, appel- en aardappelchips, maar apart wel lekker. Alleen zaten er bij de aardappelchips nog wat dikkere ongebakken stukken, en daar was ik natuurlijk geen fan van.. Al zien ze er best prima uit op de foto hierboven, toch?

Poging twee. Dit had ik ook op FB gezet, in de overtuiging dat het nu vast goed moest gaan. Mijn vriendje had me uitgelegd hoe de keukenmachine werkt voor het snijden van dunne plakken en ik sneed wortel, zoete aardappel en appel. Ik wilde het zonder olie proberen en kruidde de een deel zoete aardappel met baharat (SUPER lekker, van Jonnie Boer, bij de AH), een ander deel met kaneel en een ander deel met zout. Ook de wortel kruidde ik met zout en de appel bleef honderd procent appel.
Maar nee.. Ik had ze een kwartier in de oven gedaan. Ze zagen er prachtig uit hoor, vond ik. Maar weer die stukken rauw en knapperig op een chippie. Ook merkte ik dat de kruiden niet goed bleven plakken zonder olie en het smaakte saai. Alleen weer de appelchips waren lekker. Dus die at ik op.

Bij poging drie, gelijk erna, deed ik er wel olijfolie overheen. Heel dunnetjes. Daarna kruidde ik ze. Maar ook deze batch mislukte :( want ze branden aan! Uiteraard had ik eerder moeten kijken en het had best kunnen lukken, maar nu was ik het ook gewoon een beetje zat. Dus doei chips, de prullenbak in.

Alleen de appelchips worden dus wel lekker! En je kan er ook mooie vormpjes van snijden, met een ster in het midden. Maar hoe doe ik dat met zoete aardappel en andere groenten? Of moet ik het maar gewoon kopen? Ik begreep dat zelf boerenkoolchips maken ook niet erg lastig hoeft te zijn. Maar dat kan ik nooit vinden in de supermarkt, haha.

Wie heeft de gouden tip, of moet ik het opgeven en gewoon echte chips eten? Of het bij de appeltjes houden? Of vergeet ik een cruciale stap of een wonderlijk ingrediënt? Vertel het me! :)

Fijne donderdag!

1 gedachten:

  1. Ik heb het ooit met aardappelen geprobeerd maar het was één groot drama. Het werden geen krokante chipjes maar gewoon schijfjes aardappel. Dus nee, ik heb helaas geen tips voor je ;)

    BeantwoordenVerwijderen