homemade granola

1 augustus 2014

In het begin wist ik niet what all the fuss was about. Granola, zelfgemaakt. Ik zag het op blogs, Instagram, Facebook. Het zag het lekker uit, maar is het echt zo bijzonder als wordt beschreven? Ik betwijfelde het - het zou toch zeker gewoon lijken op muesli, maar dan krokanter?

Hoe fout kon ik zijn.

Zelfgemaakte granola is echt suuuuuper lekker. Het is krokant, zoet en je kan er eindeloos mee variëren. Het krijgt zo'n smaak die je alleen kan krijgen doordat het in de oven is geweest. En om die reden is het ook niet erg als je de pot granola tot de laatste korrel/vlok/bes/noot/pit hebt opgesnoept - dan maak je toch gewoon weer een nieuwe batch, met andere smaken?

Tot nu toe heb ik twee soorten granola gemaakt, geïnspireerd op het recept uit de recentste Women's Health (love that magazine!). En ik raad het jou ook aan om eens granola te maken. En te proberen deze te laten afkoelen, zonder je te laten verleiden door de geur van warme granola.. Want geduld (= de granola laten afkoelen) is volgens Maura van Yellow Lemon Tree toch wel een van de grootste geheimen achter een goeie crunchy granola. Zij heeft er met haar grote liefde voor granola voor gezorgd dat ik het ook uitprobeerde, en er als een blok voor viel. - check haar blog voor een aantal heerlijke granolarecepten, en check dan ook gelijk haar andere recepten en fijne foto's ;)

Crunchy granola dus. Vind ik ook het lekkerst. En toen ik bij de tweede batch de granola inderdaad een paar uur liet afkoelen, kon ik zelf de grootte van de brokken bepalen. En daar werd ik blij van!

GRANOLA

• zoet • ontbijt • tussendoor • vegetarisch •

De eerste keer maakte ik granola met 100 gram havervlokken, pompoenpitten, stukjes vijg {I love vijg}, omegamix in plaats van de lijnzaad (van De Tuinen, zitten verschillende zaadjes in), 40 gram amandelen en hazelnoten, honing en kokosolie. En ik vond het heerlijk. Vooral de noten worden zo super lekker doordat ze de oven in zijn geweest!

De tweede keer maakte ik het met speltvlokken en quinoa. Gewoon rauwe quinoa, en 50 gram van elk. Door de quinoa krijgt de granola wat extra bite, hmm. Ik deed er pompoenpitten, gojibessen en lijnzaad in, en natuurlijk de honing en kokosolie.

Ik weet dat ik net schreef hoe heerlijk noten er doorheen zijn en ik raad het ook echt aan, maar ik heb ook zulke fijne gemengdenotenpasta :) en die kan ik er dan later ook nog overheen gooien als ik wil! Hmmm...

BEREIDING

Verwarm de oven voor op 170 °C.
Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Weeg de droge ingrediënten af en mix ze door elkaar (behalve het gedroogde fruit, dat doe je er later bij).
Verwarm in een pannetje de kokosolie en honing, dit gaat de granola binden.
Mix dit door de ingrediënten heen en spreidt het geheel uit over de bakplaat.
Doe het voor tien minuutjes in de oven en roer het dan even om, spreidt het dan weer uit over de bakplaat.
Daarna doe je het weer tien minuutjes in de oven, maar let er goed op dat het niet aanbrandt: het kan snel gaan.
Tijdens de laatste minuten doe je het gedroogde fruit erdoorheen, dit laat je nog een minuut of drie zo in de oven staan.
Wat ik vervolgens doe is de bakplaat uit de oven halen en de granola licht aandrukken, zodat het een plak met granola wordt.
En dan het moeilijkste stuk: uren laten afkoelen! Want dit zorgt er dus voor dat de granola een grote plak wordt en dat je stukken granola krijgt.

Je kunt dus eindeloos variëren: je kan er allerlei soorten gedroogd fruit doorheen gooien: gojibessen, dadels, vijgen, cranberries, rozijnen.. En allerlei soorten noten, zoals amandelen, walnoten, hazelnoten, pecannoten, paranoten.. Je kan verschillende basissen uitproberen en het natuurlijk elke keer weer met iets anders eten, zo fijn. Ook kun je er nog kaneel of kokosrasp doorheen doen, en vast nog heel veel andere smaakmakers!

Ik at dit goedje door de sojayoghurt, met banaan, als ontbijt. En ik at het over stukjes appel, als tussendoortje. Nu eet ik het als snack bij de koffie 's avonds, omdat ik op het moment 'raw till 4' uitprobeer, rauw en veganistisch eten tot vier uur 's middags. En een stuk granola bij de koffie is echt super lekker, de smaken combineren super goed! Misschien ook omdat mijn vorige batch lichtjes was aangebrand, ha ha.. Maar het is in ieder geval super lekker als tussendoortje! Op het moment staat er een nieuwe lading af te koelen op het fornuis, en ook hier ga ik grote brokken van breken. Omnomnom :)..

Ik hoop dat jij deze heerlijkheid ook eens gaat maken, als je dat nog niet gedaan hebt!
Ben jij ook gek op granola? Heb jij een heerlijk granolarecept op jouw blog staan, of ben je die ergens tegen gekomen? Of heb je zelf nog tips voor de perfect granola? Tell me!

Liefs!

6 gedachten:

  1. Je hebt me overtuigd!! Ik ga het echt eens maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg gewoon honger van uw blog :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak ook elke maand een nieuwe batch om in een grote pot te steken. Vol noten, honing en kaneel. YUUUUMMM!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooooh mmmm! Ik heb vandaag net een potje granola van mijn nicht gekregen. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar ga het zeker eens proberen nadat ik van dit heerlijke goedje heb mogen proeven. Ik hou je receptje zeker bij de hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaa zo lekker! Met ongekookte quinoa moet ik ook nog eens proberen! Laatst had ik er Kasha (geroosterde boekweit) doorheen, dat is ook super lekker en crunchy :)

    BeantwoordenVerwijderen