Vijgbanaanijs & zeven soorten infused water

18 juli 2014

bananenvijgcacaonibsicecream & citroen+bosbessen infused water

Hmmmmmm....
Een warme zomerdag, met een boek en een kleedje naar het park. En natuurlijk iets te eten en drinken; zonder ga ik echt niet van huis. En voor zo'n hete zomerdag als vandaag is nanaicecream (veganistisch ijs) perfect, samen met infused water. Ik hou van super simpel en super lekker en super gezond en dat zijn deze receptjes.

Hier heb ik al eens een receptje gegeven voor nanaicecream. Maar deze op de foto hierboven is echt heel heel heel lekker. Het is namelijk bananenijs met vijg en cacao nibs... ooooooooo!

V I J G B A N A A N I J S
• voor twee personen • zoet • tussendoor • veganistisch •

• Twee bananen
• Vier vijgen
• Eetlepel cacaonibs

B E R E I D I N G

Vries de avond van te voren anderhalve banaan in, in stukken.
Vries ook de avond van te voren drie in stukjes gesneden vijgen in.
Na een nachtje slapen en dromen over bananenvijgcacabaonibsijs, gooi je de bevroren banaan met de overige helft onbevroren banaan in de blender.
{ Wellicht moet je even wachten tot je banaan niet meer superbevroren is, dan blendt 't wat makkelijker }
Doe dit in beetjes en voeg ook in beetjes de vijg toe, tot je een mooi geheel krijgt.
Doe dit in een bakje dat in de vriezer kan.
Snijd de overige vijg in stukjes en roer samen met de eetlepel cacao nibs door het mengsel, zodat je nog wat grotere stukjes vijg hebt, met de knapperige chocoladestukjes. Vind ik altijd heel erg lekker.
Laat het nog twee uur in de vriezer staan. Ja, sorry, je moet nog even wachten!

Eet saampjes uit de bak op een kleedje in het park, of schep een beetje in een kommetje en eet dit in de zon op.

appel+komkommer+kiwi infused water

En dan de verschillende soorten infused water. De laatste paar weken probeer ik om de dag of twee dagen een andere soort uit en dit zijn tot nu toe mijn favorieten.

B E R E I D I N G

De bereiding is elke keer hetzelfde. Zorg dat je een grote (glazen) fles hebt (ik gebruik een fles voor één liter) en snijd het fruit zo klein of groot dat het erin past. Ik vind het prachtig om schijven citroen en sinaasappel te zien zitten, en komkommer kun je in plakken of van die dunne lange geraspte plakken doen. Helaas heeft mijn fles een kleine mond en moet ik altijd mijn fruit heel klein snijden :(.
Je bereidt het altijd de avond van te voren voor, zodat het een nacht in de koelkast kan staan en lekker de smaken van het fruit in het water kunnen trekken. En dan is het lekker koel als je het gaat drinken. Voor rood fruit gebruik ik meestal bevroren fruit, wat je bij bijvoorbeeld de AH gewoon kan vinden in het vriesvak.

I N F U S E D W A T E R
• tussendoor • veganistisch •

• Soort één: citroen.
• Soort twee: komkommer.
• Soort drie: aardbei.
• Soort vier: citroen + komkommer.
• Soort vijf: citroen + blauwe bessen. My fav :).
• Soort zes: komkommer + appel + kiwi.
• Soort zeven: citroen + bosbessen.

kokosmeelkoekjes, pruimen uit schoonouders' eigen tuin, zelfgemaakte citroenpruimenjam en bosbessen+citroen infused water

Ik neem altijd van alles een flinke hand, en eigenlijk nog iets meer. Behalve van citroen, daar ben ik heel voorzichtig mee. Het heeft een super sterke smaak; maar ik knijp 'm altijd ook eerst uit in de fles. Meestal doe ik daar maar een schijfje van! Veel fruit en groente combineert goed met citroen, vind ik.
Van de komkommer gebruik ik altijd een derde.
Soort zes, met komkommer, appel en kiwi, is echt heel lekker. Tegen verwachting in. Te veel fruit bij elkaar gooien vond ik spannend, ik wil geen smaken verloren laten gaan. Maar dit drankje is zoet en fris, echt heerlijk. Ik gebruikte een halve appel, een hele kiwi en een kwart komkommer.

Zoals je ziet zijn er heel veel mogelijkheden met infused water. Ik probeer binnenkort een soort met sinaasappel uit, ik ben erg benieuwd. Iets met limoen wil ik ook graag proberen! En ik ben benieuwd of jij nog smaakjes hebt die ik moet proeven!

Fijne, warme dag vandaag en liefs uit het vliegtuig naar Londen!

1 gedachten:

  1. Ha Sanne, ik was net aan het reageren op een oude reactie van jou op mijn blog en toen zag ik dat je zelf ook een blog hebt, wauw! Leuk joh. Toevallig ga ik zometeen nanaicecream maken, echt heerlijk he... Goed idee om er vijgen door te doen, ik doe meestal dadels.

    Nou ik ga je blog eens bekijken maar zo op het eerste gezicht ziet het er te gek uit! Groetjes, Maura

    BeantwoordenVerwijderen