finding Alice

29 juli 2014

Ik ben op zo'n mooie fotoserie gestuit. Ik vind het fijn als mijn studie en fotografie op de een of andere manier samenkomen, net zoals hier, waar een vader de wereld van zijn autistische zoontje vast probeert te leggen. In de fotoserie in deze post, Finding Alice, legt een moeder haar dochtertje vast. Het dochtertje Alice heeft het syndroom van Down. Ik vind het een prachtige fotoserie en ik krijg er kippenvel van - het heeft zo'n zachte en warme sfeer, al voel ik ook soms iets bij deze foto's dat neigt naar eenzaamheid.

De fotografe en moeder van Alice, Sian Davey, vertelt dat zij was beladen met angst om elk aspect van de relatie met Alice, sinds haar geboorte. Ze was diep geschokt toen Alice was geboren als een 'onvolmaakte' baby, zo beschrijft ze. Ze voelde niet als elke andere baby, al werd haar aangeraden haar wel zo te behandelen. Haar angsten drongen door in haar dromen, waarin zij Alice gewikkeld in een deken zag en dat zij Alice was vergeten. Zij pakte de ingewikkelde baby op om haar te voeden, om te ontdekken dat ze in een witte vloeistof was bedekt - een vloeistof van verwaarlozing. En toch was ze niet in staat om haar te voeden, niet in staat om te reageren op haar basisbehoeften, zo vertelt Sian.

Sian Davey vertelt dat ze zag dat Alice haar afwijzing voelde en dat deed haar nog meer pijn. Ze zag dat de verantwoordelijkheid lag bij haar; ze moest diep graven in haar eigen vooroordelen en een licht schijnen hierop. Het gevolg was dat zodra haar angsten weg waren, ze in love was met haar dochter. En iedereen om haar heen.

Ik vind het knap en eerlijk hoe Sian Davey dit beschrijft, en de foto's vind ik hier erg goed bij passen. Wat een schatje is het meisje in deze foto's, soms zo alleen op pad, lijkt het. Maar alsof ze alles om zich heen in de gaten heeft en in stilte een heleboel meemaakt en denkt.

Wat vind jij ervan? Zijn er fotoseries die jou raken?

Liefs!

1 gedachten:

  1. Waw, deze vind ik heel mooi, Sanne. Bedankt om hem te delen! En wat knap dat Sian Davey zo recht voor de raap durft zijn, zo eerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen