bananenkokoscake

9 juli 2014

Vandaag was mijn laatste stagedag! Vanaf februari heb ik 400 uur stagegelopen met kinderen met een zeer ernstige verstandelijke beperking en gedragsproblemen, en ik vond het fantastisch. Vandaag was mijn afscheid en daarom bakte ik een cake. Een cake die ook een van de cliënten kon eten, namelijk zuivelvrij, glutenvrij, suikervrij (alleen fruitsuikers en honing) en met heel veel banaan. Vindt ie lekker. Maar hij lustte het niet en daar moest ik eigenlijk wel om lachen, omdat ik het stiekem al verwacht had

Ik ging ook deze cake bakken omdat ik 'm vorige week al had uitgeprobeerd en 'm super lekker vond! Ik wilde wel wat meer kokossmaak en 'm wat zoeter hebben, en ik vond de cake er toen ook een beetje saai uitzien. Ik wil graag zien wat ik eet en ik wil dat het er leuk uit ziet wat ik eet; dus de garnering bovenop de cake vond ik wel heel belangrijk.

Dus dit zette ik neer op stage: een cake, een kaart en een pot pindakaas. Want met pindakaas is deze cake super lekker.

B A N A N E N K O K O S C A K E
• zoet • tussendoor • veganistisch •

Droge ingrediënten:
• Een theelepel bakpoeder
• Een grote cup boekweitmeel (kan ook met quinoameel, amandelmeel, kokosmeel of bruine rijstmeel)
• Drie grote eetlepels geraspte kokos (+ extra voor garnering)
• Drie grote eetlepels sesamzaadjes (+extra voor garnering)
• Beetje zout
• Eventueel nog een theelepel baksoda; heb ik niet gebruikt

Natte ingrediënten:
• Vier superrijpe bananen (die geven de meeste smaak)
• Vier eieren. Ik gebruik chiazaadjes: 3 eetlepels chiazaad + 9 eetlepels water, goed mengen en 15 minuten laten staan tot het gelachtig wordt
• Drie tot vier eetlepels honing of andere siroop
• ½ cup amandelmelk
• Twee eetlepels kokosolie, en ook nog om de ronde bakvorm mee in te vetten



B E R E I D I N G

Verwarm ten eerste de oven voor op 180 graden.
Snijdt een paar dunne plakjes banaan af; deze zijn voor de garnering. Prak de rest.
Meng alle droge ingrediënten in een kom, en meng vervolgens alle natte ingrediënten in een andere kom.
Gooi vervolgens de droge ingrediënten bij de natte en zorg dat het een goed geheel wordt.
Doe je mengel in de ingevette bakvorm.
Garneer met plakjes banaan, sesamzaadjes, geraspte kokos en drupjes honing.
Zet 'm vervolgens in de voorverwarmde oven en laat 'm in 35 minuten gaar worden, eventueel nog vijf minuutjes langer.

De eerste keer dat ik 'm maakte was de cake al voor de helft op toen hij pas afgekoeld was. En ik merkte dat ie afgekoeld nog veel lekkerder is. Een beetje geduld dus, of bak 'm net als ik voor een gelegenheid - dan moet je er wel afblijven (maar dan heb je wel minder voor jezelf.. dilemma).

Ik moet zeggen, het is een behoorlijk stevige cake en ook niet zo zoet als je van een cake zou verwachten. Althans, ik vind 'm zoet genoeg. Maar hij is niet cake-zoet. Het is meer een soort hartige cake of een soort zoet brood.. Hmm.. Maar erg lekker. En dan nog een lik pindakaas erop, perfect!

3 gedachten:

  1. Als er honing in zit is 'ie niet vegan! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Maar er staat ook bij dat je een andere siroop kunt gebruiken :)

      Verwijderen
  2. Oooo wat heerlijk ik ga hem een deze dagen maken! En ik herken het lieve kaartje van de Dille en Kamille :)

    BeantwoordenVerwijderen