170

12 december 2013


Sinds september volg ik een cursus Analoge Fotografie van 15 weken lang. En het is zo gaaf!

Zoals ik in mijn vorige post al zei is dat ik eindelijk inzie waarom analoge zwart-wit fotografie zo prachtig is. Nu ik weet waar ik op moet letten bij mijn foto's en ik zo veel werk steek in één afdruk, begin ik het te begrijpen. Ik begin mijn foto's te begrijpen en werk van anderen. Ik kan beter kijken naar de techniek en daarop een foto goed of minder goed vinden. En kritischer worden op mijn eigen foto's. Ook weet ik beter waar ik op moet letten tijdens het fotograferen. En het is allemaal zo leuk!

Ik leer echt veel. Eindelijk heb ik zelf negatieven ontwikkeld en foto's afgedrukt (en dit mocht ik dan ook afstrepen van mijn lijstje, links op mijn blog!). Tijdens het afdrukken speel ik met het diafragma, filters en doordrukken (verschillende delen in de foto lichter of donkerder maken door langer te belichten).

Ik wilde jullie laten zien wat ik nu heb gedaan bij deze cursus. Het is nog niet erg veel, het vergt gewoon tijd. Wel heb ik afgelopen maandag weer een rolletje ontwikkeld wat ik best spannend vond. Maar nu heb ik het wel door.

Wat ik hieronder laat zien, is een aantal ingescande foto's van mijn laatste zelf ontwikkelde rolletje. Door dat het is ingescand is de kwaliteit is echt een stuk minder, afgedrukte foto's zijn gewoon prachtig! De tinten zijn zachter, het is niet echt te vergelijken. Bij het afdrukken kan ik eventueel nog filters gebruiken, of doordrukken. En ik denk dat er nog veel meer mogelijk is, maar dat weet ik allemaal niet! Dus hierbij krijg je wel een idee. Als ik wat meer heb afgedrukt, zal ik dat nog even laten zien :) (maar een foto van een foto maken is zo lastig!).

Ik ging twee keer met Laura naar het bos om daar foto's te maken.



Ik kan niet wachten om de doka in te gaan en proefstrookjes te maken van deze negatieven.
Doe jij wel eens wat analoog? Kleur, of zwart-wit? Kan je ontwikkelen en afdrukken? En hoe vind je dat?
Fijne donderdag! Ik ben vrij vandaag en ga naar mijn lieve vriendinnetje Renée in Utrecht! Hopelijk is het net zulk mooi weer als gisteren. Liefs!


Wil je mijn foto's in de gaten houden? Volg me dan op Instagram! Ook op Tumblr plaats ik graag mijn foto's, en op Pinterest staat veel inspiratie. Gebruik jij een van deze media? Let me know, ik volg je graag!

9 gedachten:

  1. Veel plezier met Renée vandaag! En wauw Sanne, wat een prachtige foto's! Kan me wel voorstellen dat ze in het echt nog mooier zijn. Oooh nu wil ik ook een cursus gaan doen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk! ik wil ook eens graag zelf in een doka kruipen en meer leren over analoge fotografie, maar ik heb er momenteel zelf de ruimte en de tijd niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wauw, wauw! Wat gaaf! Waar is de cursus? Zoiets zou ik ook wel heel graag willen doen namelijk..
    Ik ben benieuwd naar de andere foto's!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. waaw zo'n mooie foto's! zo'n cursus wil ik ook wel eens volgen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo'n cursus lijkt me heel erg leuk! en wat een prachtfoto's weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw geweldig, mooie foto's! Veel plezier nog met de cursus! :)

    BeantwoordenVerwijderen