159

26 augustus 2013

Voor september heb ik een photochallenge lijstje bedacht waar ik met een aantal van jullie aan mee ga doen. Ik heb er zin in :)! (en als je mee wil doen of mee gaat doen, laat het even weten. Dan zet ik je hier links « in het lijstje erbij). Nu stond er een aantal dingen in het lijstje dat ik wel wil uitleggen, omdat het misschien niet voor zich spreekt. Misschien heb je er wat aan, maar misschien wist je het al lang ;).

Kikvorsperspectief.
Hierbij fotografeer je vanuit een laag punt. Je kan bijvoorbeeld gaan zitten tijdens het fotograferen of de camera dicht bij de grond houden, en zonder door de lens te kijken een foto maken. Vaak wordt er een foto naar boven gemaakt.



Sluitertijd.
Ik fotografeer met mijn digitale spiegelreflexcamera zelden op automatisch/geen flits stand en eigenlijk altijd om M, manual. Voornamelijk omdat ik de foto's die ik op automatisch maak vaak te donker vind. Met de M stand kun je zelf je sluitertijd en diafragma bepalen. Deze moet je op elkaar afstemmen, zodat een foto zo wordt zoals jij 'm wil hebben.
De sluitertijd geeft de tijd aan dat je lens openstaat en hoe lang er licht naar binnen komt. Nu gaat dit onderwerp over sluitertijd. Wat de sluitertijd moet zijn maakt niet uit, maar probeer in je foto te laten zien dat je er mee hebt gespeeld en die sluitertijd bepalend was voor je beeld.
Je kan je sluitertijd op deze manieren bepalen, voor zover ik denk dat het hier relevant is:
1. Je fotografeert op de automatische stand/geen flits stand. Als het overdag is, zul je een niet heel boeiende sluitertijd krijgen. Maar is het 's nachts, dan kan je sluitertijd erg lang worden. Fotografeer je dan bewegend licht, dan krijg je een streep licht te zien in je foto. En dit kon je alleen krijgen met een lange sluitertijd.
2. Je fotografeert op de S stand. Met de S stand (S staat voor shutter) bepaal je zelf de sluitertijd en je camera zoekt daar een goed diafragma bij. De belichting is ook altijd goed met deze stand, daar hoef je je dus niet druk om te maken. Deze stand kan je erg goed gebruiken voor dit onderwerp.
3. Je fotografeert op de M stand, de manual stand. Hiermee bepaal je zelf je diafragma en sluitertijd.

Tips: snel bewegende onderwerpen fotograferen met een hele korte sluitertijd. Bewegend licht fotograferen met een lange sluitertijd. En als je zin hebt om een beetje te experimenteren, probeer dan verschillende sluitertijden uit op hetzelfde onderwerp. Een watervalletje ziet er totaal verschillend uit met verschillende sluitertijden.

Abstract.
Dit vind ik zelf een heel leuk onderwerp, en ook wel lastig.
In de fotografie is een beeld abstract als het op een bepaalde manier vervreemd is van de werkelijkheid. En/of van het oorspronkelijke. Probeer een ding zo vast te leggen dat de oorspronkelijke vorm niet meer te herkennen is, maar er wel een interessant beeld ontstaat. Doe bijvoorbeeld hier inspiratie op :).

High-key/low-key.
Die weten we misschien al wel, door de photochallenge uit juni. Daarom hier alleen een voorbeeldje.
Links: high-key foto uit de photochallenge van juni. Rechts: low-key foto uit de photochallenge van juni van Elisse. Onze huisdieren zijn goed te gebruiken voor deze foto's ;).

Lensflares.
Een lensflare is een lichtvlek op je foto, dat wordt meestal gemaakt door een lichtbron net buiten de foto of achter een onderwerp op de foto. Vaak wordt door zo'n lensflare de foto over het algemeen wat lichter en ook iets onscherp. Vaak gaat het per ongeluk, en met dit onderwerp wil ik dat het bewust gaat. De lensflares kunnen er namelijk ook voor zorgen dat een foto heel mooi wordt! Kijk hier voor wat voorbeelden van lensflares, hopelijk kun je je er dan wat bij voorstellen.


Hopelijk heb je hier wat aan. Heb je nog meer vragen, stel ze gerust! Misschien kan ik je helpen.
En nog een tip: Google! Bij Google afbeeldingen kom je op veel antwoorden van je vragen ;) en inspiratie.
Veel plezier met de challenge!

Liefs

12 gedachten:

  1. Ah goed & handig! Bij het begin van de challenge link ik naar deze post! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh tof, dit is echt super handig! want ik was inderdaad al wat aan het nadenken wat het weer allemaal wilde zeggen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, die lensflare, dat wordt spannend! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik fotografeer meestal in "T-stand", da's de stand van de sluitertijd. Maar misschien ook eens experimenteren met de M-stand. Ik denk dat ik er klaar voor ben. Haha!

      Verwijderen
  4. Hmm, ik ben alles behalve een échte fotograaf, meer zelfs, gewoonlijk reken ik op de mensen die mee zijn voor foto's, want ik ben zelf nooit op stap met toestel, maar heb mij voor mijn grote Bolivia-ervaring toch een toestelletje gekocht. Eén van mijn missies voor dit jaar is wat meer creativiteit, dus ik ga het er eens op wagen en zien waar ik kom... (maar ik beloof niet elke dag een foto, dat zal mij allicht niet lukken. Benieuwd wat ik ervan bak. Veel plezier ermee! (en gelukkig zie ik dat je wat uitleg bijgezet hebt, voor een dummie als ik ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben mijn lief achterna gereisd die australisch is :) dus tot nu is het plan om hier vast te blijven wonen..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben er via Elisse ook op gesukkeld, op die challenge. Maar door deze uitleg zijn een aantal zaken al een pak duidelijker! Ik doe graag mee, maar zal pas eind september mijn resultaten laten zien. Misschien tussendoor ook al, maar dat weet ik nog niet... Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, superhandig.. Bij sommige onderwerpen begon ik echt te twijfelen. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, ik doe ook mee, maar ik heb me aangemeld bij Elisse.
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen