150

12 juni 2013

Foto nummer 30 van deze maand heeft het onderwerp bokeh. Dit begrip was totaal nieuw voor mij en ik vind dat eigenlijk wel spannend, dan kan ik wat nieuws ontdekken! Maar wat houdt bokeh nou eigenlijk in?

Ik heb begrepen dat het ongeveer zo zit: bokeh is het Japanse woord voor 'onscherpte'. Het zegt iets over de kwaliteit van het onscherpe deel van de foto en wordt gezegd over de lens van je camera. Het is een techniek die veel wordt gebruikt bij portretfotografie (misschien een tip voor je foto?) en er wordt een groot open diafragma gebruikt om zo een onscherpe achtergrond te creëren.
Een lens kan een goede of slechte bokeh hebben.
Als een lens een goede bokeh heeft, krijgt de foto zachte, ronde, onscherpe hooglichten. Dat kan er zo uit zien:
(foto zelf gemaakt)

Als een lens een slechte bokeh heeft, krijg je dit effect met geometrische hooglichten:
(Stockphoto)

Een lens met een goede bokeh heeft een rond diafragma, en lens met een slechte bokeh heeft een vijf- of zeshoekig diafragma. Op de foto hierboven is duidelijk te zien dat het diafragma 5 hoeken heeft. Voor de foto die je gaat maken maakt het ook niet uit of je lens een goede of slechte bokeh heeft. Als je maar wat bokeh laat zien!

Succes en liefs, Sanne.

Ik heb de informatie uit de Visuele Gids Fotografie van David Präkel en van dit blog.

6 gedachten:

  1. Ben ik dom als ik nog geen flauw idee heb hoe ik dat moet doen? :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik een portretlens van NIkon 50mm f/1.8 en die kan echt prachtige bokeh maken, als het licht maar juist in de camera valt :) x

    BeantwoordenVerwijderen