137

21 maart 2013

Hi! Afgelopen maandag liet ik je de maandag en dinsdag van ons tripje naar Berlijn zien. Ik was van plan er één grote post van te maken, maar merkte dat er wel erg veel foto's zijn die ik wil laten zien! Vandaar, hier deel 2.


- WOENSDAG -



Jeroen, Lucas, Sanne.
Woensdag begon goed :).

Woensdag was een prachtige dag. Zoals je kan zien scheen de zon en was de lucht helder blauw.
Wederom zie je de RAW-tempel, dit keer van bovenaf. Met de tram zijn we naar het Alexanderplatz gegaan, waarvan ik niet zo goed wist wat ik er zocht. Onderweg naar Dom van Berlijn bleef ik maar fotograferen, en daarom moesten die andere twee zich af en toe samen vermaken.. gelukkig lag er genoeg sneeuw (:. We warmden even op in een tentje met heerlijke chocolademelk. Er was ook een vogeltje die het binnen fijner vond dan buiten.
Vervolgens gingen we naar de Dom van Berlijn! Die was prachtig.

Ondanks dat we wel een beetje een plan hadden van wat we wilden zien en doen, genoten we ook ontzettend van de weg er naar toe. Zo'n stad als Berlijn is natuurlijk heel anders dan bijvoorbeeld Rotterdam, al zijn het allebei grote steden. Berlijn is gewoon gaaf. Het is het overal waard om even rond te kijken. Niet omdat alles zo mooi is, maar wel omdat het zo echt is.
Ik ervoer de sfeer in de stad als ongedwongen. Het lijkt of iedereen doet waar hij zin in heeft, en dan niet op een negatieve manier. Er wordt natuurlijk veel graffiti gespoten en daar ontstaan prachtige kunstwerken uit. Een lust voor 't oog.

De ongedwongen sfeer kwamen we al helemaal tegen bij Kunsthaus Tacheles.
Voorheen was er in het gebouw op de linker foto continu een tentoonstelling bezig, van autonome kunstenaars. Het gebouw is erg vervallen en er zitten ook niet overal ramen in. Helaas mag het gebouw niet meer voor de tentoonstellingen gebruikt worden en zijn de kunstenaars naar buiten verhuisd. Toen wij er waren, was het onder nul. Sommige jongens/mannen sliepen daar ook. We raakten aan de praat met een Italiaanse man die ons wel wilde vertellen over zijn kunstproject.
De essentie was dat hij vond dat iedereen 'president' moest kunnen zijn van een stukje land. Hij zei, dat als je met je auto over een weg rijdt, je voor even de baas bent van dat stukje. Omdat jij eroverheen rijdt.
Het werk dat we van hem zagen, bestond uit een vierkant stuk grond op wieltjes. Hij liet ons boeken zien vol met op elke bladzijde een ander geschreven stuk en een ander nummer. Op elke bladzijde stond de eigenaar van 1 vierkante milimeter, van het stuk grond op wieltjes. En op 130313 werden wij ook eigenaar van een vierkante milimeter! 
Die meneer had zijn eigen regels bedacht en zijn eigen stempels gemaakt. Wij kregen een eigen nummer en een bladzijde, waar we alles mee mochten doen, in één van de zeven dikke boeken. Er werd bestempeld en ondertekend. Nummer 1427, dat zijn wij. Dat zou dus betekenen dat al 1427 mensen een stukje grond hebben gekocht.
Aan alleen het nummer heb je niks. Hier thuis heb ik de officiële papieren waarmee ik weer bij onze eigen bladzijde kan en naar ons stukje grond.
Hij had nog veel meer gedachtes en regels die ik allemaal niet meer weet. Maar het was zo gaaf om te zien dat dit zijn eigen project was, waar hij zo veel werk in had zitten. En wij mochten er aan mee doen!

Uiteindelijk mochten we nog iets planten op onze vierkante milimeter. Het werd een dopje van een fotorol kokertje. Omdat we voor de foto's naar Berlijn gingen :). Er werd geapplaudisseerd en er werden handen geschud.

Vervolgens gingen we naar het boekenwinkeltje waar ik hier al over vertelde: do you read me?! Volgens mijn reisgidsje zou ik daar niet zonder inspiratie weg gaan. Er zijn boeken en tijdschriften te vinden uit zo'n twintig landen. De thema's zijn vooral kunst, mode, fotografie, design, architectuur en muziek. En ze verkopen leuke tasjes. Ik ging weg met de meest prachtige boekjes van de if you leave serie.



- DONDERDAG -


Helaas, helaas.. de laatste dag. En we wilden nog van alles zien!
Uiteraard moesten we de East Side Gallery bekijken. Daar liepen we naar toe via de RAW-tempel. Via wat anders? ;)
Dat was heel gaaf. Ik wil er nog een keer helemaal op m'n gemak langs lopen. Deze ochtend hadden we namelijk niet heel veel tijd, want we konden niet te laat vertrekken naar Nederland.

Na de East Side Gallery gingen we via do you read me?! (ik wilde stiekem nog het tasje hebben dat ze daar verkopen) naar Camera Work. Hier wilde ik heel graag naar toe. Het is een expositieruimte met wisselende tentoonstellingen. Laatst was er een tentoonstelling, 15 Jahre Camera Work. Daar hingen werken van onder andere Man Ray en Anton Corbijn. Gaaf!
Wij hebben gekeken naar het werk van Michel Comte. Kende ik niet. Het onderste werk van de twee foto's hierboven vond ik het mooist. Het was een werk van 80x110 cm en zo ontzettend scherp. Prachtig! Verder was ik niet heel erg fan van zijn werk, portretfotografie op deze manier spreekt mij niet heel erg aan. Toch was het gaaf om hier geweest te zijn. En ik ga er zeker naar terug als ik weer in Berlijn ben.

Deze heerlijke en snelle dag sloten we af met een mega lekkere cheesecake bij My Cheesecake. Hier moet je naar toe als zo van zoet en taart en lekkers houd als ik. De dame die zelf de cheesecakes maakt is super vriendelijk en bracht mij een chocoladecheesecake met een witte chocolademelk cappuccino. Wat zei ik over zoet? :)))

Natuurlijk hebben we ook nog fijn geshopt en gezorgd dat we zat souvenirs hadden :).
Dit waren de foto's en hun verhalen.

Dat was ons tripje naar Berlijn, lieve lezers! Ga er naar toe! En als je er bent, hoop ik dat je wat aan mijn tips hebt :).

Liefs!

3 gedachten:

  1. Wauuuuw, zo'n fijn verslagje! Wat heb je leuke dingen gedaan :) ZALIG, eigenaars van een stukje grond! Wihi. Mooi ook, die rode lippenstift!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een leuk reislogje! ik zie zoveel sneeuw, ugh ik kan het niet meer aanzien haha!
    Het ziet er naar uit dat je het erg leuk hebt gevonden! leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh dit lijkt erg op ons tripje -van mij en daan !
    ik heb ook cheesecake gegeten (mmmm), de east side gallery 'bezocht', afgestapt aan alexanderplatz - enkel om een analoge foto te nemen van dat gebouw met die bol haha- eeeen toevallig ook in dat magazinewinkeltje binnengegaan! het was er wel supercrowded!
    ik vind berlijn ook echt een zalige stad en heel ongedwongen inderdaad, maar ook heel erg lelijk. die lelijkheid verdwijnt wel als je weet wat er allemaal gebeurt in de stad. voor mij echt de meest creatieve stad van europa. misschien moeten we de volgende keer eens samen gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen