013

11 januari 2012

Hi!
Ik wilde jullie heel graag iets laten zien. Het is iets waarvan ik helemaal in de ban ben, vooral nu ik zo bezig ben met fotografie.

Voor het vak beeldproject ben ik bezig met foto's maken.
Ik ben zo gaan werken, dat ik kwam op foto's waarin ik het licht vang.
Na het maken van honderden foto's, heb ik 4 uitgangspunten:

Zoals je ziet zijn ze onscherp en daardoor alleen gefocust op licht. Exactly my point. Maar ik vind het nog te weinig. Niet interessant genoeg. Ik wil dat de kijker blijft kijken en een beetje verbaasd is. Dat hij met gefronste wenkbrauwen even moet knipperen en vervolgens beter gaat kijken. Er moet in de foto iets subtiels zijn dat het zo pakkend en interessant maakt, en tegelijkertijd heel belangrijk is voor het werk.

Met dat in mijn achterhoofd ben ik via StumbleUpon gekomen op geweldige bewegende foto's. Het zijn GIF bestandjes en zo gemaakt dat het lijkt alsof het plaatje een foto is, maar een detail beweegt. Ik zag het twee weken geleden voor het eerst en ik was flabbergasted. Deze cinemagraphs vind ik zo mooi! Het is sierlijk, subtiel en heel goed gemaakt.
Een bekend koppel dat een aantal series heeft gemaakt, is Jamie Beck en Kevin Burg, met hun webiste cinemagraphs.com (hoe tof is dat - de naam van hun site is de door hen zo geweldig uitgeoefende kunstvorm!)
Hier een aantal cinemagraphs die mij in het bijzonder zijn opgevallen.

Serie: New York Fashion Week

Serie: NYC

Ik zelf wil verder gaan op licht. Ik vang het licht, de snelheid van het licht, de kleuren van het licht. En om het licht nog meer te accentueren, ga ik het proberen met een cinemagraph. Daarvoor heb ik nog een aantal inspiraties gevonden.

Kert Gartner

Jamie Beck

Snap je nu wat ik er zo mooi aan vind? Vooral de laatste. Ik noem het po√ęzie. Het is zo subtiel en liefig. I love it!

Ik heb al uitgezocht hoe ik het kan maken en er kan best veel tijd in gaan zitten. Maar in zoiets verlies ik me meestal en ik vind het heerlijk om te doen.
Als het me lukt, zet ik het gelijk online!

5 gedachten:

  1. wauw wat mooi , ik had daar tot nu toe nog nooit van gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad leuk die cinemagraphs! En ik vind je foto's al goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw, het ziet er zo lief uit! prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nadia van Alderwegen15 januari 2012 om 11:30

    Wow sanne! ik wist niet dat je deze site bijhield! De foto's zijn inderdaad apart :O Ik vind de site ook zo liefig :P x nadia

    BeantwoordenVerwijderen